Gun Metal

Gun Metal

Spelhuset Rage Software ligger inte på latsidan numera, utan verkar ha fler järn i elden än någonsin.

Deras utvecklingsteam arbetar till exempel paralellt med Xbox-titlar som Lamborghini, Rocky, Twin Caliber och inte minst Team SAS. Först ut i färdigt skick är dock actionspelet Gun Metal som även det är till Microsofts svarta låda.

I Gun Metal axlar du rollen som pilot i en tio meter hög och fullt krigsutrustad robot som har till uppgift att skapa fred. Som i så många andra spel i genren är det inte tal om någon vidare handling, utan en kort och grundlig genomgång som ursäktar det brådskande skjutandet. Hur som helst. Gun Metal är ett fullspäckat shoot'em up som vinner ytterligare speldjup tackvare dess transformerande egenskaper. Din robot kan faktiskt konverteras till ett minst lika stridsdugligt attackflypplan på bara några sekunder och på så sätt kunna ge sig in i luftburna dueller.

Oavsett luftstrider eller mer jordnära dueller bjuder Gun Metal på underhållande och tung action som ständigt kräver det yttersta av dina avtryckarfingrar. Spelets uppdrag är bekanta och innefattar typiska saker som att skydda civila, eskortera fredliga konvojer och utplåna fiendebaser. Men har lyckligtvis skapats med roligare finesser än i vissa andra spel. Detta beror främst på robotens mångsidighet men också på Gun Metals klassiska och enkla upplägg. Det är helt enkelt full fart konstant och aldrig krångligt. Visserligen kan spelet uppfattas aningen svårt vid tillfällen.Men i själva verket är det inte frustrerande och för svårt, däremot utmanande och minst lika belönande. Sammanlagt väntar 14 uppdrag som innehåller en hel del variation, men kanske inte så många speltimmar som man vågat hoppas på. För vissa uppdrag är nämligen lite för korta.

Grafiken är väldigt snygg på sina tillfällen och mindre detaljerad på andra. Den välgjorda biten utgörs av de rörliga sakerna, till exempel robotar, baser och ljuseffekter. Här har Rage gjort ett strålande jobb och förmedlar uppseendeväckande ögongodis. Det som däremot kunde varit bättre är själva bandesignen. Visuellt sett är de något tråkiga och inte speciellt detaljerade. Kort och gott utspelas Gun Metal antingen i öknen, på landet eller i något snölandskap. Vilket kan bli lite tjatigt i längden. Spelkontrollen är dock bra rakt igenom. Det finns flera alternativ för knappsatserna och gillar du som jag kontrollen i Halo finns även den representerad. Roboten lyder minsta vink och rör sig trovärdigt tackvare en väldigt bra fysikmotor.

Gun Metal är perfekt för dig som gillar fartfylld robotaction. Är du dessutom fan av Sega Saturn och Dreamcast-spelen Gun Griffon Blaze och dessutom äger en Xbox bör du inte tveka en sekund. Gun Metal är tungt, actionspäckat och varierat. Om än aningen kortvarigt.

Gun Metal
Gun Metal
Gun Metal