Ratten är utförd i störtskönt perforerat och äkta skinn. Det finns bara två knappar på ratten, förutom växelpaddlarna. Inget som distraherar i onödan alltså. Desto fler finns det på enheten med växelspaken. Där hittar, förutom, ett digitalt styrkors också åtta programmerbara knappar samt ett mekaniskt vred för att ställa om växelspaken från 6-växlat H-läge (vanlig växellåda) till sekventiell (dra upp och ner). Det är klockrent att man kan välja växlingsläge och det bidrar verkligen till känslan att ha samma växlingsmetod som bilen man för tillfället rattar har. Tyvärr är känslan i spaken, främst när man använder det manuella läget något slapp och överrensstämmer inte riktigt den övriga byggkvaliteten utan att för den skull vara direkt dålig.
Pedalstället är bestyckat med tre pedaler varav en är kopplingen. Pedalerna är i metall och snyggt perforerade. Tryckmotståndet är mycket starkare än de till billigare rattar och också olika hård mellan pedalerna. Gasen är relativt lätt medan bromsen är rejält hård. Man kan också fälla ner en taggig plastläpp som biter sig fast i mattan om du skulle ha en sådan på golvet. Bara en sådan detalj att alla enheter har förberedda, gängade hål på undersidan för fast montering visar att det här paketet riktar sig till dem som tar sitt datorrattande på fullaste allvar.
Förutom att den allmänna kvaliteten på hela paketet är av yppersta klass och helt saknar konkurrens så är det kraften och precisionen i Force Feedback-motorn som är den stora behållningen. Den är inget annat än mäktig och man får ibland nästan kämpa för att få sitt uppstyvade, servolösa racing-as till bil att gå dit man vill - precis som på riktigt. Därav mina fortfarande darriga tassar.
Logitechs G25 är en underbar ratt som får sina plastiga småbröder att blekna. Är du seriöst racingintresserad och saknar den där riktiga skärpan med din befintliga kringla? Har du pantat massor med burkar och har pengar över? Köp en sån här i julklapp till dig själv, du kommer inte att bli besviken.