Jaha. Varför ska jag betala fullpris för ett 10 år gammalt spel? Och kom inte och säg HD-grafik, jag har redan spelat Halo: Combat Evolved på PC...
Först och främst släpps inte Halo: Combat Evolved Anniversary till fullpris. Det kommer att vara reducerat från dag ett. Sedan körs inte Anniversary enbart i uppskalad HD-grafik. Det är en helt ny grafikmotor som puttrar under huven. Vi har bland annat tagit del av den uppdaterade versionen av den ultraklassiska kampanjnivån The Silent Cartographer. Gräset är grönare, havet blåare, damm-, skugg- och vatteneffekter har lagts till, texturerna och 3D-modellerna är helt utbytta... det ser helt enkelt fräscht och modernt ut. Som en förstapersonsskjutare av rang ska göra idag.
Det låter raffinerat. Men hur trogen kommer re-maken att vara originalet?
Bokstavligt talat ned på binär nivå. 343 Industries har återanvänt den kod som styrde bland annat AI:n och hur Master Chiefs första äventyr kändes i allmänhet. Spelbarheten kommer därför vara exakt densamma. En ganska snillrik lösning där man kör två motorer parallellt - en gammal för spelbarheten, och en ny för det yttre - möjliggör detta. Det möjliggör även för spelaren att byta mellan den nya, krispiga versionen och den gamla som visar hur det såg ut förr (fast i HD-upplösning då, ungefär som i den där PC-versionen du babblade om förut). Med ett magiskt knapptryck.
Ny grafik alltså. Finns det något annat som överhuvudtaget är förändrat?
Spelbarheten är som sagt orörd. Den respekten ville 343 Industries visa det spel som banade vägen för en hel genre till konsol. Det betyder att Magnum-pistolen fortfarande är sådär härligt, obalanserat überstark.
Men kommer du ihåg terminalerna i Halo 3? Inte? I Halo 3 fanns det stationer med Forerunner-teknologi utspridda på vissa nivåer, som bistod med bakgrundshistoria om Halo-universumet. Sådana kommer även att stoppas in i Halo: Combat Evolved Anniversary. Men istället för enbart en informerande text kommer en animerad seriesekvens att dyka upp. Så spetsa ögonen och öronen, för 343 Studios utlovar att antydningar till storyn i kommande Halo 4 kommer att ges genom dessa terminaler.
Även ljudet genomgår en revidering. Förhoppningsvis resulterar det i att våra strapatser på ringvärlden ackompanjeras av pampigare toner än någonsin.
Multiplayer då?
Kampanjläget i Halo-spelen kommer alltid att vara av största vikt. Men det är i flerspelarläget den fantastiska hållbarheten ligger. Det är de flesta rörande överens om. Och som om det inte vore nog med snack om olika spelmotorer krånglar vi nu till det ännu lite till: Multiplayer-delen i Anniversary baseras nämligen på Reach-motorn. Det betyder att vi får ränna runt med jetpacks och utföra lönnmord även på den klassiska dödsmatcharenan Damnation. Om man så vill. Sådant krimskrams kommer man som konservativ purist dock kunna att slå av.
Sju multiplayerbanor finns till förfogande från start, varav en av dem är för Firefight-läget. Tidigare nämnda Damnation och Hang 'Em High från Halo: Combat Evolved är bekräftade, likaså Timberland från PC-versionen och Beaver Creek från Halo 2. När du köper spelet inkluderas även en voucher som gör att du kan ladda ner samma banor till Halo: Reach.
That's it?
Inte på långa vägar, vågar jag säga. Det bjuds även på co-op för två spelare över Live och på delad skärm. Achievements är naturligtvis inkluderade denna gång. På det Seattle-baserade spelevenemanget PAX Prime 2011, som hålls i slutet av denna månad, kommer 343 Industries att avslöja mer om sin jungfrufärd på ringvärlden. Det rapporterar vi naturligtvis om här på Gamereactor.se.