Startsidan
hårdvarurecensioner

Asus Strix Scar II

Påkostad speldator komplett med färsprakande detaljer och kamouflageplast. Det kan nog inte bli mycket bättre än så. Kim har testat Asus senaste kraftpaket...

Jag är en inrutad Apple-människa. 100% Apple/Mac-fanboy om du så vill, och har varit det hela livet. Jag har flera gånger om hävdat att mitt liv skulle ta slut om jag var ifrån min Macbook Pro i mer än ett dygn och har därför aldrig varit intresserad av att släpa runt på ett stycke PC-gaming-laptop som byter ut formfaktor och batteritid mot ren prestanda. Tills jag blev PC-spelare på heltid för en sisådär tre år sedan. Nu kommer inte den här recensionen på något sätt handla om jämförelser mellan Macbook och Asus senaste superdator, men jag ville åtminstone försöka förklara var jag kommer ifrån.

Att jag på riktigt skulle göra en 180-graders vändning här och faktiskt vara redo att byta ut MacOS mot en burk med namnet Asus Strix Scar II, med Windows 10 i sig, är faktiskt någonting jag aldrig hade trott. Aldrig någonsin. Jag hade skrattat hejdlöst åt bara tanken på det bara för ett år sen. Men där är jag nu, redo att pula ned 15-tum speldator i ryggan, acceptera att den inte är lika resvänlig som min gamla, men i utbyte kan jag spela Destiny 2, var jag än befinner mig, och det är ju rena drömmen, eller?

Asus Strix Scar II

Kikar vi på specifikationerna blir det snabbt uppenbart att Asus menar allvar med Strix Scar II. Innanför det relativt lilla chassit hittar vi en åttonde generations Intel Core i7-8750H processor med sex kärnor, 16GB RAM, 256GB + 1TB SSHD för lagring, ett Nvidia GeForce GTX 1070-kort för grafik. Asus har inte tummat på prestandan med det Max Q-versionen av grafikkort som vi vanligtvis ser i laptopvärlden, även om det hade varit bättre för batteriprestandan.

Asus Strix Scar II kommer även utrustad med en skärm som klippt och skuren för spel (duh!) och det är en sådan sak som man helst bör uppleva själv för att verkligen första hur överdrivet den faktiskt är. På versionen jag har testat sitter en 15-tums (finns även i 17-tum) IPS-panel med upplösning på 1080p och 144hz-uppdateringsfrekvens och 3ms-svarstid. Precis allt är silkeslent att göra - shoppa bättre begagnade underkläder på nätet, se på film och givetvis spela, det spelar ingen roll, och betraktningsvinklarna är helt fenomenala. Det är utan tvekan den bästa skärmen jag någonsin har använd i en bärbar produkt. Lägg därtill två högtalare på 3.5W som faktiskt låter riktigt bra med klart ljud, utan för mycket distortion och fyllig bas, så har du en bärbar dator som du kan använda till det mesta.

Jag har under mina veckor med Asus Strix Scar II använt den främst för spel och kunnat avnjuta Shadow of the Tomb Raider, Destiny 2, Call of Duty: Black Ops 4 och massa annat och konstant slagits över hur väloptimerat allt verkligen känns. Det mesta går att spela på högt uppskruvade grafikinställningar och skärmen med sin 144hz gör precis vad som helst en ren fröjd att spela. Finns det någonting att klaga på här skulle det vara att fläktarna blir aningen höga under belastning, vilket ändå är förståeligt, men när jag sätter grafikkortet under ordentlig press blir det så illa att ljudet faktiskt letar sig fram till mina trumhinnor trots att jag har hörlurar på mig. Det var nästan så illa att när jag spelade under en tågresa inte kunde avgöra om det var datorn eller tåget som lät. Det finns en del inställningar att göra för att kontrollera detta själv, men jag har använt den balanserade förinställningen och bara accepterat att fläktarna måste jobba ibland.

Så, med en fantastasitk skärm och imponerande specifikationer på resten av hårdvaran måste den här bärbara spelmaskinen vara gigantisk och väga ungefär lika mycket som Mäkis Passat? Nej, Asus Strix Scar II otroligt kompakt med hänsyn till vad som sitter i den och väger endast 2,4 kilo, det är inte bara imponerande, det är även den mest kompakta laptopen med fullskallig Nvidia-grafik på marknaden, faktiskt. Du hittar även precis alla ingångar du kan förvänta dig av en dator i det här segmenten, med vettiga placeringar på vänstersidan (förutsatt att du har musen på höger) där USB, USB-C, 3,5 millimeter och Ethernet. Batteritiden ligger någonstans mellan fyra och fem timmar, vilket inte är bäst i klassen men samtidigt ändå hyggligt med tanke på grafikkortet.

Asus Strix Scar II

Asus Strix Scar II marknadsförs som laptopen för dig som gillar förstapersonsskjutare genom att ha W,A,S och D-knapparna genomskinliga. Det är såklart inte mycket mer än ren gimmick, som dessutom förstör symmetrin i själva tangentbordet. Annars gillar jag själva knapparna som är av chiclet-typ med endast 1,8 millimeters färdavstånd och givetvis för en dator som ska säljas till spelare är hela datorn fullproppad med RGB-belysning. Det finns under knapparna, i logotypen på baksidan och en linje på framsidan - kort och gott, du kan driva ett diskotek med bara en Asus Strix Scar II som ensam ljuskälla. Det här inte riktigt min grej men lyckligtvis kan du ställa in exakt hur du vill ha det i mjukvaran och åtminstone få det att bli aningen mindre skrikigt än vad det är på Asus officiella bilder.

Själva datorn är annars byggd i plast med undantaget för själva locket som har delar i borstad aluminium. Som för att göra laptopen mer hemsk, sett till design, har Asus valt att lägga på en kamouflagemönstrad detalj på själva plasten på kroppen av datorn, så inte nog med att den kan lysa och blinka i miljoner färger, den gör det klädd i militärskrud. Jag har svårt att se att någon på hela vår planet skulle tycka att det här är tilldragande design, och för mig som är van med mer minimalistiska produkter var det här direkt jobbigt till en början. Jag har vant mig, designen är fortfarande gräslig, men jag kan ha överseende tack vare prestandan jag faktiskt får. En annan märklig designlösning är placeringen av webbkameran som sitter placerade i skärmens högra underkant snarare än i mitten på överkanten, inget jätteproblem men vilken i exempelvis ett videosamtal kan tyckas något märklig.

Asus Strix Scar II

Asus Strix Scar II är en fenomenal spellaptop, rakt av. Den är byggd med toppmoderna delar, har superb skärm och är relativt liten och behändig. Den har faktiskt fått mig att helt sonika stoppa undan min Macbook, jag kommer inte kunna gå tillbaka till ett liv där jag inte kan spela vad jag vill oavsett var jag är, det kommer aldrig gå. Visst, prislappen är hög, men sett till vad du faktiskt får här känns den inte orimlig. Det är en rolig dator, som är gjord för att kompromisslöst spela det senaste spelen med hårdvara och funktion som ständigt imponerar, mer än så är svårt att begära, tycker jag.

9 / 10
+
Suverän prestanda, skärm i världsklass, sköna tangenter, välljudande högtalare