hårdvarurecensioner

Philips Fidelio X2

Philips Fidelio X2 är några av de bästa hifilurarna vi någonsin haft nöjet att testa...

Ibland blåser en produkt bort alla ens förutfattade meningar och överträffar förväntningarna med sådan råge att det känns som att hela kroppen går in i något slags hårdvarumumsigt chocktillstånd. Förra året lyckades Sony-lurarna MDR Z7 med denna bedrift. Jag satt som förstenad och bara stirrade rätt in i en vägg, med tårar i ögonen (på riktigt) när jag för första gången lyssnade på dessa. Philips Fidelio X2 har gjort i stort sett samma sak.

Philips Fidelio X2
Byggkvaliteten är verkligen fullständigt strålande.

För även om föregångarna X1 var en imponerande hörlur var det inte många av oss på Gamereactor som hade räknat med att uppföljarna skulle vara så sanslöst bra som de faktiskt är. Philips har tagit i från tårna här, gjort om i princip allt som kunde göras bättre och lanserat en lur som spelar ikapp med dubbelt så dyra high end-grejor från tillverkare som Sennheiser, Grado, Beyer Dynamic och AKG.

Philips Fidelio X2
Designen på X2:orna är sådär ljuvligt retromumsig.

Helt nya, 50 mm stora element med nya kompositmembran och neodymmagneter har fått förbättrad dämpning och ger enligt Philips en jämnare frekvensrespons i mellan- och diskantregistret. Lurarna har blivit lättare och ännu skönare att bära på skallen och de läcker nu mindre ljud än föregångaren. Klangen är varm, lättlyssnad, välbalanserad och dynamiken fullständigt, förkrossande superb.

Philips Fidelio X2
X2:orna låter fantastiskt bra men kräver en stark förstärkare eller extern DAC för att komma tills in fulla rätt.

X2 spelar mer bas än i stort sett alla andra öppna lurar vi testat och det finns en stramhet i hur mellanregistret kontrolleras som passar karaktären perfekt. Det svänger verkligen om Fidelio X2, ljudet är underhållande och byggkvaliteten är fantastisk. Att det medföljer en löstagbar 3,5 mm-sladd klädd i tyg och att lurarna är något av det mest bekväma vi testat gör knappast saken sämre. Om du har 3000 kronor i hörlursbudget är Philips Fidelio X2 en av de varmaste rekommendationer vi överhuvudtaget kan göra.

9 / 10
+
Varm och ljuvlig ljudkaraktär, ren och klar diskant, mycket bas, öppet och luftig ljudbild, grym passform, läcker design