Gunvolt Records Cychronicle

Gunvolt Records Cychronicle

Ett japanskt rytmspel har fått Conny att fundera ifall något som är väldigt tomt på innehåll ändå kan vara värt lite tid...

Jag ska vara brutal och hemsk här direkt. Gunvolt Records Cychronicle är alldeles för innehållslöst. Här finns femton låtar att spela genom och det är allt, om man bortser från att kunna lyssna på dessa i en spellista samt kika på musikvideos. Inramningen är lika tunn som innehållet där du väljer vilken låt du vill köra från en lista. Här finns alltså ingen historia, inget karriärläge eller något annat spelläge som buntar ihop lite låtar. Detta trots att spelet hänvisar till varje låt som en "konsert" vilket bara känns märkligt när du hamnar i menyn efter en låt.

Sedan är det hela då ett klassiskt rytmspel där du ska trycka på knappar vid rätt tillfälle. Det är de små bumpers på ovansidan av kontrollen som används flitigast när två linjer far fram på varsin sida av skärmen och man ska tajma dess knapptryckningar. Tillkommer gör också att röra de analoga spakarna åt rätt håll samt ett moment där man liksom ska dra spakarna i ett mönster. Gränssnittet är ganska tydligt, men dras också ned av att det ibland smälter ihop med de frenetiska bakgrunderna och att det känns som att det är lite för brett att hålla koll på båda linjerna under samma gång. På en större TV blir det svårt att ha det vida seendet och jag märker ofta att min blick liksom får flacka för att fokusera på en av linjerna.

Gunvolt Records CychronicleGunvolt Records Cychronicle
Själva gränssnittet är av klassisk stil, men känns alldeles för brett att fokusera ordentligt på.

Bakgrunderna, som då också bidrar till att göra det lite svårt att se stundtals, är mycket ljus och mycket siffror, text och animationer som rasar förbi. Allting känns väldigt, väldigt japanskt och för er som känner till den där "chipi chipi, chapa chapa"-låten så är det ungefär såhär jag upplever att merparten av låtarna är. Dock är ändå några av melodierna ganska medryckande, men att bara inkludera femton låtar känns, liksom att här inte finns några andra spellägen, väldigt snålt.

Visst, man kan jaga olika rank på melodierna eller utmana sig själv med att skruva upp svårighetsgraden, så om man nu mot förmodan skulle känna något nöje gentemot det så finns här något att utmanas ordentligt av. Det går också att skifta mellan tre karaktärer men det förändrar inget mer än vem som uppträder i bakgrunden under vissa låtar.

Gunvolt Records Cychronicle
Femton låtar är givetvis alldeles för snålt.

Det är svårt att finna ord för ett sådant här tomt spel. Allting jag skriver känns egentligen bara som för att brodera ut det minimala innehållet man erbjuds. Att man inte försökt skapa åtminstone något spelläge eller lägga till något innehåll känns så otroligt trist och fattigt. Flera gånger under mitt spelande kommer jag på mig själv att tänka att detta kanske istället hade fungerat som något slags minispel. Då hade det kanske haft ett litet existensberättigande. Det ska dock tilläggas att detta inte kostar särskilt mycket , så jag förstår ju att innehållet också matchar prislappen. Men det hjälper ju föga egentligen.

Som avslutning, efter all kritik, vill jag dock tillägga att det i sig inte är så himla tråkigt att faktiskt spela. Som rytmspel fungerar det ganska bra, med hög utmaning på de högre svårighetsgraderna och vissa av låtarna är som sagt rätt medryckande om genren är något som tilltalar en. Det är heller ingen fördröjning i spelets synkning mot dina knapptryckningar. Det är mer det där att det inte finns något annat att göra än att välja en av femton låtar, spela den och sedan gå ut i menyn igen. Det är alldeles för lite att underhållas av och så är då tyvärr både gränssnitt och det visuella inte så bra som jag hade önskat.

Kvarstår gör då en känsla av att detta inte ens känns som ett komplett spel, trots den billiga slant det då kostar. Jag skulle hellre rekommendera att man köper sig en god pizza istället. Så kan du sätta på lite medryckande J-Pop på Youtube medan du äter den och stampa i takt. Det ger betydligt mer njutning än det här.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+