Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
hårdvarurecensioner

Next Level Racing Motion Platform V3

Chefredaktör Hegevall har levt tillsammans med Next Level Racings hyllade motion-underrede ett par månader nu och är fullständigt lyrisk över hur denna pryl förvandlat hans vardagsrum till en (riktig) McLaren 650S GT3...

Jag växte upp i en go-kart. Åtminstone delvis. och även om jag aldrig var särskilt bra (aldrig någonsin bäst) så präglade det såklart mig. Samma sekund som jag fick ta körkort (18 år) hade jag lappen i handen och sedan dess har jag levt i ett kärleksförhållande med mina bilar. Jag älskar motorsport, racing och sportbilar mer än så gott som allt annat och med tanke på hur dyrt och framförallt riskabelt det är att piska runt min Nismo Nissan GT-R (Gundam) runt en verklig bana har jag lagt oförskämda mängder tid i diverse racingsimulatorer under de senaste åren. Eller ja, jag halkade dit redan under Grand Prix: Legends (17 år sedan) och har sedan dess i stort sett bara hoppat mellan olika simulatorer i jakt på den bästa känslan.

Next Level Racing Motion Platform V3
Underredet leveras ihopskruvat och i en superkompakt kartong som väger lite drygt 25 kilo.

När jag i våras beslutade mig för att bygga en ny simrigg här på redaktionen var tanken att ta i från tårna. Att skaffa prylar som på riktigt skulle kunna slunga in oss i den virtuella världen och efterlikna den riktiga känslan av hur en racingbil upplevs inifrån förarsätet och naturligtvis var ett "motion-underrede" den överlägset viktigaste delen i denna komposition. Eftersom jag besökt en hel del bilmässor genom åren samt hälsat på hemma hos otaliga spelutvecklare som pysslar just med racingtitlar har jag såklart klämt och känt på de flesta varianter som finns och beslutet att satsa på Next Level Racings variant kom tidigt i urvalsprocessen, trots allt. Detta eftersom varenda av deras konkurrenter (Sim Xperience, Frex, Ricmotech och Force Dynamics) alla var alldeles för dyra. Det fanns inga planer på att lägga 150-350 000 kronor på själva underredet här med tanke på att jag för de slantarna lika gärna hade kunnat köpa en specialbyggd banbil och 12 uppsättningar slicks. Next Level Racings relativt nysläppta Motion Platform V3 kostar 28 995 kronor och beskrevs av bland annat Inside Sim Racing (en favorit sedan tio år tillbaka) som effektiv, detaljerad, kraftfull och tyst. Och det är ganska precis så som jag upplever den efter att ha tillbringat lite drygt två månader tillsammans.

Next Level Racing Motion Platform V3
Att montera V3 under Next Level Racings HT Ultimate-cokpit är en barnlek.

Next Level Racing Motion Platform V3 är till skillnad från många andra lösningar en väldigt kompakt historia som monteras direkt under stolen i ens simracing-cockpit. Glöm meterlånga hydrauliska stavar som står ut från stolens alla kanter eller skenor på två meter där stolen färdas. V3 mäter 52 x 49 x 26 cm och väger endast 25 kilo. jag monterade den själv under Next Level Racings Ultimate GT Cockpit-stol på några minuter och ställde sedan in den på ungefär lika kort tid. Mjukvaran laddas enklast hem från Next Level Racings egen site och för egen del handlade fininställningarna inför mitt första riktiga test mest om att ställa ned effekten av skaket och de rörelser som perfekt imiterar bilen. För V3 är kraftfull så in i bomben och kan utan tvekan slunga en direkt ur stolen om det ställs in på 100% i den tillhörande mjukvaran, vilket jag såklart inte var särskilt sugen på. Idag kör jag den istället på runt 35% av den kraft som finns vilket är mer än tillräckligt för att skapa en känsla av total, innerlig inlevelse. Varenda gruskorn, ojämnheter på rätt ställen i asfalten på rakan på Mugello känns väl precis som curbsen och hur det spinner när man hamnar med bakdäcken på gräset.

