Det har gått sex år sedan vi såg New Gundam Breaker, det senaste spelet i Breaker-serien, som tyvärr fick nästan genomgående dåliga betyg. Bandai Namco verkar som tur är lyssnat på kritiken och med det nya numrerade spelet, Gundam Breaker 4, har de hittat formen igen. Det är dessutom första gången som numrerade Breaker-serien släpps i väst och första gången den är tillgänglig på Nintendo Switch, vilket är versionen denna recension är baserad på.
Om du inte känner till Gundam är den korta beskrivningen att det handlar om gigantiska robotar eller mechs som inte alltför sällan är inblandade i olika krig och strider. Detta märke, som startade så långt tillbaka som år 1979, är enormt med en årlig inkomst på 7,2 miljarder kronor. Gunplas, som är kit för plastfigurer står för hela 90 procent av den japanska marknaden för plastfigurer. Det är också dessa gunplas som är fokus i Gundam Breaker 4.
Spelet beskrivs nog bäst som ett beat 'em up/hack and slash i uppdragsform med rollspelsinslag. Berättelsen som introducerar hela upplevelsen är möjligtvis inte den starkaste vi sett, men tillräckligt intressant för att hålla spelet flytande från uppdrag till uppdrag. Det utspelar sig i en värld där karaktärerna spelar en betaversion av just Gundam Breaker 4. Här möter vi nya vänner av alla dess slag som vi bildar en klan med och försöker ta oss till toppen av ledarlistorna. Vårt offlineläge är alltså att spela onlinesessioner. Jag kan dock tänka mig att de flesta som spelar den här typen av spel inte tycker att berättelsen är det viktigaste. Det borde vara stridssystemet och möjligheten att bygga och modifiera gundams/gunplas.
Båda är som tur är bra och modifieringsmöjligheterna är helt otroliga. Det går att bygga i princip allt du kan tänka på. Om du vill bygga ihop en specifik plastfigur går det att göra det eller om du vill göra som mig och sätta fast alla de starkaste bitarna, som en typ av monstruöst plockgodis, går det att göra det också. Och bitar finns det en uppsjö av. De är uppdelade i huvud, överkropp, höger arm, vänster arm, ben, "ryggsäck", skjutvapen för vänster och höger hand, vapen för närstrid för båda händerna, sköld, samt andra delar vilka ger olika bonusar. Det går alltså att ha ett huvud från en Gundam TR-1, en kropp från Epyon, och ben från ZZ Gundam. De olika delarna kan antingen köpas i spelets butik för intjänad valuta eller hittas efter striderna som loot från de olika motståndarna. Samtliga delar har olika egenskaper, så om du vill ha det starkaste kommer du kanske behöva rucka på ett perfekt utseende.
Stridssystem å sin sida lyckas med någonting väldigt ovanligt. Det är nämligen både repetitivt, men roligt på samma gång. Oftast när något känns upprepande i spel tar det bort från spelglädjen, men Gundam Breaker 4:s stridssystem är så pass bra att det egentligen inte spelar någon roll. Visst, jag hade gärna sett en del andra typer av strider än de fåtal som finns tillgängliga, men det är något tillfredsställande att slakta Gunpla efter Gunpla med mitt gevär och lasersvärd. Jag räknar fortfarande upprepningarna som ett minus då det hade gått att göra mycket mer, men personligen överlever jag det. Du ger dig in i striderna med upp till ett par kompanjoner och möter tre vågor av motståndare. Den sista består alltid av en typ av boss där de roligaste är enorma monster som tar en rätt lång stund att besegra. Ibland går uppdraget, som du hämtar från en lista i hubbvärlden, ut på att försvara ett föremål genom att besegra alla robotar innan de haft sönder nämnda föremål. Andra gånger gäller det helt enkelt att besegra en stor grupp fiender eller ett par stora fiender med ett gäng mindre medhjälpare som distrahering. Introduktionen av dubbla vapen (en knapp för vardera hands vapen för närstrid och en knapp vardera för de båda skjutvapnen samt ytterligare en knapp för att använda skölden) gör att det går att få in finfina kombinationer. Lyckas besegra de tre vågorna och gör om samma sak om någon minut igen. Det går också att spela mot andra spelar Gunplas offline genom att slåss mot denna som datorstyrd. Det är alltid kul att se och inspireras av vad andra har kokat ihop och sedan försöka besegra dem.
Tyvärr sker allt detta bara i 30 fps på Switch, vilket är lite tråkigt när det finns i 60 fps till alla andra plattformar. När jag ändå är inne på utseende ser det väl helt okej ut. Det är inget som kommer blåsa dig av stolen, men ändå tillräckligt bra för att det inte ska vara något jag tänker på medan jag spelar. Alla specifika Gunpla-delar är så klart riktigt bra återskapade. Ljudmässigt är det inte heller något att klaga på. Musiken är bra på sina platser och helt okej annars. Berättelsen har röstinspelade dialoger för alla karaktärer utom den spelbara huvudkaraktärerna och alla gör sina jobb.
Efter snedsteget med New Gundam Breaker är jag glad att Bandai Namco fått Breaker-serien på fötter igen. Det är inget mästerverk, men stridssystemet (om än repetitivt) är utmärkt och det går att sitta och pillra med att bygga ihop Gunplas i timmar. Sedan kan du sätta ihop dina bygger i ett diorama och ta vackra bilder. Förhoppningsvis kommer utvecklarna fortsätta släppa denna serie i väst.