hårdvarurecensioner

Audio-Technica ATH-ADG1X

Mannen som går under täcknamnet "Mörsil-Hilux®" har satt tänderna i hifi-kungarna Audio-Technicas fantastiska spel-headset

Till att börja med måste jag säga att när det damp in ett gamingheadset från Audio-Technica på redaktionen blev jag lite paff. Jag visste inte ens att dessa lurar existerade. Att modellen som dök upp på kontoret dessutom är i den högre prisklassen och kostar nästan 3000:- gjorde att jag blev ännu mera paff - men samtidigt ordentligt nyfiken. En påkostad hörlur byggd för spel, av ett företag som är erkänt duktiga på högkvalitativt stereoljud (och på högklassiga mikrofoner), låter på förhand onekligen intressant.

Jag spelar väldigt, väldigt, väldigt mycket Counter-Strike: Global Offensive på fritiden och har så gjort sedan spelet släpptes. Jag spelar alltyid med hörlurar på skallen och trots att jag både har headsets från Logitech, Acer, Asus, Steelseries, Razer, HyperX, Turtle Beach samt Sony i min garderob - har jag medvetet valt att lira med en stereolur från Sennheiser (HD650) på kraniet (och en extern mik på skrivbordet). Varför? För att de helt enkelt låter bättre. Mycket bättre.

Audio-Technica ATH-ADG1X
På sladden sitter en liten dosa med volymkontroll och en knapp för att mute:a mikrofonen. Mycket smidigt om du enkelt vill höja ljudet när favoritlåten dyker upp i spellistan.

Men Audio-Technica kanske kan få mig på andra tankar för inuti kartongen ligger ATH-ADG1X en öppen lur med ett 53-millimeterselement som rekommenderas varmt av Frank Klepacki, en av spelindustrins främsta ljuddesigners med massor av priser och utmärkelser på sitt CV ända sedan början av 1990-talet. Det är ingen dålig rekommendation det inte och nu efter några veckor är jag beredd att hålla med. Detta är ett fantastiskt headset vars stereobild med enkelhet utklassar många lika dyra, plastdränkta, alternativ från de mest välkända gaming-tillverkarna. Men! Det finns förbättringsmöjligheter på några punkter, trots allt.

Om vi börjar med designen och byggkvalitén går det helt klart att förbättra båda. De ser alldeles för billiga ut för en lur som kostar nästan tre tusen enligt mig och Japanerna hade enkelt kunna valt en antingen ännu mer futuristisk look för att sticka ut eller en mer avskalad klassisk design för att se dyrare ut. Som de ser ut nu är det varken eller och även om deras passformsystem 3D Wing Support ställer till det en del med de två vingarna och dubbel-rör-bågen borde det gå ändå tycker jag. Dessutom känns de väldigt plastiga och bräckliga utan den där riktiga kvalitetskänslan i varken materialval eller konstruktion. Men tack vare de lätta materialen väger ADG1X endast 285 gram och det märks när du har dem på skallen för du kan spela i timmar utan att bli mör i kraniet.

Audio-Technica ATH-ADG1X
Lurarna har ett passformssystem som ser väldigt flashigt ut men fungerar klockrent om du har ett lite större kranium. På mitt eget smala huvud hade de en tendens att glida ner lite men är inget som stör jättemycket för komforten i övrigt är strålande tack vare lätta materialval.

Ljudmässigt är ATH-ADG1X det klart bästa gamingheadsetet jag provat. Basen är ruggigt tight med massor av kraft och här märks det väl att det är stort högtalarelement som flyttar luften för det är rejält med pondus i karaktären. Diskanten är högupplöst med mycket nyanser och mellanregistret är proppat av fyllighet och kontroll. På till exempel "Alive" med Pearl Jam gör sig Eddie Vedders speciella röst riktigt bra och lurarna plockar fram det där unika darret som gör hans röst så säregen.

Även i ovan nämnda Counter-Strike: Global Offensive levererar ADG1X ett välpolerat ljud och spelsessionerna har gått lysande tack vare den välbalanserade ljudbilden. Faktum är att den öppna konstruktionen inte har påverkat lika negativt som jag trodde utan det har varit enklare att höra djupet i ljudet med dessa än till exempel mina egna Sennheiser-lurar trots samma uppbyggnad. Vilket bara det i sig är imponerande och det är lätt att höra alla smånyanser i ljudet som i billigare lurar försvinner i den ofta stökiga separationen.

Audio-Technica ATH-ADG1X
Mikrofonen låter väldigt bra och är enkel att fälla upp när du bara lyssnar på musik eller kollar film. Dessutom tar den medföljande muffen bort andningsljuden och luftstötar från munnen på ett utmärkt sätt.

Mikrofonen låter väldigt bra också, inte minst via resten av mitt CS-lag. Den medföljande muffen, som går att sätta på, plockar bort andningsljuden och bakgrundsbrus på ett bra sätt. Det är alltid lika kul när jag testar ett nytt headset för kvaliteten på de mikrofonerna är i de flesta fall betydligt bättre (till mina polares vilda förtjusning) än min bordsvariant jag använder annars när jag spelar.

Audio-Technica ATH-ADG1X är ett mycket, mycket bra headset för dig som vill lägga lite mer pengar och lyfta din spelupplevelse några pinnhål. De låter väldigt bra med en tight, tung bas och mycket detaljer i den högupplösta diskanten. De ligger en bra bit före konkurrenter som HyperX, Turtle Beach och Logitech ljudmässigt vilket gör att jag inte kan göra annat än att applådera Audio-Technica.

9 / 10
+
Riktigt tight bas, mycket detaljrik diskant, makalös mikrofon, väldigt lätt konstruktion