Next Level Racing Motion Platform V3
Medföljer gör en smidig liten matta för att slippa riskera golvet under.

Designen på V3 är superfinurligt utformad och som teknik är detta snillrikt in i sista skruven. En stark motor, ett par rejäla fjädrar, inbyggd strömdel och ett par kolvar på plattformens framsida utgör ett kompakt krutpaket som levereras helt monterat i en låda som inte är särskilt mycket större än kartongen som Thrustmasters rattar levereras i. Byggkvaliteten och materialvalet är strålande precis som den finish som Next Level här erbjuder och det är omöjligt att inte bli ordentligt imponerad.

Next Level Racing Motion Platform V3
V3 kostar förvisso 29 000 kronor och det är ju inget snack om att det inte är mycket pengar, men närmaste konkurrenten går lös på cirka 70 000 spänn.

V3 hade dock aldrig varit så otroligt bra som den är om det ine hade varit för mjukvaran som man använder för att styra den med. "Next Level Racing Platform Manager Software" är ett strålande lite program som man använder för att inte bara starta och styra underredet i sig samt dess egenskaper och styrka på själva rörelserna. Nej. Du startar även dina racingspel från detta program och lyckligtvis är det inte sådär sim-traggligt och über-initierat svårbegripligt utan snarare tvärtom, grafiskt sett strålande och väldigt pedagogiskt och enkelt att använda. Mängden titlar som finns med i mjukvaran och därmed stöds till 100% av Motion Platform V3 är dessutom sanslöst och här kan du välja mellan att köra GT-bil till att flyga helikopter, ratta lastbil, skördetröska, båt och kommersiella flygplan. Saknar du spelet i fråga kan du klicka på en specifik knapp för att direkt hamna hos Steam, köpa spelet där för att sedan, per automatik, återvända till Next Level Racing Platform Manager Software. Superenkelt, som sagt.

Next Level Racing Motion Platform V3
Assetto Corsa i 4K på tre stycken 43-tumsskärmar och med Motion V3 under arslet... Då behöver man ingen riktig razärbil längre.

En väldigt viktig del gällande simracing är det här med inställningar. Att kunna skapa custom-profiler i spel som Raceroom, Assetto Corsa, Automobilista samt Iracing är livsviktigt för att kunna sätta riktigt vassa varvtider och även här har Next Level Racing tänkt till och låter dig skapa särskilda inställningsprofiler för specifika spel. Jag har bland annat dragit ned på rörelserna i Assetto Corsa medan jag skruvat upp dem något i Raceroom eftersom jag upplever spelen olika när det gäller hur asfalten modellerats av utvecklarna. Jag har även skruvat upp intensiteten i Dirt Rally bara för att det är ett häftig sätt att visa upp tekniken på för någon som aldrig tidigare kört en "motion simulator" förut.

Next Level Racing Motion Platform V3Next Level Racing Motion Platform V3
Next Level Racing har verkligen satt ihop ett otroligt attraktivt paket för den initierade simulator-spelaren här.

Alla som testat en motion-plattform från märken som Sim Xperience, Frex, Ricmotech eller Force Dynamics vet mycket väl hur extremt högljudda de alla är. Det har länge varit en slags sanning att denna typ av teknologi alltid låter väldigt högt vilket tidigare har gjort att det inte riktigt varit läge att köpa exempelvis en Sim Xperience-rigg om du bor i lägenhet eller har ungar. Next Level Racing Motion Platform V3 är undantaget här då detta underrede är snudd-på ljudlöst, trots att det rör sig flera tusen gånger per sekund. Tillsammans med VR-stöd som låter underredet kompensera för specifika rörelser inuti exempelvis HTC Vive samt det faktum att Next level Racing med regelbunden basis pumpar ut strålande uppdateringar som hela tiden förbättrar små detaljer i denna strålande teknologi, råder det ingen som helst tvekan om att detta är ett absolut måste för den racingtokige.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+
Strålande design, brutalt rejäl byggkvalitet, kompakt utformning, tyst drift, underbart smidig och enkel mjukvara, regelbundna uppdateringar
-
Kostar lika mycket som Jonas bil
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här