hårdvarurecensioner

Splitfish Frag FX Shark PS4

En officellt Sony-licensierad mus och nunchuck till Playstation 4 borde kunna ta spelandet till nya höjder och till och med utmana proffsen, eller?

Det är ingen direkt hemlighet att en PC-spelare som spelar med mus och tangentbord alltid har mer precision i siktet än vad en konsolspelare har. Även om konsolspelen har fiffiga lösningar för att kontra eventuellt tapp i precision är musen oftast bättre. Hur blir det då om du använder en muslösning till konsol där merparten av spelarna du möter kommer använda handkontroll? För mig var resultatet... varierat.

Det fenomenalt über-sensuella mega-namnet Splitfish Frag FX Shark PS4 skvallrar om ett stycke tillbehör som ska få mitt spelande att nå nya nivåer med en mus och en halv handkontroll som refererats till som en nunchuck. Musen "rockar" ett utseende som känns igen, inte minst i produktens föregångare (med exakt samma namn) som släpptes till Playstation 3 för ett par år sedan, men även med andra spelmöss. Musen har de vanliga musknapparna, vänsterklick, högerklick och scrollhjul. På den vänstra sidan finns en uppsättning av de vanliga Playstation-knapparna (X, O, fyrkant- och trekant). Musen har stadiga 2000 DPI och tillåter ändring av känslighet direkt utan att behöva krångla omkring i menyer vilket alltid uppskattas.

Den andra delen, nunchucken, är som den vänstra halvan av en vanlig handkontroll och huserar analogspak, styrkors, L1 och L2-knappar samt en knapp som kort och gott heter "F". Jag har inga direkta jättehänder (men inte särskilt små heller) men jag får problem med hålla sattyget i handen och samtidigt komma åt knapparna på ett tillfredsställande sätt.

Splitfish FragFX Shark PS4
Playstation-knapparna sitter inte särskilt bra till och de saknar tillfredsställande respons.

När det gäller själva speltesterna har jag fokuserat främst på två spel jag har gedigen erfarenhet av: Battlefield 1 och Destiny. Det förstnämnda har jag spelat dagligen sedan det släpptes till både PC och Playstation 4 Pro och i Destiny har jag klockat runt 3500 timmar hittills. Jag vet alltså hur dessa spel känns och jag har koll på mina egna styrkor respektive svagheter med handkontroll. Jag var förväntansfull, skulle mitt krypskytte i Battlefield 1 förbättras markant nu?

Svaret blev ja. Jag siktar definitivt bättre med mus, ingen tvekan överhuvudtaget. Att träffa motståndare rakt i plytet fungerade ypperligt, det är momenten runtomkring jag får problem med istället. I Destiny har jag en "kill/death ratio" på nästan 2.0 vanligtvis, vilket är en ganska bra (enligt mig) prestation. Bungies rymdlir är mycket mer vertikalt än Dice krigssimulering och möjligheten att hoppa och sikta samtidigt, alltså utan att ta tummen av analogspaken i vanliga fall, är någonting som verkligen gör skillnad. Detta kan du såklart lösa med andra, specialdesignade handkontroller från tillverkare som Scuf och Razer men det blir även möjligt med Splitfish Frag FX Shark. I alla fall teoretiskt.

Nu återkommer jag till knapplaceringen jag nämnde i början. I sitt standardutförande används X-knappen för att hoppa men genom att trycka på knappen måste vikten omfördelas så pass mycket att jag omöjligt kan hoppa utan att även korrigera siktet vilket i sig sabbar precisionen totalt. För att komma åt X tvingas jag alltså att justera greppet så pass mycket att hela idén med konstruktionen går helt förlorad.

Splitfish FragFX Shark PS4
Nunchuck-delen är plastig och lider även den av ogenomtänkt ergonomi.

Själva bygget i sig är inte heller någonting att skryta med. Splitfish Frag FX Shark känns plastig och alldeles för lätt, både nunchucken och musen och knapparna är både plastiga och saknar tillfredsställande respons. För 1000 kronor förväntar jag mig mer kvalitetskänsla i mina speltillbehör än det här. Det bör även tas upp upp att om du råkar vara vänsterhänt är inte den här kombinationen någonting för dig, överhuvudtaget.

I slutändan tillåter Splitfish Frag FX Shark mer precision, det är enklare att panga huvuden i Battlefield 1 men det är på bekostnad av precis allt annat. Det finns massor av inställningar och för vissa specifika spel går det definitivt att få det att fungera tillfredsställande och batteritiden är strålande. Jag personligen kom på mig själv med att längta tillbaka till min vanliga Dualshock 4 ganska snabbt dock.

Splitfish FragFX Shark PS4
Splitfish FragFX Shark (säg det tio gånger snabbt) är officiellt licensierad av Sony.
7 / 10