Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Logitech G Pro Racing Wheel

Logitech har äntligen hoppat på direct drive-tåget och Hegevall har tillbringat strax över två veckor tillsammans med den hett efterlängtade Pro-ratten...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En gång i tiden var Logitech världens mest dominanta tillverkare av racingrattar. G25 sålde i många miljoner exemplar och uppföljaren G27 står sig som tidernas mest sålda produkt inom sitt segment. G29:an var i grunden samma produkt med några blyga uppdateringar men det var först under 2020 med modellen G920 som det började bli uppenbart att hårdvarujätten helt plötsligt blivit lite väl bekväma i sin position. Detta eftersom simracingvärlden redan för två år sedan börjat röra sig bort från rem/kedje-drivna motorer och mot direktstyrda, så kallade direct drive-rattar. Idag, 2022, är utbudet stort. Fanatec är störst medan konkurrenter såsom finska Simucube, Simagic, Moza Racing, Accuforce och VRS (bland andra) är med i matchen och tävlar om den snabbt växande kundbasen. Logitech däremot har sått vid sidolinjen ett bra tag nu och även om det ryktats om en direct drive-ratt även från dem, har vi inte förrän under oktober 2022 fått se vad Logitechs ingenjörer verkligen kan prestera om de får lov att ta i från tårna. Inte förrän nu.

Logitech G Pro Racing Wheel
Att montera en direct drive-ratt på skrivbordet är vanskligt med tanke på hur starka de är men Logitechs "desk clamp" fungerar väldigt bra.

Initialt var jag skeptisk till Logitech G Pro Wheel. Det ska jag villigt erkänna. Rattbasen är märkligt utformad, stor och bulkig och gjord av hårdplast och den medföljande kringlan känns minkigt liten. Efter att ha använt den i ett par veckor nu finns det en del kritik som rimmar ganska bra på min initiala skepsis, som jag vill avhandla först. Storleken på rattbasen är lika märklig nu som den var när jag först packade upp denna ratt. Jag förstår att Logitechs designers ville försöka hamna nära utseendet på G27/29/920 men ifrågasätter mer än gärna detta beslut då den fysiska utformningen på ytterhöljet samt val av material ställer till det något för alla som använder någon slags aluminium-cockpit. G Pro monteras med tre M6-skruvar från undersidan och även om den sitter bra, hade jag mycket hellre sett att man format basen som en rektangulär box, byggt den i aluminium och gett mig som användare möjligheten att montera den med ett fäste från varsin sida, som 90% av alla andra rattbaser i denna kategori.

Logitech G Pro Racing WheelLogitech G Pro Racing Wheel
Force feedback-effekterna som denna ratt erbjuder är fantastiska. Bland det bästa vi nåbgonsin känt på.
Detta är en annons:

Den medföljande kringlan är lite för liten också, precis som jag på förhand spådde. Logitech säger 30 centimeter medan jag får det till 29 när jag mäter vilket för egen del är cirka 3-4 centimeter för litet för att det verkligen ska kännas realistiskt att greppa den och låtsas att jag sitter i en riktig tävlingsbil. Detta lär dock snabbt bli ett typiskt icke-problem när Logitech börjar rulla ut specifika modeller för GT3-racing, Formel-racing och rally. Sägas ska dock att kvaliteten på den medföljande kringlan är väldigt bra. Lädret känns slitstarkt, mjukt och påkostat och allt från grundformen i sig till de magnetiska paddlarna är suveräna. Knapparna på framsidan är naturligtvis gjorda av plast och vare sig de bästa jag klämt på men heller absolut inte de sämsta.

Logitech G Pro Racing WheelLogitech G Pro Racing WheelLogitech G Pro Racing Wheel
Designmässigt ser det inte ut att kosta 11 000 kronor, direkt.

