Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Fanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell Kit

I mars nästa år dunkar Polyphony Digital äntligen ut Gran Turismo 7 till Playstation 5 och inför detta har tyska simracingfanatikerna Fanatec satt ihop en officiell GT-ratt baserad på deras underbara CSL DD-rattbas (+ pedaler). Petter har satt betyg...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här - Få information om julkalendern

* Obligatoriskt att fylla i

Under tio års tid har Thrustmaster agerat officiell partner till Sony och Polyphony Digital och har med framförallt T-serien släppt ett antal Gran Turismo-rattar med tillhörande pedaler, för alla som velat köpa prylar som kalibrerats och optimerats för Kazunori Yamauchis hyperpopulära racingföljetong, direkt ur kartong. Nu står vi dock inför ett skifte, där tyska simracinggiganten Fanatec tar över och från och med nu står som den officiella partners i tillverkning av Gran Turismo-rattar plus pedaler, och detta kommer naturligtvis mer än lägligt då det hett efterlängtade Gran Turismo 7 släpps i början av mars, nästa år.

Fanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell KitFanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell Kit
Att jämföra en rem/kedje-driven rattbas som Thrustmaster T-Gt med en direcr drive-variant med servomotor och aluchassi, är lite som att jämföra en leksak med "The real deal". Enorm skillnad i hur man upplever bilen, vad som sker i chassit och framförasllt i däcken.

Fanatec Gran Turismo DD Pro är i grunden samma produkt som CSL DD, Fanatecs snorbilliga instegs-direct drive-rattbas som vi belönade med vårt allra högsta betyg tidigare i år. Det Fanatec har gjort här är att man bundlat rattbasen med de nya CSL-pedalerna samt låtit Gran Turismo-studion Polyphony Digital designa en kringla specifik för Gran Turismo Sport samt Gran Turismo 7, och resultatet är ett paket som för 6999 kronor är omöjligt att inte rekommendera.

Fanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell KitFanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell KitFanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell Kit
Den Polyphony-designade Gran Turismo-kirnglan är den svagaste delen av detta i övrigt fantastiskt prisvärda, kvalitativa paket. Den känns plastigt liten med halvklena växelpaddlar och svampiga tryckknappar.

CSL DD, själva rattbasen, är en direct drive-ratt (därav namnet, duh!) där styrstaget är en del av själva servomotorn som kyls via ett passivt system vilket gör att den är snudd-på helt ljudlös och dessutom aldrig särskilt varm, som många remdrivna rattar. Ur kartong presterar Gran Turismo DD Pro fem newtonmeter i ren kraft och för den som vill ha mer finns det precis som i fallet CSL DD ett "Boost kit" som ger rattbasen mer ström, och därmed låser upp 8nm-läget. För min del, som använt mig av Fanatecs direct drive-flaggskepp DD2 med 25 Nm i motorstyrka, är detta Boost Kit en absolut självklarhet. Ett måste. Köp till det, direkt.

Detta är en annons:
Fanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell KitFanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell KitFanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell Kit
Köp till 8 Nm-Boost Kit direkt till din Fanatec Gran Turismo DD Pro. Det ger alltså 3 Nm mer i vridmoment och det gör stor skillnad.

Kringlan är som sagt designad av Gran Turismo-studion och liknar den som sitter på Gran Turismo Sport-ratten Thrustmaster T-GT och här trängs elva stycken knappar för att kunna navigera Playstation 4/5-menyerna samt alla menyer i Gran Turismo Sport samt Gran Turismo 7. Kringlan är i minsta laget kan jag känna, med sina 28 centimeter i totalbredd. Jag föredrar alltid rattar som mäter 32-33 centimeter så vida det inte handlar om renodlade Formel 1-replikor och till skillnad från aluminium-rattbasen (CSL DD) och metallpedalerna (CSL Pedals) känns det lite som om Gran Turismo-kringlan inte riktigt hör hemma här. Den delar av naturliga skäl inte samma designspråk som Fanatecs övriga, vanliga produkter, känns minkigt liten och för plottrig sett till knappar.

Fanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell KitFanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell KitFanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell Kit
En sak att Gran Turismo-studion bevisligen ville inkludera mängder av knappar och vred, men de borde absolut låtit Fanatec designa ratten - istället. Den borde varit mer som Fanatecs Clubsport BMW.

När det gäller CSL pedals är det utan tvekan det absolut mest prisvärda och kvalitativa du kan hitta i budgetkategorin, oavsett märke, typ eller tillverkare. Dessa pedaler kostar under tusenlappen om du köper dem löst och presterar bättre än allt vad Thrustmaster och Logitech heter vars pedaler är plasthistorier med på tok för svampig gaspedalkänsla och slapp, mjuk broms. Samma sak gäller dock här som i fallet med rattbasen, där jag absolut råder dig till att lägga 1200 kronor extra på Load Cell-uppgraderingen, som förvandlar CSL Pedals-bromsen från en ganska medioker historia till något som kan tävla med pedaler upp till fem gånger så dyra. Gaspedalen är kanonfin ur kartong men bromsen behöver verkligen Load Cell-uppgraderingen och när det gäller den extrapedalen, har jag verkligen ingenting att anmärka på. Den är superstyv, precis som i en riktig tävlingsbil, den pallar 60 kilos tryck och utklassar bromspedalen som medföljer den alldeles för högt prissatta Thrustmaster T-GT II.

Detta är en annons:
Fanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell KitFanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell Kit
CSL-pedalerna är suveräna, särskilt med tanke på priset. Jag rekommenderar dig att lägga 1200 kronor på Load Cell-uppgraderingen dock, gör massiv skillnad.
Fanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell KitFanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell KitFanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell Kit
Load Cell Kit är en alldeles utomordentligt superb uppgradering och bromskänslan påminner om pedaler för minst 6000 kronor.

En av de självklara fördelarna med att köpa en ratt plus pedaler i ett paket av den här typen som kalibrerats specifikt för ett visst spel, är ju att det stämmer riktigt, riktigt väl direkt ur kartong tillsammans med det tilltänkta spelet. Att hoppa in i Gran Turismo Sport (på Playstation 5, i mitt fall), koppla in dessa grejor och dundra igång direkt, är lika enkelt som det låter och om jag jämfört körupplevelsen här, med denna kombination av påkostade simracingprylar, med hur jag upplever samma spel med den 1800 kronor dyrare Thrustmaster T-GT, råder det absolut noll tvekan om att Fanatecs prylar erbjuder en långt, långt bättre körkänsla. Direct drive-teknologin innebär att ratten svarar snabbare, jan kan plocka upp sladdar och kast mycket rappare, jag känner vad bilens däck gör med en annan typ av noggrannhet samt upplösning och det är både enklare att bli snabb runt kurvorna med denna rattbas samt pedaler och roligare.

Detta är en annons:
09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Fantastisk rattbas med massor av styrka, härlig finkänslighet, strålande respons och detaljerad kontroll, lysande pedaler särskilt med Load Cell Kit-uppgraderingen, läskigt prisvärt, finurligt bordsfäste
-
Gran Turismo-kringlan är för liten och växelpaddlarna lite för plastiga
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

3
Fanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell Kit

Fanatec Gran Turismo DD Pro + Load Cell Kit

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

I mars nästa år dunkar Polyphony Digital äntligen ut Gran Turismo 7 till Playstation 5 och inför detta har tyska simracingfanatikerna Fanatec satt ihop en officiell GT-ratt baserad på deras underbara CSL DD-rattbas (+ pedaler). Petter har satt betyg...



Loading next content