Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

hårdvarurecensioner

Razer Panthera Evo

Razer har uppdaterat sin värstingjoystick Panthera, som redan den var fullkomligt lysande. Vi kollar in om det kan bli tal om full pott denna gång...

Precis som racingspel bäst avnjutes med ratt, är det med en rejäl arkadjoystick man bäst lirar fightingspel. Det var för att spela på detta sätt de en gång skapades och det är på detta sätt du får bäst kontroll och slipper riskera onödiga misstag samt får möjlighet att sätta tuffa knappkombinationer.

En bra arkadjoystick har switchar som absolut inte missar när du försöker dra spaken diagonalt och ger dessutom föredömligt tydlig feedback i form av klick som talar om att din rörelse registrerats. Knapparna är stora och distinkta och placerade så att du busenkelt kan trycka in två eller tre av dem på en gång utan att det någonsin känns konstigt. Dessutom bör de helst vara så robust byggda så en flygande knytnäve efter en förlorad match absorberas utan vidare.

Razer Panthera Evo

Till Playstation 4 och Xbox One finns inget överdrivet bra utbud av arkadjoystickar ännu, men nu har Razer - som normalt bygger mer till Xbox (inte minst dess nya tangentbord och mus) - sett till att bredda utbudet till förstnämnda konsol. Razer Panthera Evo är deras senaste skapelse och en uppdatering till deras tidigare Razer Panthera. Bakom det lätt aggressiva namnet döljer sig en riktig värstingvariant för Playstation 4 komplett med de för entusiaster så viktiga Sanwa-komponenterna (helt enkelt för att Sanwa vet vad de sysslar med och har både erfarenheten och kunnandet).

Att det är en dedikerad Playstation 4-joystick vi har att göra med märks bland annat på det faktum att det precis som till föregångaren Panthera faktiskt finns en touch-platta inkluderad på enheten. I sig inget jättenödvändigt, men det används ändå lite här och var, dessutom är L3/R3 inkluderade som knappar för den som ändå vill lägga in genvägar och annat. Däremot är jag inte helt såld på att Start och Share placerats på höger kortsida då de lätt trycks in av misstag för att man helt enkelt lägger handen där eller stöter till något. Inget egentligen problem då knapparna går att koppla ur med en switch, men jag hade verkligen föredragit dessa på ovansidan.

Razer Panthera Evo

Razer är för min egen del inte kända som utvecklare av de mest stilrena produkterna. Starka färger och överdimensionerade egna loggor hör till vanligheterna, med i fallet Razer Panthera Evo fungerar det oväntat bra. Den laserblå mönstret på framsidan för närmast tankarna till Mortal Kombat-serien och tribals (även om det inte finns någon form av samarbete) och ger faktiskt hela joysticken ett snyggt yttre. Det går dessutom busenkelt att byta ut fronten, vilket var ett klagomål jag hade på Panthera där det inte gick.

Vid spelande ligger den oerhört stabilt, dels för att det är en tung pjäs, men dels även för bra gummerade fötter som nyper fast i underlaget rejält. Det är bra att komma ihåg att du bör ha något slags bord under då arkadjoystickar av bra kvalitet är stora grejer som kräver en del utrymme för att komma till sin rätt. Som väntat är switcharna oerhört snabba och responsiva, och när jag får chansen att spela fighting med sådana här prylar, är detta fortfarande min favoritgenre med god marginal. Street Fighter V var ett spel jag aldrig riktigt fastnade för, men med Razer Panthera Evo blir det faktiskt omedelbart lite roligare och mer på riktigt.

Razer Panthera Evo

Ett extra joystickgrepp ingår för övrigt i form av en amerikansk baseballdesign (amerikanska joystickar ser ut som ett 'upp och ner'-vänt baseballträ med de japanska har en rund boll på toppen). Vill du modda eller reparera din Razer Panthera Evo, så har Razer gjort det enkelt att öppna lådan och bifogat ett kopplingsschema. Innanmätet är snyggt och tydligt utformat, så de som känner sig händiga och vet vad de vill ha kommer lätt kunna fixa detta. USB-kopplingen gör dessutom att den lämpar sig för PC.

För att försöka summera så är det denna joystick du ska satsa på till Playstation 4. Påkostad med hög byggkvalitet, fantastiska komponenter och en ren fröjd att leverera Hadoukens med. Detta är den bästa arkadjoystick jag använt hela denna generation och ett absolut måste för entusiasten.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+