"Mjöööölk". Stavat med fyra "ö". Ett centralt slagord för den ena sidans styrkor i debattkriget kring Guitar Hero-seriens utveckling. När nya Guitar Hero-titlar dykt upp har jag varit den på redaktionen som längst hållit mig från att skandera mejeriuttrycket i fråga. Jag har försvarat serien och ärligt hävdat att jag till och med haft riktigt kul med halvt bespottade titlar som Guitar Hero: Aerosmith och Guitar Hero: Greatest Hits. Anledningen är att varje ny titel, trots sina grundläggande likheter, faktiskt har bjudit på något nytt. Innovationer i spelupplägg eller musikval som kanske inte alltid varit klockrena, men som åtminstone känts färska.
Ty ettan var ettan, tvåan fläskade på med träningsläge och utökad multiplayer, trean hade ny utvecklare, massa originalspår och kändisar på scen och fyran blev ett fulbandsspel. Sidospåren var band- eller årtionde-specifika. Men femman... Guitar Hero 5 är definitivt det mest anonyma spelet i serien hittills. Mer av allt, bara. Här finns ingen undertitel, till och med spelets box art är väldigt anonym. Är det dags även för mig att ta till M-ordet?
Det korta svaret är nej, Guitar Hero 5 är en maffig titel med mycket innehåll och skön hållbarhet. Spelet innehåller 85 låtar av 83 olika artister och stilarna är väldigt spridda. Här finns allt från Coldplay till Johnny Cash och även Rammstein för den som vill känna sig arg och tysk. Variation är förstås svårt att klaga på, särskilt i ett spel så utformat för partysammanhang där folks smak varierar, men jag kan även förstå dem som kallar låtlistan spretig. En viss lutning mot modern musik går dock att skönja, då cirka en fjärdedel av spåren har släppts inom de 18 senaste månaderna. Men här finns också klassisk rock som Rolling Stones och förfestvänliga Sympathy for the Devil, eller Elton Johns Saturday Night's Alright (For Fighting).
Förutom de låtar som följer med hela klabbet kommer vi för första gången i spelserien att kunna importera låtar från tidigare titlar, vilket förstås är ett plus. Precis alla låtar är inte kirrade än dock; från Guitar Hero: World Tour går det i nuläget (för en mindre kostnad) bara att importera 35 låtar till femman, och 21 låtar från Guitar Hero: Smash Hits. Även låtar som bara släppts som nedladdningsbart material kan spelas i Guitar Hero 5. Detta görs genom att skriva in en kod från manualen på dina tidigare spel, men i skrivande stund tycks servrarna inte vilja ha med detta att göra. Detta kommer säkerligen att vara igång när spelet släppts.
Guitar Hero 5 har en hel del relativt intressanta, spelmässiga nyheter och den mest välkomna är att varje band nu kan bestå av vilken instrumentkombination som helst; är du och dina tre polare alla Yngve Malmsteen-wannabes kan ni bilda ett strängbändargäng med fyra gitarrister och om fler än en vill smiska trumskinn går det också bra, förutsatt att utrymme och toleranta grannar finns. Alla bandmedlemmar har nu dessutom varsin rockmätare och skulle den gå i botten kan dina kompisar återuppliva dig, antingen genom star power som tidigare, eller bara genom att spela bra en stund. En annan nyhete är "Band Moments", sektioner av eldfärgade noter som ska prickas av alla i bandet för att få belöningar som mer poäng, visuella effekter och en allmän känsla av plastrockig gemenskap.
Två nya partyaktiga spellägen står också på menyn, och dessa gör det tydligt hur Guitar Hero 5 verkligen flörtar med casual-spelarna. Det första kallas "Party Play" och låter spelare hoppa in och ur band precis när de behagar, exempelvis mitt i en låt. Även instrument och svårighetsgrad ska kunna ändras när som helst. "RockFest" spelas av fyra personer i soffan eller åtta bandmedlemmar online. Här finns flera underkategorier där vi tävlar med olika regler. I "Momentum" förändras svårighetsgraden dynamiskt utifrån hur bra man spelar, "Perfectionist" räknar hur många procent av noterna alla träffat, och "Streakers" handlar inte om att lira i bara mässingen, utan om att få så långa combos som möjligt. Själv har jag fastnat för "Elimination", där spelaren med den sämsta poängen ryker från framträdandet vid jämna mellanrum under låten. Nervkittlande, särskilt då onlinemotståndet är av hög klass.
