hårdvarurecensioner

HyperX Cloud Alpha

Kim har gett sig ut i ljuddjungeln för att testa ett par av Kingstons gaminglurar med dual-chamber-teknik...

När ett headset kostar under tusenlappen är det många (inklusive undertecknad) som vanligtvis drar öronen åt sig. Idag är vi vana att få slanta upp ganska rejält för premiumvarianter av praktiskt taget all hårdvara och att man får det man betalar för brukar det ofta ligga någon form av sanning i. När Razer, Logitech och Turtle Beach brassar på med sina fläskiga produkter som kostar en halv förmögenhet vill vi gärna tro att gaminglurar ska kosta massor. Det är okej för jag får massa funktioner. Typ.

HyperX Cloud Alpha är egentligen rena motsatsen till allt vad Astro A50 och Turtle Beach Elite 800 heter. Här snackar vi headset i första hand och funktioner i andra. Egentligen är funktionerna helt obefintliga men det allra viktigaste finns inkluderat. Många gillar att spela i stereo medan andra gärna krigar för att virtuellt 7.1-ljud "is the shit" som Gwen Stefani (och Lisa Dahlgren) säger. Jag står mitt i mellan. Jag kan absolut uppskatta låtsas-surround i vissa spel men föredrar oftast vanligt stereo-ljud för att ljudmixen oftast känns mer balanserad så. Det spelar egentligen ingen roll, HyperX Cloud Alpha är ett stereo-headset rakt igenom, och ett riktigt, riktigt bra sådant dessutom.

Om vi börjar med att avhandla alla teknikaliteter har vi alltså ett headset med avtagbar mikrofon, en knapp för att tysta sagd mikrofon och en volymkontroll. Det är allt. Ja, förutom element och kåpor också såklart. Elementen är på 50 millimeter och har delade kammare ("dual-chamber"), en för bas och en där diskant och mellanregister får dela plats.

Det gör att HyperX Cloud Alpha låter bättre än i princip allt annat i samma prisklass. Kanalernas separation gör ljudet härligt krispigt och tydligt med en bas som verkligen imponerar. Jag strutade igång Battlefield 1 för att få uppleva lite svensk härlig ljudmagi och konstaterade snabbt att HyperX Cloud Alpha kan mäta sig med lurar som kostar två eller till och med tre gånger så mycket, helt utan problem.

HyperX Cloud Alpha
HyperX Cloud Alpha är välbyggda och välljudande.

Trots sin minimala prislapp känns lurarna faktiskt riktigt välbyggda. Konstruktionen består av aluminium och konstläder. Det väger drygt 300 gram vilket gör att du med enkelhet kan spela länge utan att känna det där trycket på hjässan uppstår av många andra gaminglurar. Kåporna sitter däremot ganska hårt om öronen, jag upplever det inte som störande på något sätt

HyperX Cloud Alpha levereras med en vanlig 3,5 mm-kabel och en med separerade kontakter för ljud- och mikrofon. Du kan alltså använda den med vilken konsol du vill eller din PC. Kabeln är flätad för maximal hållbarhet med tillräcklig längd. På kabeln sitter också en knapp för att mute:a mikrofonen och justera volymen.

Mikrofonen är även den förvånansvärt bra, i alla fall enligt mina spelkamrater. I mitt egna inspelningstest kan jag bara konstatera samma sak. Tydligt ljud utan för mycket konstiga störningar. Mikrofonen har även aktiv brusreducering för att eliminera jobbiga bakgrundsljud som kan driva dina lagkamrater till vansinne annars. Den är även helt avtagbar om du bara vill slänga dig på soffan för att spela någonting helt ensam.

HyperX Cloud Alpha
Dual-chamber-tekniken möjliggör superbt ljud.

Jag skulle vilja påstå att HyperX Cloud Alpha är ett av, om inte det bästa, gaminglurarna du kan få i den här prisklassen. Multikammardesignen gör att det låter helt otroligt oavsett om du spelar, kollar på film eller lyssnar på musik. Som om inte bara superbt ljud var tillräckligt är som sagt komfort och mikrofon även de riktigt, riktigt bra.

Jag hade gärna sett möjligheten att balansera mellan röstchatt- och spelljud men det är även det enda jag verkligen saknar. Jag föredrar alltid trådlösa lurar när jag spelar men HyperX Cloud Alpha är det absolut bästa trådbundna gamingheadsetet jag har testat och ett jag gärna använder för dagligt spelande.

9 / 10
+
Välbalanserat ljud, dual-chamber-tekniken, härlig komfort, bra mikrofon, prisvärt