hårdvarurecensioner

Creative iRoar Go

Vår ljudnörd testar Creatives senaste bärbara Bluetooth-högtalare som är lill-liten och fullproppad med funktioner

Jag har levt med iRoar Go den senaste veckan och även om jag hört flertalet trådlösa Bluetooth-högtalare med bättre ljudkvalitet när det kommer till musiken jag helst poppar (Foo Fighters och U2), så harjag sällan stött på en pryl med bättre funktionalitet eller mer användbara finesser. Den är väldigt snygg, Creatives minsting. Väldigt stilren och sober i sin design. Kroppen är helsvart och de borstade aluminiumringarna på sidorna bryter av på ett stiligt sätt och ger en känsla av kvalitet. Funktionsknapparna är gummibeklädda för att klara IPX-standard för stänkskydd och de sitter fyra lysdioder på framsidan för att indikera vilken källa du spelar från. Hela designen är väl genomtänkt.

Creative är nu inne på sin femte generation högtalare i serien Roar och det märks väl att storleken är i fokus för den är 25% lättare och 40% mindre än den tidigare modellen. Detta är helt perfekt och gör det bara ännu smidigare när du plockar med den på till exempel resan eller ut i skidbacken (om du nu inte kan åka slalom utan musik). Men trots att den har krympt rejält har de ändå lyckats bibehålla samma högtalarkonstruktion och precis som föregångarna är det fem stycken element som drivs av två separata mini-förstärkare. En stereoförstärkare till mellanregister och diskant och en monoförstärkare för att driva basen. Det finns alltså gott om kraft att spela musik ordentligt starkt även fast den har förminskats.

Creative iRoar Go
Designen har bland annat belönats med en Red Dot Award 2016.

iRoar Go är som jag nämnde i mitt inledande stycke fullkomligt proppad av ingångar och funktioner, och det går att spela upp ljud med allt från telefonen till datorn. Jag har kopplat upp den mot min Playstation 4 via USB-ingången, spelat musik från SD-kortläsaren, poppat Spotify från datorn med mikro-USB och använt den som trådlös högtalartelefon till mina mobilsamtal. En hel det anslutningsmöjligheter med andra ord och det går dessutom att koppla in en mikrofon via AUX-ingången och använda den som ett väldigt litet PA-system. En rolig finess och något jag nyttjade friskt (till Petters stora förtjusning) genom att sjungaLars Berghagens underbara dunderhit "Det är kul att vara lång, ding-dong" varje dag i en hel vecka, här på redaktionen.

En annan smart funktion är att om ditt ljudkort i datorn skulle säcka ihop fungerar iRoar Go utmärkt som externt Sound Blaster-ljudkort. Samtliga ingångar har fungerat utmärkt hela testperioden och det är busenkelt att sköta alla funktioner med hjälp av kontrollknapparna på högtalaren. Med dessa kan du till exempel byta låtar, växla mellan källor och höja/sänka volymen. Du har även som på tidigare modeller möjligheten att ladda din mobil om du skulle få slut på ström i den och de har även ökat batteritiden till tolv timmar med ett ännu bättre litiumjonbatteri. Hur Creative kan klämma in så mycket funktioner i en högtalare av den här storleken - är i det närmaste obegripligt.

iRoar Go hade tack vare snygg design, smäcker storlek och underbar funktionalitet varit en alldeles utmärkt liten musikdosa om det inte vore för att den inte låter särskilt bra. Ljudkaraktären är instängd och när John Mayer sjunger "Moving On and Getting Over" låter det som han håller handen framför munnen och inga toner vill riktigt blomma ut. Lite stökigare musik som Foo Fighters "The Pretender" avslöjar hur spretigt och okontrollerat ljudet är och jag blir fort lyssningstrött av den metallburkiga karaktären.

Att du kan lägga ner den för att få bättre spridning på ljudet hjälper inte speciellt mycket för basen är ändå lite för tunn och det blir en ordentlig hängmatta i ljudbilden där glappet i mellanregistret märks extra tydligt när du spelar till exempel Ed Sheerans akustiska version av "Lego House". Gitarren försvinner nästan helt och ljudbilden förlitar sig på diskanten i för stor utsträckning.

Creative iRoar Go
iRoar Go går att placera både vertikalt och horisontellt för att maximera ljudåtergivningen.

Trots Creatives nya "Super Wide Technology", som är tänkt skapa en bredare stereobild, och trots att du har möjligheten med hjälp av en app och deras programvara Sound Blaster Connect att kunna skapa din egen EQ-kurva får jag inte högtalaren att låta bra. Inte ens med den uppdaterade Roar-läget blir ljudet bättre utan det fungerar mest som en typ av loudnessfunktion som boostar alla register med några decibel. Det är väldigt trist att iRoar Go inte presterar bättre för när jag och Petter jämför den mot Charge 3 är skillnaden alldeles för stor. JBL:s motsvarighet har en mer balanserad ljudkaraktär och är betydligt varmare, luftigare och mer lättlyssnad.

Det går inte att komma i från att hur du än vänder och vrider på alla smarta funktioner som iRoar Go faktiskt har är det ändå ljudet som är det mest väsentliga och det bara måste låta bättre än såhär för de här pengarna. Creative har absolut kunskapen att kunna lyfta ljudkvalitén med nästa modell för iRoar Go har allt annat du behöver men ljudmässigt finns det bättre alternativ just nu.

6 / 10
+
Läcker design, kompakt storlek, underbar funktionalitet, massor av ingångar