Inför varje låt informeras vi dessutom om specifika utmaningar, förutom dem av att överleva och skrapa ihop så många poäng som möjligt alltså. Dessa kan bestå i att svaja de långa noterna så mycket som möjligt, sätta tillräckligt många hammer-ons och pull-offs (snitsigt lirande på bara knapparna där bara ett anslag krävs) eller hålla igång din 4x-multiplier ett visst antal sekunder. För rutinerade spelare som inte rör på ögonbrynen åt en femstjärne-runda på Expert är detta ett schysst tillskott som håller intresset uppe under låtarna. Avklarade utmaningar ger extra stjärnor, vilket får en att avancera snabbare i karriärläget.
Överlag är det lite glest med de där banansvåra låtarna som vi (jag) älskar att plåga oss (mig) med. Några riktigt underhållande undantag finns dock; Jeff Becks "Scatterbrain", The Derek Trucks Bands "Younk Funk" (instrumentala Guitar Hero-låtar regerar verkligen) och Children of Bodoms "Done With Everything, Die for Nothing" är tre relativt utmanande rundor för gitarristerna, likaså Santanas No One to Depend On, som också har några roliga sekvenser för trummisarna. Dessa låtar och två, tre till har jag ägnat mest tid åt, och resten faller lite i glömska. Men så har det varit med Guitar Hero sedan spel ett.
Presentationsmässigt är Guitar Hero 5 riktigt mumsigt. Trots vissa märkliga typsnittsval är menyerna behagliga att bläddra omkring i och allt är som sagt mer lättillängligt än till exempel World Tours påklistrade turnéupplägg. Notbrädan är fräsch, star power-effektern läcker och arenorna är fantasirikt designade. Dessa spänner mellan allt från en irländskt grön festivalscen till en höbalsdoftande countryklubb och de är dessutom många. Karaktärerna har heller aldrig sett mer energiska ut i sina rockiga rörelsemönster och läppsynken är också väldigt putsad (förutom tillfället då Johnny Cash kommer upp på scenen och är märkligt osynkad i sin presentation av sig själv. Det kan vara mitt promo-ex som muppat dock). De svepande/inbromsande kameraåkningarna efter avklarade låtar ger också en skön känsla av att vara en rockhjälte.
Så har vi superstjärnorna. Att inkludera Johnny Cash och Kurt Cobain som spelbara karaktärer är något Activision i trailers och pressreleaser framhävt som Guitar Hero 5:s ess i rockärmen. Självklart är det stora namn och imponerande att kunna inkludera, men det är något som inte riktigt känns bekvämt med detta. Båda stjärnorna är några jag har svårt att se godkänna ett sådant användande om de hade varit vid liv, särskilt när de blandas med Xbox-avatarer och Mii-figurer och spelar andra låtar än sina egna. Hursomhelst, kändisarna finns där och ger onekligen viss tyngd åt spelet. Vi behöver inte heller duellera mot dessa för att de ska bli spelbara, utan de dyker bara upp.
Så blir det något M-ord? Ja, fast jag ämnar återeövra ordet och göra det till något positivt. Efter flera roliga rundor Guitar Hero 5, främst i goda vänners lag, kan jag konstatera att mjölkning egentligen inte är något större fel. Inte så länge mjölken är god. Möjligen skulle Guitar Hero-kossan må bra av att vila lite, men det kvittar; detta är riktigt läskande mjöööölk (med fyra "ö").
