Svenska
Gamereactor
nyheter
Horizon Forbidden West

Guerrilla är glada över att de nu slipper Playstation 4

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Burning Shores är som bekant namnet på den stundande expansionen av Horizon Forbidden West från Guerrilla Games och inför premiären som äger rum om en dryg månad har äventyrets game director Mathijs de Jonge pratat om fördelarna med att inte längre hållas tillbaka av den förra konsolgenerationens hårdvara. Med Burning Shores lämnas nämligen den gamla trotjänaren Playstation 4 åt historien och allt fokus läggs på att optimera expansionen till Playstation 5.

Det var i en intervju för Playstation Blog som de Jonge berättade om hur Guerrilla, nu med händerna fria, kunnat skapa en "stunning post-post-apocalyptic version of Los Angeles." När han fick frågan om hur de hanterat Playstation 4 under utvecklingen av Horizon Forbidden West, som släpptes till både Playstation 5 och dess föregångare, hade han detta att säga; "On Horizon Forbidden West, everything we added or increased was something we'd need to have a plan around how to optimize for PS4 as well," varpå han tillade att "On Burning Shores, since we can just focus on PS5, we've been able to charge forward, and we're really excited about what we've been able to pull off in creating this stunning post-post-apocalyptic version of Los Angeles."

Han fortsatte sedan med "Another notable one is a particular battle scene that requires a LOT of memory and processing power! To achieve this grand vision both technically and creatively, we definitely were thankful for the many advantages that the PS5 hardware brings."

Senare i intervjun passar han även på att hylla kraften hos den nya generationens Playstation-konsoler som föga förvånande gör PS5-versionerna av Horizon Forbidden West till en klart bättre upplevelse. "On PS5, the Horizon Forbidden West base game runs at a higher resolution and at a higher framerate than on PS4, and assets are more detailed which makes the overall quality much better. There is also a special lighting setup for Aloy that we normally only display during cinematics, but is active on the PS5 at all times."

"On PS5, we can draw at higher detail much further into the distance, displaying the stunning vistas our players encounter all across the map. We also support 40Hz Mode and Variable Refresh Rate on capable TVs for even more fluid gameplay."

Vi på redaktionen är laddade inför Aloys återkomst som äger rum den 19:e april och uppskattar dessutom att studios som Guerrilla, till slut börjar låta vår gamla älskade Playstation 4 gå i en välförtjänt pension.

Ser du fram emot Horizon Forbidden West: Burning Shores?

Horizon Forbidden West

Relaterade texter

1
Horizon Forbidden West: Burning ShoresScore

Horizon Forbidden West: Burning Shores

RECENSION. Skrivet av Olof Westerberg

För att först och främst klargöra: Burning Shores tar vid efter att eftertexterna till förra årets kanonspel Horizon: Forbidden West rullat förbi. Du måste alltså ha...

Horizon: Forbidden WestScore

Horizon: Forbidden West

RECENSION. Skrivet av Henric Pettersson

Henric har hoppat in i tidsmaskinen och satt betyg på fortsättningen av Aloys äventyr i en vacker postapokalyptisk värld...



Loading next content