Guitar Hero: Greatest Hits

Guitar Hero: Greatest Hits

Redaktionens minst dansante krympling har rockat så gubbryggen rasslat tillsammans med Activisions efterlängtade samlingsspel. Helt övertygad är dock inte vår trumtokige chefredaktör

Greatest Hits-samlingar blir sällan bra. Jag är vanligtvis en aktiv motståndare till alla former av samlingsskivor där en eller flera artister ska sammanfattas och fösas ihop till en hög av lätt ihågkomna superhits. Favoritband som Led Zeppelin och Thin Lizzy blir sällan rättvist behandlade i best of-sammanhang då det alltid plockas ut låtar jag personligen aldrig utnämnt till bandets främsta. Det handlar såklart i de flesta fall om min säregna musiksmak snarare än den stora massans (eller skivbolagets) fel. Men still, Greatest Hits-skivor köper jag aldrig. Men hur funkar ett Greatest Hits för ett musikspel?

Activision gör stora pengar på Guitar Hero-spelen, och den musikspelsfeber som råder tycks knappast svalna. Alla vill rocka med sina polare, och ju mer valfrihet Activision kan erbjuda desto större växer sig marknaden för Guitar Hero-spelen. Jag är en av dem som aktivt lirar Guitar Hero: World Tour och Guitar Hero: Metallica på (nästan) daglig basis och varvar såklart även med Rock Band 2 för att få in fler favoritlåtar under repkvällarna.

Innan jag fick chans att testa Guitar Hero: Greatest Hits var mina förväntningar skyhöga. Guitar Hero: Metallica visade tydliga bevis på att utvecklarna Neversoft lärt sig av de misstag som gjordes i utvecklingen av World Tour. Guitar Hero: Metallica innehöll bättre och mer exakta charts, det var smartare mappat, lät bättre och bjöd på ett smartare gränssnitt. Guitar Hero: Metallica var, och är, ett riktigt grymt musikspel.

Guitar Hero: Greatest Hits är inte utvecklat av Neversoft som gjorde World Tour och Metallica. Greatest Hits är i stället ihopsnickrat av nya förmågorna Beenox Studios som tidigare gjort, och håll i dig nu, Bee Movie Game och Monsters vs. Aliens: The Game. Förutom högkvalitativa (OBS: ironi!) filmlicensspel har Beenox tidigare även gjort en himla massa konverteringar av andra Activision-spel (från Windows till Mac OS, mestadels) spel som Kelly Slater's Pro Surfer, Spider-Man: Friend or Foe och MX vs. ATV Unleashed.

Komplett låtlista:
Låtar från Guitar Hero
• Blue Öyster Cult - Godzilla
• Boston - More Than A Feeling
• Deep Purple - Smoke On The Water
• Franz Ferdinand - Take Me Out
• Helmet - Unsung (Live)
• Incubus - Stellar
• Joan Jett & The Blackhearts - I Love Rock N' Roll
• Ozzy Osbourne - Bark At The Moon
• Pantera - Cowboys From Hell (Live)
• Queen - Killer Queen
• Queens Of The Stone Age - No One Knows
• The Donnas - Take It Off
• The Exies - Hey You
• White Zombie - Thunder Kiss '65

Låtar från Guitar Hero II
• Alice In Chains - Them Bones
• Avenged Sevenfold - Beast And The Harlot
• Danzig - Mother
• Foo Fighters - Monkey Wrench
• Iron Maiden - The Trooper
• Jane's Addiction - Stop!
• Kansas - Carry On Wayward Son
• Lamb Of God - Laid To Rest
• Lynyrd Skynyrd - Free Bird
• Mötley Crüe- Shout At The Devil
• Nirvana - Heart-Shaped Box
• Rage Against The Machine - Killing In The Name
• Reverend Horton Heat - Psychobilly Freakout
• Rush - YYZ
• Stone Temple Pilots - Trippin' On A Hole In A Paper Heart
• The Police - Message In A Bottle
• The Sword - Freya
• Warrant - Cherry Pie
• Wolfmother - Woman

