Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

hårdvarurecensioner

Qpad UC

Supersnabba reaktioner, litervis med energidryck och en grisdyr spelmus. Hur mycket man än har omkring faller nästan allting ut på underlaget. Qpad UC ligger i testlabbet och Peter har tankarna på mellanmjölk

Qpad UC är precis som Qpad CT en mjuk matta. Och även här skickar Qpad med sina mustassar, Glidz, som ska förhöja spelarens musmatteupplevelse. De största skillnaderna är dels att UC inte är en helt rektangulär musmatta, utan har en böj i nedre delen. Vad man själv tycker passar bäst är såklart en smaksak, även om jag personligen tycker att mattan kan bli aningen för liten när man kapar den på det viset.

Jag har prövat storleken Medium av UC men den finns även i XLarge, Large och Small. Mattorna tar, oavsett storlek, upp relativt mycket plats så man bör kolla en extra gång innan man köper om man faktiskt har plats för den. Qpad UC är 3mm tjock och även om det bara skiljer 1mm från Qpad CT får jag intrycket av att UC är betydligt tunnare matta som inte alls har lika hög kant.

När det kommer till den viktigaste aspekten, som är glid och friktion, blir jag tyvärr aningen besviken på UC. Självklart är UC bättre än en vanlig femkronorsmatta från IKEA, men för att vara en matta som är tillverkade för spel och ska fungera som ett hjälpmedel tycker jag att motståndet i mussvepen blir aningen för stort. Det blir avsevärt bättre när man klistrar på de medföljande Glidzen, även om det fortfarande inte kommer upp i Qpad CT-nivå. Man kan förklara det lite som att någon skulle lägga extra vikter i din mus. Det blir tyngre att dra musen, accelerationen blir inte lika snabb och det känns helt enkelt lite sladdrigt.

Det här har självklart med materialvalet att göra och att Qpad UC inte är ytbehandlad på samma sätt som Qpad CT, utan har en betydligt mer ruggad yta som är anledningen till den aningen tunga friktionen. Det är helt enkelt en smaksak vad man själv tycker det är värt att lägga ut på en musmatta.

Har man ingen spelmusmatta sedan tidigare och är intresserad av att pröva på skillnaden från en gammal disktrasa, kan jag helt klart rekommendera Qpad UC. Det är en billig matta som bjuder bra värde för pengarna, där den minsta modellen går hitta för under en hundring, men är man ute efter det där lilla extra för att sänka sina kompisar över nätet, är det bättre att investera lite extra i en QPAD CT.

Qpad UC
6 / 10
+