Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

MSI RTX3080 Gaming X Trio 10G

Vi har testat MSI:s värstinggrafikkort och spelat spel i krispig 4K...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Detta kort kör Metro Exodus i 4Koch 67 bilder per sekund. Slut på recensionen.

Skämtar bara, men det är inte långt från sanningen; det berättar verkligen för dig allt du behöver veta.

Vi har väntat på det, hoppats på det och våra drömmar har nu blivit verklighet. RTX3080. Men med en mycket udda kyldesign började potentiella köpare oroa sig för att tredjepartsleverantörer skulle kunna kyla kortet. MSI har inte gjort mig besviken.

Innan själva recensionen vill jag påpeka att Gamereactor, som de flesta europeiska medier, fick kortet mycket sent och därför har många funktioner inte testats helt och överklockning var inte heller en prioritet; vi fokuserade helt enkelt på att samla in så mycket rådata som möjligt. Därför kommer uppföljningsartiklar, och när pressprover är lättare tillgängliga, hoppas vi kunna få ett ny omgång med Trio X-kortet, för gosse som det sparkar röv. Detta innebär också att den tekniska delen inte är så djup som du kanske hade hoppats på.

Innan vi går vidare, låt oss dock ta en titt på detta tekniska underverk.

MSI RTX3080

RTX3000-serien är baserad på en arkitektur som heter Ampere. Den använder andra generationen av Nvidias Ray Tracing-teknik, även om den har blivit en mindre del av den när plattformen vuxit.

Ray Tracing-kärnorna har uppgraderats till andra generationen. De ansvarar bland annat för att beräkna ljuseffekter. Tensor-kärnor för precisionsmatematik/djupinlärning har också uppgraderats, och är nu tredje generationen, och antalet beräkningsenheter (som kallas 'streaming multiprocessorer') har exploderat, liksom uppgraderats.

RTX3080 har 8704 Cuda-kärnor och 10 GB DDR6X-minne som arbetar med 19 Gbps. Boost-klockan är 1755 MHz och överträffar Nvidias eget kort eftersom det är vi väntar oss från MSI. Minnesbussen är 320 bitar, det finns tre skärmportar 1.4a och det finns en HDMI 2.1 eftersom du sannolikt vill använda detta kort för 4K-spel. Kraftuttaget är dock ganska stort - 340 watt - och använder därför tre 8-poliga kontakter. Bara att be för du inte snålat på din strömförsörjning. Kortet är ganska stort och väger 1565 gram.

Detta gör två saker. Först och främst är den råa datorkraften som erbjuder ett stort steg framåt. För det andra kan kortet använda djupinlärning och AI-beräkning i mycket högre grad än tidigare iterationer. Det innebär att djupinlärning för frame rendering istället för den rå datorkraft nu ger ännu bättre prestanda. Det heter DLSS, och om ditt spel stöder det, bör du slå på det. Det har också gjort det möjligt för Nvidia att komma på ett par nya saker, som vi kommer att behöva täcka senare, eftersom pressproverna är begränsade - liksom tiden tillgänglig för testning.

MSI RTX3080

Nvidia har ett nytt system som heter Reflex. Vad det gör är okänt, men det hävdas att det omfördelar maskinens arbetsbelastning, vilket säkerställer snabbare svar end-to-end. Detta är naturligtvis bara möjligt om du har en Nvidia G-Sync-skärm. Den relevanta Dragon Center-programvaran är också ganska lätt att använda, och även om den valda röda färgen är lite aggressiv är funktionaliteten bra.

RTX-kort har alltid haft en särskild sektion som möjliggjorde overlays, skärmdumpar och streaming utan att störa den faktiska beräkningen. Detta har nu förvandlats till Nvidia Broadcast, som både möjliggör brusreducering, bättre livestreaming och till och med kan lägga till en konstgjord bakgrund, vilket gör streaming enklare och av högre kvalitet. Sist men inte minst stöder den DX12 Ultimate, med ännu bättre Ray Tracing och variabel hastighetsskuggning. Senaste generationens DX12-spel var en blandad upplevelse, men när det fungerade var det imponerande.

MSI har valt att använda sitt eget beprövade Frozr2-system och borde faktiskt få lite cred för det. Trots att den var så mycket större och mer energikrävande än förra generationen, höll den ganska tyst vid 37 dB under testningen, med små 38 dB-toppar då och då. GPU-temperaturen var måttliga 58 grader, även om långa sessioner tvingade den upp till 61 grader; medan det var sällsynt misstänker jag att det handlade mer om rumstemperaturen som stiger över tiden, eftersom värmeeffekten från kortet trots allt är massiv. Du kan inte känna värmen spränga spruta ut direkt, men husdjur och små barn bör hålla sig borta från datorns baksida.

Det finns naturligtvis synkroniserad belysning, eftersom varför inte, och Trio i namnet hänvisar till de tre massiva fläktarna. Det här är fjärde generationens Torx-fläktar, var och en med dubbla kullager som kyler en förbättrad kylflänsdesign med något som kallas "luftflödeskontroll", vilket är marknadsföringsspråk som talar om att MSI har lagt mycket tid på att lägga till små förändringar i kylflänsen för att undvika turbulens. Den relativa tystnaden hos kortet som arbetar med full effekt tyder på att de har lyckats. MSI har anslutit allt detta till "core pipes", vilket betyder metallvärmeledningar som kan fräsas med hög precision för att säkerställa både stor yta och maximal kontaktyta, där värmen sprids ut över hela rörets längd istället koncentrera sig på specifika områden.

