Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

hårdvarurecensioner

Playstation Classic

Efter fyra dygn tillsammans med Sonys hyllningskonsol är Hegevall redo att dela ut betyg

Jag minns den dagen som om det var igår. När jag i vanlig ordning, precis som alla andra dagar i väntan på att 4:ans buss skulle ta mig hem, klev in på den lokala spelbutiken och möttes av en nymonterad demoversion av en kommande spelmaskin från Sony. Den hette Playstation, var CD-baserad med en 32-bitarsprocessor och en helt ny typ av handkontroll. Grafiken som stod och snurrade på en liten sotsvart Sony-TV i toppen av denna pre-demo-klump, visade upp små men naggande goda delar ur titlar som Wipeout, Tekken, Destruction Derby, Jumping Flash, Ridge Racer samt Battle Arena Toshinden och jag minns att jag hamnade framför skärmen, likt en byfåne, och bara stod och gapade åt den makalösa grafiken. Jag var i trans. Och de kommande fyra månaderna av ivrig väntan blev längre än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig.

PlayStation Classic
Den är lite för liten själva konsolen (minkig) men designen är fortfarande lika läcker.

Playstation förändrade allt. Spelvärlden fick utrymme att växa upp och tack vare Sonys aggressiva, prisbelönta och ärligt talat svincoola reklamkampanjer handlade helt plötsligt min största hobby om något annat än finniga tonåringar och pixliga rörpulare. Playstation blev snabbt något som ansågs vara coolt o0ch alla som jag kände köpte en maskin. Alla. Själv gjorde jag ingenting annat i tre års tid än att spela på min konsol och till favoriterna hörde Ridge Racer, Wipeout 2097, Tomb Raider, Final Fantasy VII, Resident Evil 2 samt Metal Gear Solid. Med tanke på hur het hela retro-trenden med små miniatyrversioner av gamla klassiska dåtidskonsoler blivit efter det att Nintendo dundrade ut NES Classic Mini, var det väl bara en tidsfråga innan Sony skulle haka på, problemet här är dock att skapandeprocessen bevisligen gått alldeles, alldeles för fort.

Playstation Classic är 45% mindre än originalet, levereras med två stycken original-dosor (alltså inte den senare Dual Shock-modellen med dubbla analoga styrspakar) och en HDMI-kabel. Ström-sladd medföljer också men endast i form av en USB-kabel och för att kunna koppla in enheten i väggen krävs det att du norpar din USB-klump från din mobil/surfplatte-laddare. Lite snålt kan jag tycka med tanke på att detta paket trots allt går lös på 1500 spänn, men samtidigt förståeligt. På detta sätt slipper Sony tillverka olika kontakter för olika regioner i världen (eftersom våra vägguttag skiljer sig åt). På konsolens ovansida finns en Power-knapp, precis som på originalet, samt en Reset-dito som naturligtvis fungerar precis som den borde. Själva gränssnittet när maskinen väl är igång är knapphändigt och fult men här förmodar jag att Sony strävat efter att nå samma banala "multimedia-känsla" som menysystemen för de flesta av titlarna som släpptes till Playstation erbjöd. Isåfall har de verkligen lyckats.

När det gäller spelutbudet står det klart att Sony vare sig haft tid eller velat lägga tillräckligt med pengar på att säkra rättigheterna till de titlar som naturligtvis borde ha ingått här. Visst, Tekken 3, Final Fantasy VII, Metal Gear, Resident Evil, Oddworld, Metal Gear Solid samt Grand Theft Auto finns med här men minus dessa klassiker är listan enligt mig ett virrvarr av ej betydelsefulla slask-spel som inte har något i en sån här "best of"-konsol att göra. Dessa 20 titlar medföljer Playstation Classic:

• Battle Arena Toshinden
• Cool Boarders 2
• Destruction Derby
• Final Fantasy VII
• Grand Theft Auto
• Intelligent Qube
• Jumping Flash!
• Metal Gear Solid
• Mr. Driller
• Oddworld: Abe's Oddysee
• Rayman
• Resident Evil Director's Cut
• Revelations: Persona
• Ridge Racer Type 4
• Super Puzzle Fighter II Turbo
• Syphon Filter
• Tekken 3
• Tom Clancy's Rainbow Six
• Twisted Metal
• Wild Arms

Detta är ju såklart super-subjektivt med att stoppa in Intelligent Cube, Mr. Driller, Persona, Super Puzzle Fighter, Rainbow Six samt Cool Boarders 2 istället för självklara milstolpar som Tomb Raider, Wipeout 2097, Tony Hawk's Pro Skater, Crash Bandicoot, Ridge Racer, Gran Turismo samt Castlevania: Symphony of the Night måste åtminstone i min värld beskrivas som rena rama hjärnsläppet. Inte en enda gamer i hela världen kan på riktigt försöka göra en vettig poäng av att Mr. Driller var ett viktigare och mer uppskattat Playstation-spel än Gran Turismo eller Tomb Raider. För om man gör det, är det på riktigt dags att per omgående uppsöka läkare. Och här faller Playstation Classic pladask för egen del. Spelutbudet är bedrövligt.

PlayStation Classic
När vi här på Gamereactor korade tidernas 20 bästa spelkonsoler utnämnde vi Playstation till nummer ett.

Inte blir det bättre heller av att samtliga av dessa 20 titlar emuleras av en inbyggd gratisemulator och att nio av dem är slaktade PAL-versioner som körs i lägre bilduppdateringsfrekvens samt visas med svart kanter uppe och nere i bilden. Efter att ha tillbringat ett par kvällar med Resident Evil samt Metal Gear Solid kan jag även meddela att spelen hackar och hostar på regelbunden basis, också, vilket är 100% helt obegripligt med tanke på att detta är 25 år gamla titlar vi pratar om i en nytillverkad hyllningskonsol för 1500 kronor. Hade det inte varit för de fantastiska handkontrollerna (jag älskar denna dosa precis lika mycket idag som för 25 år sedan) och det faktum att Metal Gear Solid faktiskt stått emot tidens tand förbluffande väl (den blockiga grafiken känns i det här fallet nästan mer som ett stilgrepp/manér än något fatalt föråldrat, som i de andra spelen) hade betyget blivit toklågt här. Kojimas magiska mästerverk till snortät spionthriller vägar upp en del, såklart, och jag stannar på en svag fyra.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+