hårdvarurecensioner

Zoom H2N

Zoom har lanserat en ny version av sin populära ljudinspelare H2. H2N som den heter numera, är försiktigt uppdaterad och förbättrad, framförallt när det gäller handhavandet. Frågan är bara om den behövs

Japanska Zoom är jättestora på digitala inspelningsprylar. Man har liksom tyska konkurrenten Behringer noll respekt bland proffsen men bland amatörer och lite mer avancerade hemanvändare är mixen av hyfsade prestanda och låga priser väldigt populär.

Zoom H2N
H2N har det mesta man behöver i kontakt- och finessväg. Hela fem mikrofonkapslar ger möjlighet inspelning av upp till fyra simultana kanaler.

En av Zooms mest populära produkter de senaste åren har varit bandaren H4, som blivit populär bland till exempel mediastudenter, som vill hålla priset nere men ändå behöver en del proffs-features, till exempel möjligheten att kunna ansluta externa mikrofoner. För de som inte har råd eller vill ha allt inbyggt har den mindre varianten H2 varit ett populärt val. Nu har nästa generation av båda dessa bandare kommit och N:et i produktnamnen står följaktligen för Next.

Lika fast olika

Zoom H2N är en liten handhållen inspelare med hela fem inbyggda mikrofoner, tänkt att spela in lite av varje i ljudväg och ge en kvalitet som är om inte "pro" så åtminstone rätt okej. Den är på många sätt lik sin föregångare men har blivit uppdaterad till det yttre.

Formen är densamma som förut - som en gammal NMT-telefon, fast kortare. Chassit är samma smårassliga plast men färgen är svart istället för grå. Displayen är större och bättre än tidigare vilket underlättar, framförallt vid menyklickande. Inspelningsnivån har bytts ut från ett tre-nivås steppat skjutreglage till en steglös ratt, vilket är en klar förbättring. I det stora hela är H2N till det yttre alltså en lite bättre och mer praktisk maskin än tidigare utan att fördenskull vara mer välbyggd.

Zoom H2N
H2 och H2N sida vid sida: Formatet och storleken är samma, knappar och display har flyttats om.

Formen ibland en nackdel

Zoom menar att H2N är perfekt till allt från film och radiojournalistik till musik och låtskrivande men i praktiken är den nog främst lämplig för de senare sakerna. Som all-in-one-lösning för att spela in konserter i hyfsad kvalitet eller som hyggligt välljudande skissblock för en singer-songwriter, är det en attraktiv apparat som gör sitt jobb. I alla fall inomhus, där det inte finns någon vind som kan överstyra mikrofonerna (glöm att använda H2N eller någon annan maskin av samma typ utomhus utan vindpäls.)

Som intervjumaskin etc. fungerar H2N däremot inte lika bra. Ljudet i sig är det inget fel på så länge man använder puffskyddet. Problemet är snarare formen - mikrofonerna är nämligen placerade så att man måste prata in i långsidan vilket är ganska oergonomiskt och helt enkelt känns väldigt konstigt. Dessutom är det en handhållen maskin med känsliga elektretmikrofoner och det innebär att du sannolikt kommer få med en hel del handljud om du gör en vanlig mannen-på-gatan-intervju eller liknande.

Trots att den passar bäst till mer basic uppgifter har Zoom också valt att trycka in många tekniska funktioner i H2N, till exempel multipla mikrofoner för surroundljud. Med ett pris på 1.800 kronor känns det kanske inte så smart, eftersom varje individuell mikrofon givetvis blir mycket sämre än om man haft bara en, till samma slutpris. I den här prisklassen vinner man på att renodla och hålla kvaliteten på de komponenter man faktiskt har så hög som möjligt.

Zoom H2N
H2N tar SD-kort i valfri storlek. Till vänster skymtar den för H2N nya finessen med ratt för inspelningsvolym. En mycket bra funktion.

Dopad mobil

Zooms produkter är som sagt inget för proffsen. För det är de både för dåliga rent prestandamässigt och alldeles för ömtåliga. De lite mer avancerade varianterna som H4/H4N är lite mer användbara och har på grund av detta hittat en publik i de som vill jobba som proffs men inte har proffsens budget. Men det finns en brytpunkt där man helt enkelt betalar för lite för att få vettiga grejer och där tillverkaren fått göra avkall på för mycket för att kunna göra en bra produkt. Tyvärr hamnar H2N på fel sida av det strecket.

Det betyder inte att den är dålig - det är den inte. H2N kan låta riktigt bra om den används rätt. Men den låter inte tillräckligt bra för att motivera ett köp och H2N hör till en växande skara produkter som är tänkta att ge ett bättre resultat än vad en mobiltelefon kan åstadkomma, men inte så jäkla mycket bättre. Definitivt inte bra nog att motivera ett pris på ett par tusen kronor.

5 / 10
+
Låter rätt bra i rätt omgivning, stor och lättläst display, ratt för inspelningsvolym