Svenska
Gamereactor
recensioner
Harold Halibut

Harold Halibut

Bristen på renodlade spelmoment och det faktum att utvecklarna håller dig som spelare så hårt i handen här att du lär få blodstopp, gör att Petter tröttnade rätt snabbt på det haussade lergubbeäventyret...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Kompisduon Slow Bros har gjort sin Wes Anderson-läxa. Jag är övertygad om att dessa två herrar kikat igenom framförallt The Life Aquatic cirka 22 000 gånger innan de påbörjade utvecklingen av Harold Halibut, för att inte tala om dockfilmerna Fantastic Mr Fox samt Isle of Dogs. För det är så berättelsen läggs fram och det är precis så huvudkaraktären Harold känns. En relativt menlös, konfliktskygg, lallande fåne som vandrar runt i en barnprogramsmysig, unik undervattensvärld i jakt på absolut ingenting. Harold... Är ingenting.

Harold Halibut
Harold är en av de mest orelaterbart meningslösa huvudpersonerna i ett spel någonsin.

Världen är återigen körd, vilket gör detta till det 1094:e dystopiska äventyrsspelet jag testat de senaste 20 åren. Mänskligheten har ätit upp jordens alla naturtillgångar och tvingats slunga ned sig i ett slahs Noas Ark-liknande rymdskepp med undervattenskapacitet, som på väg till nya betesmarker råkar kraschlanda på en främmande himlakropp och sjunka till botten. Här nere på djupet, inuti den rostiga gamla Bettan till rymdbåt, lever Harold och alla andra överlevare och har så gjort under lång tid. De flesta av invånarna ombord The Fedora har förlikat sig med att livet på botten är det liv de kommer leva, medan Harold och framförallt hans chef, forskaren Jeanne Mareaux, fortsätter att söka efter möjligheter att skaka igång skeppet igen och lämna havsbotten för att nå deras ursprungliga resmål.

Harold Halibut
Miljöerna är Wes Anderson-mysiga men designstilen håller snarare tillbaka äventyret än tvärtom.
Detta är en annons:

Du som kikat lite på det här spelet sen tidigare vet mycket väl hur det uppmärksammats primärt för sin grafiska stil och design. Och det är ju det som Harold handlar om i grunden, resten känns mer som ett nödvändigt ont snarare än ett gripande, intressant och märkvärdigt spel. Slow Bros har skapat karaktärerna av lera, lite som Wallce & Gromit, för att sen 3D-skanna dem och använde sig av lerbilder för att därigenom kunna datoranimera dem, fritt. I tanken är det väl så att det borde se se handgjort ut, kanske till och med helt och hållet. Slow Bros jagar en stop-motion-stil här i klass med Fantastic Mr. Fox, men med tanke på hur mycket genvägar som här tagits, blir det i slutändan inte alls så charmigt som jag hade hoppats på. Visst är miljöerna ofta härligt färgstarka och dockhus-mysiga men karaktärerna saknar liv rent visuellt och animationerna blir lidande till följd av detta publikfrieri till animationsstil.

Harold Halibut
Slow Bros borde ha satsat på en regelrätt stop motion-film istället för ett spel.

En annan del av det här äventyret som inte imponerar är hur poänglösa själva spelmomenten verkligen är. 90% av min speltid har handlat om att jag promenerat mellan våningarna på båten för att prata med människor och då dialogen ofta är långdragen och tråkig, slutar det med att jag för det mesta känner mig irriterad över poänglösheten som hela tiden är närvarande. Harold är hopplös som huvudfigur. Han är så pass konfliktskygg och har så pass få och betydelselösa åsikter att jag aldrig kan relatera till hans evinnerliga jämrande och de dialogval som erbjuds leder i stort sett inte till någonting, någonsin. Mot slutet och efter att människorna ombord på båten stött på en bunt undervattensaliens blir det lite bättre men aldrig bättre än mediokert, vilket är synd. Slow Bros borde ha lagt mycket mer tid på spelbarhet och utmaning, driv i berättandet samt knorriga pussel snarare än på yta, yta och mer yta.

Harold Halibut
Detta är en annons:
05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
En hel del tjusiga miljöer, vissa skämt är roliga, sista två timmarna är bra
-
Långdraget, meningslös huvudkaraktär, mer en film än ett spel, noll utmaning
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
Harold HalibutScore

Harold Halibut

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Bristen på renodlade spelmoment och det faktum att utvecklarna håller dig som spelare så hårt i handen här att du lär få blodstopp, gör att Petter tröttnade rätt snabbt på det haussade lergubbeäventyret...



Loading next content