Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
.Hack//Infection

.Hack//Infection

Bandais .hack intar snart Europa, Tomas kikar närmare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Det var ett glädjande besked för många rollspelsfans när Atari utannonserade .Hack till den europeiska marknaden. Från det att första delen i .Hack-serien släpptes i Japan tog det nästan ett år innan den kom ut i USA, och därefter ytterligare ett år innan det nu är dags för europeiskt släpp våren 2004. Bandais .Hack-serie sträcker sig över fyra delar (de fyra kan spelas med samma fil på minneskortet), som alla har släppts med bara några månaders mellanrum och kommer så även att göra i Sverige. Innan slutet av 2004 är det tänkt att hela serien ska finnas utgiven. .Hack har redan blivit lite av ett begrepp, och finns nu förutom TV-spelen även som manga, anime och kortspel. Dessutom hänger de olika medierna ihop på ett eller annat sätt. TV-spelen är dock kärnan i det hela.

HQ

Det som gör .Hack speciellt är att det har skapat en alldeles egen genre, ett multispelaronlinerollspel som spelas offline, eller en simulator av ett onlinerollspel om man så vill. Tanken var att spelaren skulle möta andra karaktärer som uppför sig mer eller mindre som vanliga människor gör. Självklart genomskådas snabbt att det är datafigurer och inte människor som döljer sig bakom gestalterna, men det är ändå intressant när det titt som tätt dyker upp pratbubblor liknande de man ofta ser i Phantasy Star Online från riktiga människor. Helt simulerat blir det dock inte heller, spelaren kan exempelvis pausa spelet mitt under strider för att ge sina lagkamrater direktiv. Annars går det att, efter att man gått "online", se vilka av ens kamrater som också är online och fråga dem om de har lust att spela en stund, och helt plötsligt kan de försvinna under en bana för att käka. Precis som i den amerikanska versionen går det att välja mellan engelskt och japanskt tal (med engelsk text).

Frågan man måste ställa sig med detta nyskapande är om det verkligen leder någonstans, och svaret blir att det gör det. Samtidigt som begränsningar uppstår i och med att de figurer man möter inte har samma ordförråd eller uppför sig lika naturligt som människor ges också nya möjligheter, kanske framför allt genom nya möjligheter till storyskapande genom att skapa ett "spel i spelet".

Upptakten till .Hack//Infection är när grabbhalvan Kite ska prova ett nytt onlinerollspel. Året är 2007. Han ger sig ut i "The World" tillsammans med sin betydligt mer erfarne kompis Orca, som visar hur allting fungerar. Men medan de är uppkopplade händer något i "The World" som får Kites tjomme Orca att hamna i koma i den riktiga världen, samtidigt som suspekta skeenden utvecklas i The World. När Kite till exempel postar en tråd i spelets forum som handlar om Orca plockas den bort utan så mycket som en kommentar. Kite bestämmer sig för att ta reda på vad som hänt, i tron att räddningen till hans kompis finns någonstans därute.

.Hack är uppbyggt på så vis att man bygger upp banor genom att kombinera tre ord från en särskild lista. Genom att kombinera dem på olika sätt får banorna olika egenskaper såsom olika element men även olika svårighetsgrader. Nya ord att bygga banor med fås när man pratar med folket man stöter på online och genom att hålla kontakten med dessa via e-post kan spelaren få reda på nya ord att lägga till listan, men även få reda på hela kombinationer där något speciellt väntar.

Detta är en annons:

Liksom i USA kommer även i Europa den första delen av anime-serien .Hack//Liminality att följa med spelet. Det är en anime på 45 minuter, och tillsammans med var och en de fyra spelen kommer ännu en del från animen att följa med, och de båda serierna slutar tillsammans med del fyra. Medan TV-spelet bär oss igenom onlinedelen av .Hack-världen får vi i Liminality-animen se vad som samtidigt utspelar sig i den riktiga världen. På så vis kan man följa de två "världarna" parallellt. Och att följa dessa två världar tror jag blir något att se fram emot under det kommande året.

.Hack//Infection
.Hack//Infection
.Hack//Infection
Detta är en annons:
.Hack//Infection
.Hack//Infection

Relaterade texter

3
.Hack//InfectionScore

.Hack//Infection

RECENSION. Skrivet av Jesper Karlsson

Bandai siktar på att hacka in sig stort på den europeiska rollspelsmarknaden med sin rollspelsserie .Hack. Vi har spelat och dömt del ett av fyra.



Loading next content