Låtlistan:
* 3 Doors Down - "Kryptonite"
* A Perfect Circle - "Judith"
* AFI - "Medicate"
* Attack! Attack! UK - "You And Me"
* Arctic Monkeys - "Brianstorm"
* Band Of Horses - "Cigarettes, Wedding Bands"
* Beastie Boys - "Gratitude"
* Beck - "Gamma Ray"
* Billy Idol - "Dancing With Myself"
* Billy Squier - "Lonely Is The Night"
* Blink-182 - "The Rock Show"
* Blur - "Song 2"
* Bob Dylan - "All Along The Watchtower"
* Bon Jovi - "You Give Love A Bad Name"
* Brand New - "Sowing Season (Yeah)"
* The Bronx - "Six Days A Week"
* Bush - "Comedown"
* Children Of Bodom - "Done With Everything, Die For Nothing"
* Coldplay - "In My Place"
* Darker My Love - "Blue Day"
* Darkest Hour - "Demon(s)"
* David Bowie - "Fame"
* Deep Purple - "Woman From Tokyo ('99 Remix)"
* The Derek Trucks Band - "Younk Funk"
* Dire Straits - "Sultans Of Swing"
* The Duke Spirit - "Send A Little Love Token"
* Duran Duran - "Hungry Like The Wolf"
* Eagles Of Death Metal - "Wannabe In L.A."
* Elliott Smith - "L.A."
* Elton John - "Saturday Night's Alright (For Fighting)"
* Face To Face - "Disconnected"
* Garbage - "Only Happy When It Rains"
* Gorillaz - "Feel Good Inc."
* Gov't Mule - "Streamline Woman"
* Grand Funk Railroad - "We're An American Band"
* Iggy Pop - "Lust For Life (Live)"
* Iron Maiden - "2 Minutes To Midnight"
* Jeff Beck - "Scatterbrain (Live)"
* Jimmy Eat World - "Bleed American"
* John Mellencamp - "Hurts So Good"
* Johnny Cash - "Ring Of Fire"
* Kaiser Chiefs - "Never Miss A Beat"
* King Crimson - "21st Century Schizoid Man"
* Kings Of Leon - "Sex On Fire"
* Kiss - "Shout It Out Loud"
* Love and Rockets - "Mirror People"
* Megadeth - "Sweating Bullets"
* Mötley Crüe - "Looks That Kill"
* Muse - "Plug In Baby"
* My Morning Jacket - "One Big Holiday"
* Nirvana - "Lithium (Live)"
* Nirvana - "Smells Like Teen Spirit"
* No Doubt - "Ex-Girlfriend"
* Peter Frampton - "Do You Feel Like We Do? (Live)"
* The Police - "So Lonely"
* Public Enemy Featuring Zakk Wylde - "Bring the Noise 20XX"
* Queen & David Bowie - "Under Pressure"
* Queens Of The Stone Age - "Make It Wit Chu"
* Rammstein - "Du Hast"
* The Rolling Stones - "Sympathy For The Devil"
* Rose Hill Drive - "Sneak Out"
* Rush - "The Spirit Of Radio (Live)"
* Santana - "No One To Depend On (Live)"
* Scars On Broadway - "They Say"
* Screaming Trees - "Nearly Lost You"
* Smashing Pumpkins - "Bullet With Butterfly Wings"
* Sonic Youth - "Incinerate"
* Spacehog - "In The Meantime"
* Stevie Wonder - "Superstition"
* Sublime - "What I Got"
* Sunny Day Real Estate - "Seven"
* T. Rex - "20th Century Boy"
* The Killers - "All The Pretty Faces"
* The Raconteurs - "Steady As She Goes"
* The Sword - "Maiden, Mother & Crone"
* Thin Lizzy - "Jailbreak"
* Thrice - "Deadbolt"
* Tom Petty - "Runnin' Down A Dream"
* Tom Petty & The Heartbreakers - "American Girl"
* TV On The Radio - "Wolf Like Me"
* Vampire Weekend - "A-Punk"
* Weezer - "Why Bother?"
* The White Stripes - "Blue Orchid"
* Wild Cherry - "Play That Funky Music"
* Wolfmother - "Back Round"