MSI RTX3080

Bakplattan är inte längre metall utan grafen i ett försök att begränsa vikten, och även om vi inte hade tid att ta isär kortet för att bekräfta det, pekar allt mot MSI använt en hälsosam uppsättning termiska dynor där det behövs. De har valt att lägga till ytterligare säkringar, såväl som att använda "förbättrat PCB-material" med tjockare kopparskikt för mer stabilitet och bättre konduktivitet, säger marknadsföringsmaterialet. Det finns också ett metallfäste inkluderat, men de lägger åtminstone några gummifötter på det så att det inte repar kortet.

Prissättningen ligger generellt på drygt 10 000, och även om det är mer än Founder's Edition, beror det helt enkelt på att Nvidia bestämt att det ska vara så. Men för ett kort som får din RTX2080 att se ut som det integrerade grafikchipet på din CPU - det är, ja, inte billigt, men det är riktigt bra värde.

Testningen gjordes på både ett Intel 10900K med ett MSI Z490 MEG-moderkort och ett AMD Ryzen 9 3900X-system med ett X570-moderkort. Båda systemen använde 16 Gb 3200 Mhz CL16 RAM. Vår ursprungliga rädsla var att PCIe 4.0-specifikationen på kortet innebar att den skulle få flaskhals på grund av att Intel-systemet endast stöder PCIe 3.0. Så visade det sig inte vara fallet.

Båda systemen hade samma riktmärken som RTX3080 Gaming X Trio och RTX2080 Gaming X Trio. Den lägsta skillnadspoängen valdes. Medan vi som speltidning fokuserar på spel, användes även syntetiska riktmärken som Heaven och 3D Benchmark. Program som testar hela systemet eller kollektiv datorkraft har utelämnats.

MSI RTX3080

Alla poäng listas som RTX2080-poäng/RTX3080-poäng/skillnad RTX2080 mot RTX3080 i %. Spelmått är i FPS:

3D Benchmark - Synthetic Score
Time Spy: 11432/16580 +45%
Time Spy Extreme: 5394/8663 +60%
Fire Strike: 22680/29236+29%
Fire Strike Extreme: 12567/19602+56%
Fire Strike Ultra: 6648/11266+69%
Port Royal: 6696/11757+75%

Heaven Benchmark - Synthetic Score
Heaven Extreme 1080P: 3571/ 5343+49%
Heaven Extreme 1440P: 2243/3587+60%

Total War: Warhammer II
1440p: 75.3/93.2 +24%
4K: 39.3/75.5 +92%
Medan Intel-systemet bara lade till ytterligare tre frames i 4K, lade det till mer än 50% extra i 1440p.

Red Dead Redemption 2
1080p: 84.77/123.95+46%
1440p: 65.48/123.07+88%

Assassin's Creed Odessey
1080p: 66/87 +32%
1440p: 60/83+38%
4K: 38/59+55% - Intel-systemet pressade upp det till 65 FPS.

Far Cry 5
1440p: 98/99 - Intel-systemet klarade dock 135 FPS.
4K: 60/92+53%

The Division 2
1080p: 103/125+21%
1440p: 75/108+44%
4K: 42/76 +81%

Middle Earth: Shadow of War
1080p: 125/144+15%
1440p:97/130+34
4K: 60/99+65%

Shadow of the Tomb Raider
1080p: 102/120+17%
1440p: 82/116+41%
1440p DLSS: 97/119+23%
4K: 35/79+125%
4K DLSS: 50/99+98%

4K Score - FPS
Red Dead Redemption 2
111.17

Doom Eternal
AMD: 115-182
Intel 171-212

Metro Exodus
No DLSS, 48.84. With DLSS, 67.29. Vi gjorde det: +60FPS med Metro Exodus 4K.

Hitman 2
82.39

Battlefield V
AMD: 84 både med och utan DLSS.
Intel: 121 native, 92 med DLSS.
Något verkar fel här, vi återkommer till detta senare.

Control
Intel 65 native, 105 med DLSS.
AMD 70 native, 201 DLSS. Systemen verkar inte rendera i samma upplösning och Intel-systemet renderade i 1440p med DLSS, medan AMD-systemet i 1171p.

MSI RTX3080

Sammantaget har MSI lyckats ta detta monster på 340 watt och förvandla det till en sval kattunge med låg volym och det är svårt att inte bli imponerad av bristen på buller och de låga temperaturerna med tanke på de enorma mängder värme som skapas av denna mycket råa beräkningskraft.

4K-spel är äntligen verklighet för dem som längtar efter det. Men för alla andra är det fortfarande mycket värt att överväga att skaffa ett nytt grafikkort, eftersom språnget från föregående 20-serie är enormt. Och det är ingen överdrift; Jag kommer inte ihåg ett generationssprång så massivt tidigare.

Eran för äkta 4K PC-spel har börjat.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
MSI RTX3080
10 Gamereactor Sverige
10 / 10
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy