Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

MME Simsport H+Sequential Shifter

De slovenska racingexperterna på MME Motorsport satsar vidare på simracingprodukter byggda på samma premisser som riktiga komponenter till riktiga tävlingsbilar och Petter är imponerad...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Under fjolåret recenserade jag MME Simsports smidiga handbroms samt deras sekventiella låda vilket var den första simracingprodukten från den slovenska racingingenjörerna bakom MME Motorsport och en kapabel, habil och framförallt välbyggd duo med prylar som har använts i hundratals timmar i vår simrigg, utan tillstymmelse till problem. Under de gångna två månaderna har jag dessutom fått möjlighet att hårdtesta den klart dyrare kombo-lådan MME Simsport H+Sequential Shifter som är en av få lösningar på marknaden som kan göra både och, både agera sekventiell låda för den som vill rycka i växlar som i en modern tävlingsbil och en H-låda för de som vill ro växlar, med koppling och allt, likt på den gamla goda racingtiden.

MME Simsport H+Sequential ShifterMME Simsport H+Sequential Shifter
8500 kronor inklusive moms är dyrt för en växellåda såklart, men denna är värd varenda öre.

Det finns tyvärr väldigt få lösningar av den här typen i simracingvärlden, vilket jag kan tycka är lite märkligt för att kunna skifta mellan olika typer av växellådor i en och samma produkt, är optimalt på flera sätt, inte minst för den som avser att spara plats eller slippa meka loss och byta ut den låda man kör med för att stoppa dit en annan. Kostnadseffektivt är det såklart därmed också. Tyska simracinggiganten Fanatec har den mest välkända kombolådan Clubsport Shifter SQ och den är bra, med tanke på det blyga priset, men den är inte superbra och har inte den där rätta känslan för oss som söker riktig realism hemma i vardagsrummet. Fanatec-lådan är för vek och för mjuk, helt enkelt. Och det är här som MME simsport kommer in i bilden.

MME Simsport H+Sequential ShifterMME Simsport H+Sequential Shifter
Du får med två olika typer av växelspaksknoppar, båda handgjorda i kolfiber.

MME Simsport H+Sequential Shifter är handbyggd, tillverkad enbart av metallkomponenter och påminner lite om en ljusblå pansarvagn i miniatyrstorlek, så välbyggd och hållbart tålig är den. Den väger in på närmare fem (!) kilo, är otroligt kompakt och stenhård och det finns absolut ingenting som rasslar eller rör sig i denna växellåda. Att kalla den solid vore såklart inte tekniskt sett korrekt, men det är så den känns. Som ett solitt aluminiumblock som eloxerats i MME.s signaturblå färgton. Konstruktionen är dessutom snillrik. De två alu-skruvarna som sitter placerade på varsin sida om växellådskroppen agerar stag vilket sköter skiftandet mellan sekventiell låda och H-låda. Det enda man som användare behöver göra är att med fingrarna rotera dem tills de sitter så pass löst att de går att röra framåt eller bakåt, skjuta den enda framåt och den andra bakåt för att byta karaktär på växellådan från sekventiell till H. Det hela tar fyra sekunder och är väldigt finurligt konstruerat.

Detta är en annons:
MME Simsport H+Sequential ShifterMME Simsport H+Sequential Shifter
Att skifta mellan sekventiell låda och H-pattern går på fyra sekunder och kräver inga verktyg.

När det gäller känsla och realism i växlingarna är både den sekventiella växlingen samt H-lådan i sig riktigt bra men om jag måste välja en av dem så är det den 5-växlade H-lådan som vinner, här. Den känns bäst, den känns riktigt bra. Att ro växlar i en gammal Lancia Delta HF Integrale i Dirt Rally 2.0 och smacka i ettan, tvåa, trean och pumpa vår Heusinkveld Ultimate Plus-koppling i botten så det stänker svett, är en känsla som måste applåderas och rekommenderas. Växlarna är distinkta, lådan är precis och exaktheten i hur den känns påminner om en gammal välbyggd tävlingsbil. Det finns lite och ingen risk att missa växlingarna här på grund av sladdriga gummipackningar som i Fanatecs billigare motsvarighet och det finns ingen risk att man nöter sönder material och sabbar något i denna produkt då allt är byggt av metall. I slutändan är det enkelt för mig att rekommendera MME Simsport H+Sequential Shifter som är en klockren kombolåda och en väldigt välbyggd produkt för den kräsne simracingentusiasten.

MME Simsport H+Sequential Shifter
Detta är en annons:
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Otrolig byggkvalitet, smart konstruktion, påkostade material, supersimpel att installera och använda, härlig kolfiberknopp
-
Den sekventiell lådan saknar det där mekaniska "klicket", dyr
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
MME Simsport H+Sequential Shifter

MME Simsport H+Sequential Shifter

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

De slovenska racingexperterna på MME Motorsport satsar vidare på simracingprodukter byggda på samma premisser som riktiga komponenter till riktiga tävlingsbilar och Petter är imponerad...



Loading next content