G Pro Wheel huserar en servomotor med 11nm i vridmoment och jämfört med min Fanatec DD2 är det lite. Åtminstone på pappret. I verkligheten känns Logitechs 11 mer som 15, eller kanske ännu mer, vilket har imponerat på mig i omgångar under mina testveckor. Den där aningen veka känslan av fjuttig styrka som Fanatecs CSL DD (utan boost-kit), Moza R5 eller Simagic Alpha Mini erbjuder lyser helt med sin frånvaro här, istället känns Logitechs nya ratt mycket mer som en Fanatec DD1 som huserar en motor med ett vridmoment på 20nm. Att köra Logitechs G Pro Wheel på 100% styrka är inget som går, för någon - någonsin. Det skulle bara resultera i att man sabbar sina arma handleder och det är där som jag tror att många simracers tänker fel, när de väljer ratt. När det gäller direct drive vill man alltid ha mycket mer strömstyrka än vad som egentligen behövs för att simulera känslan av att styra en tävlingsbil eftersom strömstyrka i dessa fall gör att man även får mer kontroll och mycket mer detaljrikedom i sin force feedback. Detta blir lite som att jämföra en integrerad förstärkare med en kombination av försteg/slutsteg där man i hemmamiljö kanske sällan behöver den strömstyrka som en för- och slutstegskombination erbjuder men vinner kontroll, upplösning, dynamik och detaljrikedom på att gå på det mer kraftfulla alternativet.

Logitech G Pro Racing WheelLogitech G Pro Racing WheelLogitech G Pro Racing Wheel
Pro Wheel är i det närmaste ljudlös och kylningen verkar riktigt bra.
Detta är en annons:

När det gäller renodlad force feedback är Logitech G Pro Racing Wheel superb. Alldeles, alldeles superb. Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att när det kommer till rena force feedback-effekter, är detta något av det absolut bästa du kan köpa idag. Oavsett prisklass. Och för det ska såklart Logitech ha all världens beröm. Känslan i ratten är väldigt, väldigt jämn och lugn utan att bli trubbig eller avslagen vilket är fallet med ett par av de kinesiska tillverkarna just nu. Det märks att mängden latens mellan ratt och spel är absolut minimal och det finns en ryckighet och en kuggighet i vissa av Fanatecs modeller som helt enkelt inte existerar här. Assetto Corsa, Assetto Corsa Competizione, Automobilista 2 samt Dirt Rally 2.0 känns alla helt fenomenala tillsammans med den här rattbasen och det tidigare utskrattade True Force-systemet, som mappar extra force feedback baserat på spelets ljudbild, fungerar faktiskt den här gången. Jag är väl ingen direkt True Force-älskare men i framförallt Dirt Rally 2.0 tillför det helt klart något att ställa effekten i True Force lågt och låta ratten mappa in små, små vibrationer baserade på motorns varvtal.

En annan del av denna ratt som är strålande är quick release-systemet mellan basen och själva kringlan. Logitech har precis som Moza och Simagiq lånat lösningen från den klassiska NRG-kopplingen och gjort sin egen tolkning och detta är vad Fanatec borde ha gjort för tio år sen. Att montera av och på själva kringlan tar en sekund och det finns verkligen noll procent flex här, vilket såklart påverkar force feedback-återgivningen positivt då ingenting går till spillo i flexet mellan koppling, rattbas och ratt. Jag är även väldigt nöjs med den uppgraderade versionen av styrmjukvaran G Hub som tillsammans med denna ratt fungerar strålande. Att ändra inställningar i rattbasen går blixtsnabbt och mjukvaran är funktionär och snygg och varje "slider" förklaras på ett pedagogiskt sätt, på svenska, utan knussel. Här har framförallt Moza och Simagiq en del att lära.

Logitech G Pro Racing Wheel
Sju kilo väger hela paketet.
Logitech G Pro Racing Wheel
Logitech lovar att de kommer att släppa nya kringlor till Pro Wheel de kommande åren.

Jag hade velat se en annan design på själva chassit. Jag hade velat se fler monteringsmöjligheter och en större kringla. Men när rattbasen väl sitter på plats och du är ute på Nordslingan och pressar med en GTE 911:a, äfr det såklart ingenting som du ens funderar på eller stör den i övrigt svinfina racingupplevelsen som denna ratt erbjuder. Logitech var sena igång med sin direct drive-satsning men när de väl kom in i matchen gjorde de det i form av en riktig kapabel anfallare som har hur mycket utvecklingspotential som helst.

(Recensionen av Logitech Pro Pedals blir en separat text, kommer senare denna vecka).

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Larvigt bra force feedback, superb mjukvara, helt tyst, väldigt "smooth", superlåg latens, trevliga växelpaddlar
-
Dyr, chassit är gjort av plast, kringlan är lite väl minkig
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här


Loading next content