Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Razer Nari Ultimate Chroma

Haptisk feedback i ett trådlöst headset. Är detta en god eller dålig idé, Kim Olsen har tagit reda på svaret...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Att hitta nya sätt att differentiera sig på har fått tillverkare att gå långt, och ibland till och med på konstiga vägar. Razer har valt att titta på taktila enheter för stolar och soffor, och har tänkt det; "vi måste ha detta i våra headset!". Resultatet heter Nari Ultimate, och det måste sägas vara en ganska innovativ idé.

Om vi börjar med headsetet finns det ett helt traditionellt over-ear för 1549 kronor. Likheten med Thresher är slående, faktiskt kan man även gå så långt som att säga att Razer har varit ganska lata när Nari serien uppfanns. Även om skelettet ser ut som metall är det bara den övre delen som är metall, resten är ren plast. Jag hade nog förväntat mer av hörlurar för över 1500 kronor. Kåporna är ganska bekväma, och till och med ett litet spår för glasögon har införts. Bärkomforten i sig är väldigt hög, och de tjocka skumdynorna med konstläder är otroligt bekväma. De är utrustade med kylgel, något som lyckligtvis blir allt vanligare, det är min erfarenhet hos flera modeller och tillverkare att det gör stor skillnad för längre användningsperioder. Enheterna är 50mm i okänt material med neodyniummagnetmotor.

Razer Nari Ultimate Chroma

De är alla anslutna till en 2,4 GHz trådlös sändare, men det finns också kabelansluten anslutning. Som något nytt finns det nu två års garanti. Jag kan verkligen inte begripa varför man skippat Bluetooth - även Razers-högtalare har ju Bluetooth - men alltså inte den största modellen av en ny typ av trådlösa headset.

Batterilivslängden är ungefär nio timmar med Chroma släckt (jag kan inte se ljuset ändå) och den haptiska feedbacken minskat till ett minimum. Men det beror mycket på hur högt du skruvar upp haptisk nivå. Det äter batteriet som en hungrig labrador. Batteriet kan dock laddas under ganska lång tid, så du är den typ som endast använder headsets ibland lär du inte att uppleva de stora problemen.

Mjukvaran är Razers Synapse, som är absolut den mest perfekta mjukvara tillgänglig för detta ändamål, allt är vackert intuitivt designat och allt är integrerat samt nås lätt. Razer kallar användningen av haptiska enheter "Hyper Sense" men de haptiska enheterna med DSP är från tyska Lofelt och det är L5-modellen som används. Trots att de är små och i hörlurar är de specificerade för att arbeta från 20-200Hz, en i varje kåpa, och trots att det är en mindre modell, levereras 4,3G effekt. Vi kan redan nu säga att det inte är nödvändigt att köra i full volym på den haptiska delen, det är faktiskt rent av obehagligt.

Razer Nari Ultimate Chroma

Och så finns surroundljudet. Det är i form av THX Spatial, vilket tyvärr betyder att det är virtuellt och därmed inte värt mycket. Om du absolut behöver kasta surround i ett stereoheadset, måste det göra en riktig downmixing av den existerande 5.1-signalen, allting är värre än hö.

Tanken är på papperet bra, en mekanisk anordning fungerar som en mini-taktil enhet och skapar vibrationer för att simulera de riktigt djupa bastoner från typiska explosioner och mycket stora eller högljudda fiender, och därmed få en extra nivå av nedsänkning med den rent fysiska effekten.

I den verkliga världen är den typ som reserverats för lite mer avancerade hemmabioutrustning, Earthquake Audio t ex MQB-1 Mini Quake till kontorestolen, samtidigt som Quake Q10B duger till en hel soffa - där båda kräver en förstärkare. Taktila enheter kan sålunda snabbt gå in i båda RTX2080TI-korten.

Razer Nari Ultimate Chroma

Tanken att få taktila enheter till ett helt annat prisklass är lysande. Ljudet är inte i linje med vad jag förväntar mig av hörlurar för över 1500 kronor. Den haptiska återkoppling kan vara anledningen. Bottenbasen är också mindre definierbar än för några av konkurrenterna. Mikrofonen fungerar bra, och speciellt det grundläggande bruset är lågt, men det går inte till historien som något speciellt.

Den haptiska återkopplingen fungerar - men den behöver anpassas. Jag körde för högt en inställning i början, och det tog en del av nöjet, lite som en billig subwoofer, bara ljud snarare än att leverera ren och hård bas.

När den rätta nivån hittas fungerar den dock med ångest. Det är lite som att ha en uppsättning PC-högtalare med subwoofers. För riktningstillfället är det dock fördelaktigt att fysiskt inte bara höra ett skott, men på grund av haptiska enheter i stereo kan man faktiskt rikta ljudet mycket bättre. Så allt som allt - haptisk återkoppling fungerar mycket bättre än väntat, komforten är bra, men ljudet lever inte riktigt upp till vad som kan förväntas i denna prisklass, i kombination med en byggkvalitet som bör vara mer metall och mindre plast.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy