Startsidan
hårdvarurecensioner

Roccat Sova

Spela PC i vardagsrummet? Inga som helst konstigheter med Roccat Sova, om vi får tro redaktör Mäki...

Det är många som idag har en dator ståendes i vardagsrummet. Hur bra konsoler, Apple-TV och liknande än är på området, så är det inget som riktigt kan matcha multimediaegenskaperna i en PC - som ju dessutom kan användas för att spela de snyggaste spelen. I teorin åtminstone. I realiteten finns ett stort problem med sistnämnda.

Har du ingen handkontroll och spelar handkontrollskompatibla titlar, är det oftast inte särskilt bekvämt eller praktiskt att spela PC i vardagsrummet. En TV-soffa är ingen optimal plats för en mus och vardagsrumsbordet är för lågt för att ergonomiskt kunna använda tangentbord. Det är här Roccat Sova kommer in i bilden. Bakom det Ikea-doftande namnet döljer sig ett integrerat tangentbord (finns både med och utan mekaniska switchar i tangenterna) med polling rate på 1000Hz och musmatta som går galant att ha i famnen.

Roccat Sova

Denna ansluts sedan till din dator via en fyra meter lång kabel, vilket är nog mycket för att sladden ska vila mot golvet och inte utgöra snubbelfara ens i mitt ganska stora vardagsrum. Och skulle du ändå snubbla över kabeln, finns en säkring liknande den vi hittade till de första Xboxarnas handkontroller som den automatiskt går upp utan att skada kabel eller USB-uttag. Roccat Sova har föredömligt nog dessutom två extra USB-uttag så du enkelt kan ansluta din favoritmus och headset.

Det mest intressanta med Roccat Sova är rimligen hur den är att använda på det sätt det är tänkt, det vill säga för att underlätta PC-användande från din TV-soffa. Och faktum är att detta fungerar utmärkt. Undersidan är skönt vadderad och ligger utmärkt i knät, och här finns ett väl tilltaget stöd för handleden, något som annars ofta blir ett problem när man sitter längre stunder med tangentbordet alldeles för lågt.

Roccat Sova

Ett problem som är svårt att komma ifrån är dock att den låga friktionen på den inbyggda musmattan (ej tyg) gör att du måste sitta hela plant eller hålla i musen hela tiden för att den inte ska rasa ner. För min egen del löste jag det genom att ha en kablad mus istället för trådlös, men någon liten kant upptill och till höger för att hindra trådlösa möss från att glida av hade varit fiffigt. Det är petitesser dock, för faktum är att det mestadels fungerar alldeles utmärkt.

Storleken är väldigt lagom att ha i knät. För att få ner storleken och slippa ge känslan av att konka runt på ett extra skrivbord har den numeriska delen av ett vanligt tangentbord tagits bort, vilket känns som en rimlig kompromiss som inte kommer inverka på ditt spelande. Roccats grejer känns dessutom som vanligt gediget byggda och även det vanliga tangentbordet (ej mekaniska) har snabba knappar med bra känsla.

Roccat SovaRoccat Sova

Visst, skulle jag tävla i något, är ett skrivbord, en blixtsnabb skärm på nära håll, kontorsstol och perfekt ergonomi att föredra. Faktum är annars att Roccat Sova faktiskt lyckats med konststycket att göra PC-spelande i ett normalt vardagsrum bekvämt, och att köra Wolfenstein II: The New Colossus, Halo Wars 2 eller BattleTech på en stor TV är faktiskt inte alls pjåkigt (undantaget att du måste förstora spelens HUD för att de alls ska synas på lite håll).

Hade jag recenserat detta tangentbord och musmatta var för sig hade betyget blivit betydligt lägre. Det finns helt enkelt bättre grejer, men det finns inget alternativ som kombinerar dem lika bra och gör det behändigt att spela PC såsom PC ska spelas från soffan. Är detta något du efterfrågat har jag svårt att tänka mig något bättre än detta.

8 / 10