Låtar från Guitar Hero: Rocks the 80s
• Anthrax - Caught In A Mosh
• Extreme - Play With Me
• Judas Priest - Electric Eye
• Poison - Nothin' But A Good Time
• Ratt - Round and Round
• Twisted Sister - I Wanna Rock

Låtar från Guitar Hero III: Legends of Rock
• AFI - Miss Murder
• DragonForce - Through The Fire And Flames
• Heart - Barracuda
• Kiss - Rock And Roll All Nite
• Living Colour - Cult Of Personality
• Pat Benatar - Hit Me With Your Best Shot
• Priestess - Lay Down
• Slayer - Raining Blood

Låtar från Guitar Hero: Aerosmith
• Aerosmith - Back In The Saddle

Med Neversofts smarta verktyg noggrant konstruerade för att Activision i flera år framöver ska kunna spotta ur sig mängder av Guitar Hero-titlar hade jag hoppas att Beenox skulle lyckas göra ett Greatest Hits-spel med samma kvaliteter som Metallica-spelet. Men icke. Guitar Hero: Greatest Hits är ett problemfyllt spel som trots uppenbar förmåga att roa kungligt när chartsen stämmer, inte alls når upp till samma höga klass som Guitar Hero: Metallica.

Den första förändring man märker av i Guitar Hero: Greatest Hits innan man börjat rocka, är att Beenox skippat gig-upplägget från Word Tour och istället tagit tillbaka låtlistan från Guitar Hero III: Legends of Rock. Precis som i de gamla spelen där man bara kunde spela gitarr (och bas, ibland) handlar Guitar Hero: Greatest Hits om att skrapa ihop stjänor och avancera från en "tier" till en annan. Det krävs att man klarar avsevärt många fler låtar i det här spelet än i Guitar Hero: Metallica, vilket är en bra sak, men jag saknar World Tour-upplägget vilket gav mig en bättre band- och rock-känsla.

Den individuella mätaren, Expert Plus-läget, de lila tonerna (lös E-sträng) samt den sliriga touch-rutan på gitarrhalsen (inklusive slingriga tap-solon) är alla detaljer som hängt med från Guitar Hero: Metallica till Guitar Hero: Greatest Hits. Detta är positivt, alltihop. Det faktum att Beenox slarvat med chartsen i spelet är däremot ingenting jag tänker vara särskilt mild mot. Spelar man exempelvis Incubus-låten "Stellar" på gitarr i Guitar Hero för att sedan spela samma låt på gitarr i Guitar Hero: Greatest Hits märker man tydligt att Beenox inte koncentrerat sig då de mappat framförallt gitarrslingorna i vissa av de gamla låtarna.

Precis som i fallet World Tour tvingas gitarristen ibland spela keyboard-delar, vissa noter har utlämnats och andra, som egentligen inte borde ha inkluderats, tillkommit. Detta är såklart tråkigt och ett resultat av kompromisslös auto-mapping vilket Rock Band 2-skaparna Harmonix hittade lösningen på för flera år sedan.

Ett annat problem i Guitar Hero: Greatest Hits, en till svaghet i spelet, är att Guitar Hero: Greatest Hits inte stödjer de låtar du redan köpt och laddat ned till Guitar Hero: World Tour. Personligen har jag oerhört svårt att förstå hur Activision resonerar då de gång på gång släpper nya Guitar Hero-spel som inte stödjer de gamla låtarna som folk köpt, laddat ned och önskar stoppa in i sitt nya Guitar Hero-spel. Här måste Activision skärpa sig och se på hur Harmonix arbetar med DLC-materialet i Rock Band-spelen.

Guitar Hero: Greatest Hits är ett skapligt spel med en del roliga låtar. Överlag känns dock låtlistan onödigt snål, samt svagheterna för många. Beenox har sannerligen en del att lära innan de kan kalla sig musikspelsexperter.

Guitar Hero: Greatest HitsGuitar Hero: Greatest HitsGuitar Hero: Greatest HitsGuitar Hero: Greatest Hits
6 / 10
+