Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

hårdvarurecensioner

Blaze Mega Drive Arcade Ultimate Portable

Jonas har tagit på sig retro-brillorna och återvänt till 16 bits-eran då Mega Drive var det hetaste man kunde äga. Men hur kul är det egentligen att ha en sådan i fickan idag...?

Det fanns en tid då Mega Drive var det absolut kraftigaste man kunde uppbringa i konsolvärlden. En konsol så framgångsrik att det satte självaste Nintendo i gungning och blev, om man så vill, Segas enda riktiga succé. Åtskilliga av oss har fostrats till de spelare vi är idag genom Segas snabba och coola 16 bits-titlar, och med det i åtanke samt det faktum att Sega inte bygger någon egen hårdvara idag är det kanske inte så konstigt att det ända sedan Sega övergav Mega Drive för att gå vidare ändå funnits en marknad för denna kultkonsol.

Mega Drive-tekniken samt Segas spel har lanserats ut till både höger och vänster, men få företag har så målmedvetet och effektivt arbetat med att sprida retrokärlek signerad Sega som Blaze. De har släppt både konsoler med inbyggda spel (som även fungerar med kassetter) och fler bärbara varianter man kunnat hitta för en billig penning från välsorterade prylbutiker. Dessutom bär deras produkter Segas logo, vilket jag ändå upplever som en liten kvalitetsstämpel.

Själv kunde jag inte motstå den tjusiga förpackningen till Blaze Mega Drive Portable och var tvungen att slå till. Men 20 inbyggda spel och en Mega Drive på fickan var för bra för att vara sant. Kvaliteten var ganska undermålig på alla sätt. Styrkorset var inte så exakt som man kunde önska, skärmen gjorde verkligen inte pixlarna rättvisa och ljudet var burkigt.

Den lyxigt förpackade enheten går lätt att hitta för under 500 kronor.

Dessutom är det ju alltid lite av ett problem med 20 förinstallerade spel eftersom max en tredjedel kommer vara sådana man faktiskt är intresserad av. Och mycket riktigt var jag djupt besviken på utbudet i min originalenhet.

Men nu är det ju inte originalenheten vi ska skriva om här, utan om uppföljaren Blaze Mega Drive Arcade Ultimate Portable. En nyare enhet som sånär som på färgschemat och sex knappar är identisk med sin föregångare. Men efter att ha spenderat några dagar med den har den växt på mig och visat att Blaze förstått exakt vad som behövde renoveras och göras om.

Redan när man får enheten förstår man att Blaze velat göra något extra. Den ligger riktigt elegant förpackat i en styv pianosvart kartong med magnetförslutning. Knappast en förpackning man förväntar sig från en produkt som går att hitta för under 500 kronor i Sverige. Trevligt nog känns dock även enheten Blaze Mega Drive Arcade Ultimate Portable förvånansvärt välbyggd med tanke på att den kostar mindre än en tredjedel av Nintendo 3DS, och känns ungefär som en Game Boy Micro.

Blaze Mega Drive Arcade Ultimate PortableBlaze Mega Drive Arcade Ultimate PortableBlaze Mega Drive Arcade Ultimate Portable
Alex Kidd, Shadow Dancer och Golden Axe 2 är tre av de spel som ingår med Blaze Mega Drive Arcade Ultimate Portable.

När man slår på enheten möts man blixtsnabbt av de 18 spelen som ingår i en smidig meny, vilket på en gång får mig på gott humör. Såhär ska det vara att spela bärbart, ingen väntan, inget strul, inga laddningstider. Spelen som ingår är Alex Kidd, Alien Storm, Altered Beast, Arrow Flash, Bonanza Bros, Columns, Crack Down, Decap Attack, Ecco, ESWAT, Fatal Labyrinth, Flicky, Golden Axe 2, Shadow Dancer, Streets of Rage 1, Streets of Rage 2, Sonic Spinball och Super Street Fighter 2: The New Challengers. En lista som helt klart innehåller en del trevligheter men inte på långa vägar kan klassas som någon "best of Mega Drive". Inte minst för att det saknas riktiga Sonic-spel.

Tanken med Blaze Mega Drive Arcade Ultimate Portable är dock att den främst ska fungera som emulatorenhet, och därför stödjer den SD-kort som man sedan pluggar i på enhetens ovansida. De som har samvete rymligt nog att ladda ned så kallade ROM:s kan därför lätt ta med sig alla spel som någonsin släpptes till Mega Drive på fickan. Vilket såklart är fullständigt oslagbart. Själv laddade jag hem de Mega Drive-spel jag faktiskt redan äger fysiskt för att testa hur funktionen fungerar och kan meddela att det går över all förväntan. På minussidan hamnar måste det dock nämnas att det inte går att spara i rollspel, vilket gör bland annat epos som Phantasy Star IV rätt meningslösa om man inte vill plöja det i en sittning.

Blaze Mega Drive Arcade Ultimate Portable är mer genomtänkt i övrigt med, inte minst genom det faktum att Blaze nu fått ett riktigt bra styrkors på plats. Att spela medföljande Street Fighter II-version går som en dans och tack vare de sex knapparna kan man nyttja det fullt ut. Knapparna har ganska hög slaghöjd och känns precis som en riktig gammaldags Mega Drive-handkontroll. Det är något jag uppskattar och som tillför en hel del till retrokänslan.

Byggkvaliteten är oväntat hög och allt från skärm till styrskors och knappar håller hög klass. Endast ljudet lämnar en del i övrigt att önska.

Lägg till detta att skärmen också blivit betydligt bättre och nu ger pixlarna precis rätt lyster. Att banka sig fram i Streets of Rage 2 är härligt röjigt och det är som bekant precis den där typen av spel som gör sig så oerhört bra på resande fot. På minuskontot hamnar ljudet. Problemen från den förra enheten kvarstår och på hög volym låter det direkt illa av diskanten som skär i öronen. Att använda hörlurar är ett hett tips för att minimera effekterna av det enda egentliga minuset med Blaze Mega Drive Arcade Ultimate Portable.

För den som vill går det även att använda enheten som en vanlig Mega Drive och kablage följer med för att man ska kunna koppla in den i en TV och spela som vanligt. En kul funktion som fungerar utmärkt men som jag bara använt en enda gång och det var för att kolla att det verkligen fungerar inför denna generation.

Jag ska vara ärlig och säga att jag fallit pladask för Blaze Mega Drive Arcade Ultimate Portable. När min Nintendo 3DS havererat efter 2-3 timmars spelande och min PS Vita ligger hemma för att den helt enkelt inte ryms i mina Jeansfickor så tar jag fram Blaze Mega Drive Arcade Ultimate Portable istället. Batteritiden är otroligt bra och man laddar den enkelt med en vanlig mini-USB.

Jag misstänker att det krävs att man var med under 16 bits-eran för att man till fullo ska kunna uppskatta den pixelmagi som Capcom, EA, Konami, Sega och många fler spottade ur sig. Men om du var det är det faktiskt inget att tveka på. En bättre resekamrat än såhär kommer du aldrig att kunna få.

8 / 10
+
Suveränt styrkors, skarp skärm, går koppla upp mot TV, väldigt prisvärd, stödjer ROM:s, har sex knappar