Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

hårdvarurecensioner

Benq RL2755HM

Är Benqs senaste konsolmonitor värd din uppmärksamhet? Vi har svaret...

Att RL2755HM, likt sina föregångare i RL-serien, är avsedd för konsolspelare går inte att poängteras nog. Med en upplösning på 1920x1080p, en bilduppdateringshastighet på 60Hz och en avsaknad av kompatibilitet med Nvidia 3D Vision finns det gott om utrymme för PC-spelare att uttrycka sin skepsis. Även storleken på 27 tum känns väl tilltagen för en upplösning som känns ansträngd redan på mindre skärmar. Sitter du istället med en handkontroll någon meter bort minskar dessa problem, särskilt i kombination med skärmens verkliga äss i rockskjortan - den millisekundsnabba responstiden.

Inget häpnadsväckande ovanligt, egentligen. Bara mycket, mycket trevligt. Detta är en funktion som du inte ens visste att du saknade förrän du testat det. Varje rörelse registreras helt utan fördröjning och följsamheten är fantastisk. Är du inte van vid detta sedan tidigare kommer du utan tvekan att uppskatta skillnaden. Det är även här Benq kan utmana strömmen av TV-skärmar, som oftast erbjuder en ganska dålig responstid. Behöver du en bildkälla till din konsol, men bor i ett rum med yta som en medelstor skrubb? Då är du rätt publik för Benq denna gång.

Benq RL2755HM
Saknar du en plats för ditt headset? Benq har ägnat en tanke åt just dig.

Det första intrycket är ljummet. Bildens standardinställningar känns för mörka och kontrasten är inte särskilt effektiv. Lyckligtvis finns här en respektabel uppsjö av valmöjligheter för att vässa styrkorna och dämpa skönhetsfläckarna. För bekväma användare finns de förvalda bildtyperna, där "Photo" erbjuder mest lyster i färgerna och där exempelvis "FPS" är betydligt mer dyster men mer rättvis. Färgschemat går att experimentera med till förbannelse om så önskar, men färgåtergivningen i sig är aldrig riktigt övertygande. I underkategorin "Color Vibrance" är omfånget bland nyanserna stort, men aldrig riktigt trovärdiga. Även vid starka färgpaletter förblir ljuset lite för matt och intetsägande. Min äldre Benq XL2411T presterar något bättre här, vilket är lite tråkigt att erkänna. Detta går delvis att skylla på rötterna i TN-panelen, men givetvis bara delvis. Jag hade förväntat mig bättre, med andra ord.

Liksom tidigare Benq-skärmar finns här Black Equalization-tekniken för att urskilja detaljer under mörka scener. Ljuset ökar på ställen där det behövs och avlägsnas sedan av sig själv under partier där sikten är problemfri. I snabba multiplayerspel där reflexer betyder seger tycker jag absolut att tekniken gör sig berättigad, exempelvis i Counter-Strike: Global Offensive eller Call of Duty: Advanced Warfare. En annan funktion som är värd att lyfta fram är den dynamiska kontrasten. Här gör skärmen sitt yttersta för att läsa av ljuset vid varje givet tillfälle och balanserar det för en bekväm bild. Med hjälp av kontrasthjulet kan du uppnå fullgoda resultat, men med tanke på hur olika spelen kan te sig gillar jag idén med den dynamiska kontrasten och förlitar mig på den allt mer.

Benq RL2755HM
RL2755HM är först och främst tänkt som en monitor för konsolspelaren.

Parametern för att ändra skärpa i bilden känns tyvärr i snålaste laget och jag har svårt att hitta ett läge som passar bra. På en skala av ett till tio ska detta avklaras, där ett är grumligt och tio tokskarpt. Jag finner dessvärre inget bra mellanläge och tekniken bakom detta är heller inte en av skärmens styrkor. Att inte detta går att finjustera bättre känns rätt märkligt på en sådan viktig och samtidigt grundläggande del. Särskilt med tanke på hur rejäla övriga inställningar trots allt är. Jag vill även rikta en känga mot menyerna, som fortfarande är lite för omständliga när det gäller Benq, särskilt med knapparna vid sidan av skärmen som styr valen. Visst, jag hade knappast förväntat mig en fjärrkontroll till detta, men något tydligare knappar hade underlättat enormt för gränssnittet.

I övrigt, då?

Den lågmälda designen tycker jag fungerar strålande. Vi slipper vräkig belysning på sidorna, skrikiga färger eller vågade kurvor. Istället har Benq tagit den enkla, men mycket stiliga, vägen. Svart möter svart för att förenas vid loggan i nederkanten av det omringande plastfodralet. Av/På-knappen lyser funktionellt, inte irriterande. Formen är slimmad och enhetlig, även sedd bakifrån. Detsamma gäller byggkvaliteten på skärmen som är solid, rakt igenom. Den löstagbara foten är sanslöst robust när den väl monterats och kan förmodligen ta både en och två smällar om det krävs. Plasthängaren på baksidan som ska stödja ditt headset känns dock något onödig, liksom oförmågan av samarbete från ryggstödet att luta skärmen.

Benq RL2755HM
Färgåtergivingen är inte jätteimponerande, men inställningsmöjligheterna är många.

Två HDMI-portar är placerade i underredet för att kännas tillräcklig för en konsolspelares behov, medan den mer traditionella PC-spelaren kan använda DVI-ingången om så önskar. Ljuduttag finns här även för den som behöver det. Inga överraskningar finns att hitta, men portarna gör vad de ska.

Benq RL2755HM
Skärmen besitter en lätt vikt, men den löstagbara foten är tung och robust.

Planerar du att använda monitorn helt och hållet tillsammans med din Xbox One eller Playstation 4 är detta ett kompetent val för en överkomlig peng, men om realistiska färger, bättre bilduppdateringshastighet eller 4K-upplösning hägrar bör du leta vidare. Med tanke på dess avsaknad av funktioner som PC-spelare förväntar sig hade jag hoppats att bilden hade imponerat mer för summan av 3000 kronor, men sitter du på en begränsad budget (och ett litet rum) kan du ge detta en chans.

Benq RL2755HM
Benq RL2755HM
Benq RL2755HM