Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
hårdvarurecensioner

Steelseries Rival 710

Inte helt perfekt, men en mycket prisvärd mus för spelare...

  • Text: Kim Olsen, GR DK (Översättning: Jonas Mäki)

Steelseries Rival-serien är, i prisklassen, praktiskt taget utan rivaler. Även om vi nu har nått den andra upplagan av Steel fast flaggskeppet Rival 710, arvtagare till Rival 700, så det finns en del saker som är densamma, och av goda skäl. Det finns flera grundläggande element som går igenom Rival-serien. För det första är den relativt billig och där Rival-serien slutar, börjar de andra.

Det har Steelseries dock ändrat på med Rival X50-serien, i form av Rival 650 Wireless, som är både bättre men också mycket dyrare än de andra konkurrerande modeller.

Alla har riktigt bra ergonomi med en sned design, och är generellt byggda mycket förnuftigt. Rent kosmetiskt finns det ingen stor skillnad från den ursprungliga Rival 700. Det finns fortfarande en OLED-display vid vänster musknapp. Det är där och det ser läckert ut designmässigt. Det finns också RGB i logotypen - som fortfarande bara kan ses när du har din hand på musen, och sedan på mushjulet. Det är trevligt och subtilt, och hör till de mer dämpade på marknaden.

Steelseries Rival 710


Det finns fortfarande en vibrerande motor i musen som fungerar fantastiskt - förutom att du måste programmera den själv. Det kan också enkelt med Steelseries Engine-programmer, men jag skulle ha önskat att Steelseries hade förinstallerade funktionerna för de senaste tre-fyra årens 20 hetaste spel. Det är helt enkelt för svårt att använda för vanliga människor, och det är synd eftersom tanken på taktil återkoppling i musen är riktigt bra. Ja, jag vet att "Engine Apps" har tillgång till... två-tre spel, och även utan den stora funktionaliteten. Counter-Strike: Global Offensive är faktiskt enda stora spelet som stöder användningen av taktil feedback, och det är synd.

Den enda stora skillnaden är nu att ytan istället för att vara mjuk, är täckt med en något seg yta som ger ett bra grepp. Och så har den TrueMove3-sensorn i stället för den klassiska Pixart 3360.

Och här har vi ett litet problem. För det första var hela poängen med Rival 700 att den var modulär, något som fortfarande är fallet. Man kan på så sätt få en ersättningsmodul med en TrueMove3-sensor för drygt 250 kronor, eller så kan du ersätta det med en lasermodul för 150 kronor. På samma sätt kan du köpa nya gummidelsplattor, och du kan ändra överst på musen. Du får till och med en jämn och gummiaktig mjuk beröringsyta med samma förpackning.

Steelseries Rival 710


Men då slutar vi inte helt där. För vad är skillnaden mellan en Pixart 3360 sensor på den ursprungliga Rival 700, och sedan en TrueMove3 som sitter i en Rival 710? Ganska lite. Det är nämligen Pixart som gör TrueMove3-sensorn, som faktiskt bara är en 3360-sensor med anpassad firmware som reducerar digitalt brus när känsligheten är inställd på över 3500 CPI/DPI. Så för många människor som spelar actionspel kommer det inte att göra stor skillnad.

Men finns det några kvalitativa brister i en Rival 710? Ja, faktiskt. För det första fungerar inte lift-off optimalt på musen. Här kan man verkligen märka en skillnad om du har lyckats stjäla chefredaktörens Rival 650 Wireless, som har en särskild sensor bara för detta. Ja, det är dyrt, lätt 25% dyrare, men jag tror att den i särklass största delen av denna prisskillnad är det tjusiga viktsystemet, och det faktum att det är trådlöst. Jag tror att Steelseries kunde ha offrat detta på en premiumprodukt.

Dessutom fungerar mushjulet lite svagt, det klickar fint, men när man rullar med det finns det inget motstånd i hjulet som ger motstånd och god känsla av byggkvalitet.

På den positiva sidan är sidoknapparna ganska bra och de har även sitt eget ljud så man vet att det klickats. Musknapparna är av den dubbla gjutna typen, och Stelseries kallar sig "Split Trigger". Det är mekaniska knappar av det slag vi är vana vid från tangentbord, och de är inställda på att hålla för 60 miljoner klick.

Men det bästa, det är vikten, musens fysiska motstånd när det används. Kombinera de goda ergonomiska funktionerna med en extra vikt på 135 gram, så du har en mus för någon kanske är lite för tung, men för andra är helt rätt när det gäller fysiskt motstånd.

Steelseries Rival 710


Men jag är inte helt nöjd med kontakterna bakom musknapparna, eller snarare, deras förmåga att återgå till startpositionen när de har blivit aktiverade. Det är inte så mycket, men du spelar i första hand med halvautomatiska vapen samt klickar och dubbelklickar mycket med vänster musknapp, så märker du skillnaden tydligt. Anslaget och knappfunktionen är stabil och solid, men för långsam.

Så är Rival 710 en bra uppgradering från den gamla modellen på en nivå där du verkligen behöver uppgradera? Nej. Den är fortfarande tung och precis, med jättebra ergonomi. OLED-skärmen är fortfarande bara en gimmick, och den taktila återkopplingen i musen fungerar - men det är helt enkelt för tillkrånglat, så du kommer behöva spendera för mycket tid med att programmera funktionen för de 20-30 bästsäljande spelen under de senaste åren.

Kontakterna i musen kunde ha varit snabbare när du dubbelklickade, men mjuk beröring och mjuka gummipaneler på sidorna gör ändå Rival 710 riktigt bra att använda under lång tid. Priset har ökat - men det är fortfarande den absolut billigaste av toppmodellerna från en premiumproducent.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här