Om det är något som Half-Life-serien generellt är känd för, utöver Gordon Freeman och hans förkärlek för orangea sparkdräkter, så är det den kofot han begagnar sig av för att öppna lådor och tukta fiender. I Half-Life: Alyx saknades däremot kofoten, men faktum är att det var nära att den inkluderades.
Nu har programmeraren Robin Walker förklarat varför till VG247, och han förklarar att det inte ritkgit fungerade med virtual reality eftersom man så lätt råkar kroka fast den i saker man inte ser:
"We spent a bunch of time experimenting with a usable crowbar in the game, and never got it to the point we were very happy with it. We built a map full of little puzzles that you could do just using the crowbar, and that felt really cool. The hook itself was really problematic. Without any real feedback, it was very easy to have it off-screen and hook it on something and not know, so players would end up hooking it on a door frame as they went through the door, and then start walking away, and we're like, 'Now, what do we do? What's the point?'."
Därför slopades kofoten, och Alyx fick ett par Gravity-vantar istället för att inte sabba inlevelsen. Var detta rätt beslut, tycker du?