Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

hårdvarurecensioner

Microsoft Habu Laser Gaming Mouse

Med hjälp av musmästarna Razer kastar Microsoft sig rätt ut i spelmössens stenhårda och våldsamma värld

Microsoft har alltid gjort stabila möss för kontorsbruk. Inga sexiga råttor kanske, men de har gjort sitt jobb. Razer däremot är något av speltillbehörens bad boys. Fulla med attityd och med produkter med farliga namn och läckert utseende.

Att det är just Razer som varit med på ett rejält hörn när man tagit fram Habu råder inga tvivel om. Hade det inte stått Microsoft på den så hade jag lugnt tagit den för en Razermus i vilket blindtest som helst. De stora huvudknapparna och den glödande, gummiaktiga midjelinjen är kännetäcken som inte går att ta miste på. Habu har också Razers konfigurationsapplikation där du enkelt ställer in vilka knappar som ska göra vad. Det finns möjlighet att lagra fem olika konfigurationer och det är fullt tillräckligt.

Musen glider lätt på sina teflonklädda tassar och den upplevs stabil att hålla i. Den är dock en mus som spelar i den lite större storleksklassen och om du idag har en smäckrare variant så kan det ta lite tid att vänja sig, både vid storleken och att musen sluttar åt höger. Det här är en ren smaksak och är faktiskt ett plus när det handlar om ergonomi då musen passar hur en människohand egentligen ligger naturligt, något lutad åt höger.

Av någon anledning har Microsoft gjort det möjligt att byta ut sidopanelen med musens tumknappar. De båda knappuppsättningarna som finns att välja mellan är snarlika och den löstagbara delen känns tyvärr mer plastig än premium och drar ner musens, i övrigt godkända kvalitetskänsla. Vi hade nog tagit utbytbara viktkassetter istället. Förutom de utbytbara sidoknapparna är Habu också utrustade med de nu obligatoriska knapparna för att ställa in känsligheten. Det kan göras i fyra steg och fungerar snabbt och helt oklanderligt. Knapparna för att justera upplösningen sitter riktigt bra till utan att man för den skulle löper allt för stor riskt att komma åt dem av misstag.

Habu är en bra spelmus som både har ett kompetent innanmäte och en snygg och funktionell yta. Microsofts Habu-mus har i stort sett samma specifikationer som Razers egna Copperhead. Den senare har ett lite argare utseende, känns något mer stabil men kostar också någon krona mer.

Microsoft Habu Laser Gaming Mouse
7 / 10
+