Svenska
Gamereactor
recensioner
Helldivers II

Helldivers II

Trots att han aldrig gjorde lumpen ligger nu jordens öde i händerna på Conny, som har slaktat insekter i rasande fart under de senaste dagarna...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det går att sammanfatta Helldivers 2 på ett rätt simpelt vis; du landar på en planet, utför ett gäng uppgifter och skjuter ihjäl massor med insekter eller robotar, vilket ibland även är just huvuduppgiften och sedan tar du dig tillbaka till ditt skepp. Helldivers 2 är rätt simpelt i grunden, men man kan givetvis sammanfatta i princip alla spel på ett så här enkelt vis. Anledningen att jag väljer att göra den här var dock att jag var lite rädd för att allt det Helldivers 2 hade att erbjuda skulle upplevas som väldigt simpelt och repetitivt och mina första hopp ner till de ogästvänliga planeterna gjorde inte så mycket för att ge mig ett intryck av något annat. Man landar, man ska ta sig till en punkt, man skjuter och man utför uppgiften och man tar sig tillbaka till sitt skepp. Detta återupprepas gång på gång och efter några enstaka spelpass kände jag mig nästan lite mätt, samtidigt fanns det något underhållande där i all sin enkelhet och är man beredd på vad man får här och accepterar denna enkelheten, kanske till och med finner den tillräckligt, så lyckas Helldivers 2 riktigt bra med att vara underhållande.

Efter en kort genomgång där du lär dig grunderna så ansluter du till den arme som ska rädda jorden från det hot som finns. Det som står ut mest i den inledande genomgången är det faktum att saker som exempelvis ny ammunition, vapen och till och med eldunderstöd kan påkallas genom att man knappar in en kort kombination med det digitala styrkorset. Vill du exempelvis att eld ska regna ner över dina fiender får du helt enkelt se till att trycka in en simpel liten kombination, något som får en att tänka på den klassiska Konami-koden men som tur är betydligt kortare.

Helldivers II
I spelets genomgång lär du dig allt du behöver veta som soldat.

Mitt första hopp skedde alltså solo, innan jag hade turen att inse hur betydligt roligare detta blev med andra, men under mitt första ensamma uppdrag lyckades jag galant med det som skulle utföras. Ditt första hopp sker dock med en väldigt simpel förinställd svårighetsgrad och enda gången jag lyckades med att dö var när jag skulle lämna planet och skeppet som skulle hämta mig landade på mitt arma huvud. Ytterligare ett dråpligt scenario som min första död inträffade några uppdrag senare när jag hade turen att tre andra spelare dök upp på mitt skepp. Förutom den enkla realisationen att detta verkligen är så detta ska upplevas, så insåg jag också hur uppdragen får en helt annan nerv. I takt med att man klarar av sina första uppdrag låser man också upp nya svårighetsgrader och vi hoppade ner till en planet täckt av snö för att döda lite. Efter ett lyckat uppdrag, på väg tillbaka dök en stor insekt upp en bit framför mig och jag tryckte vildsint ned avtryckaren, bara för att få se hur en av mina stackars kompanjoner som sprang framför mig sköts i småbitar. Friendly Fire existerar nämligen här så det gäller att hålla siktet på rätt mål. Som tur är tog han det bra och utan att hämnas.

Detta är en annons:
Helldivers II
Inför varje uppdrag startar du på ditt skepp innan du dyker ner till en planet.

Efter varje avklarat uppdrag går man upp i nivå och efter att ha återvänt till skeppet är det egentligen bara att göra sig redo för nästa uppdrag. Via en karta väljer man vilken planet man vill besöka, den visar också hur nära seger man är vilket då är alla spelarna som hjälper till att närma sig den. Jag kan tycka att urvalet av planeter här vid release är aningen för lite, även fast de är rätt varierande och erbjuder lite olika uppdrag. I ett kämpade jag exempelvis mot robotar och med svårighetsgraden uppskruvad fanns det en betydligt större nerv där än under mina inledande kamper mot fienderna. Här blev varje skott och granat viktig och eftersom både ammunition, granater och de stim-pack de återgår liv med är av väldigt begränsad vara gäller det att utnyttja det man har tills man får ett andrum för att trycka in sekvensen för att kalla ner lite nya förnödenheter.

Dessa hjälpmedel man kan kalla ner används rätt frekvent och även om de har en kort "cool down" innan de kan användas igen så hade jag nog hellre sett att man begränsade de lite, det blir lite väl mycket air strikes som kallas ned stup i kvarten när man spelar med en full trupp av fyra. Effekten är dock väldigt häftig med riktigt maffiga explosioner och ljus, vilket leder oss in på den visuella delen och här tycker jag Helldivers 2 fungerar ypperligt gällande mycket. Det är inte den tekniskt sett mest avancerade grafiken, en bra bit ifrån, men alltifrån bilduppdateringen och de nämnda ljuseffekterna är riktigt snygga. Det skvätts också härligt från insekter när dessa skjuts ihjäl, men lite större variation på dessa hade inte skadat. Det finns också en del områden där det inte riktigt når upp i den visuella nivå vi nuförtiden är rätt bortskämda med, men eftersom det flyter på så fint när man ränner runt på planeterna så har jag inte varit så kritisk gällande detta överlag. Jag gillar även detaljer som att man ser skepp i fjärran skjuta ned mot planeten vilket ger en illusion av att kriget pågår på alla fronter. Det är dock framförallt de smidiga animationerna och snygga ljuskällorna jag gillar mest rent visuellt. Ljudbilden bidrar med en pampig stämning och det finns bra tryck i ljudeffekterna. Allt som allt är det inte världsklass på just den tekniska biten, men det är absolut bra.

Helldivers II
Mycket action mot både robotar och insekter. Här är en som Marcus byggt i Lego.
Detta är en annons:

En jämförelse, eller snarare inspiration, som definitivt märks och som jag hittills medvetet inte nämnt, är den med Paul Verhoevens kultfilm från 1997. Jag pratar förstås om Starship Troopers. I alltifrån den inledande lilla propagandafilmen till design och givetvis, svärmarna av insekterna man slåss mot, finns här en tydlig blinkning till filmen. Och även om jag uppskattar att Helldivers 2 är allt det är, utan krusiduller, så kan jag känna att man skulle kunnat brodera ut det lite mer. Skeppet man återvänder till känns rätt outnyttjat, spelets lore är rätt tunn och även om jag inte kräver att man fyller det till brädden av aktiviteter och annat så hade man gärna fått förhöja känslan av att ett fullskaligt krig pågår. Några extra rum på ens skepp, några NPC med dialog som förändras beroende på ens progression. Det hade behövt ganska lite för att Helldivers 2 skulle kännas bättre. Jag gillar heller inte ett sådant enkelt faktum att man hela tiden måste vara online, även om man tänkt köra ensam. Jag skulle inför finputsningen av denna text gå in och kika på några små detaljer men servrarna låg nere under hela kvällen vilket gjorde att det helt enkelt var en omöjlighet eftersom man inte ens kommer förbi titelskärmen när detta sker.

Helldivers II
Miljöerna är ogästvänliga, men tjusiga.

Något som verkligen talar för Helldivers 2 är det faktum att detta kommer att utvecklas och nya saker kommer att tillkomma. Utvecklarna har redan lovat en del, men även om det kommer förbättras och få ner innehåll är det givetvis på de premisserna som existerar nu som jag bedömer detta. Men det som adderas i framtiden talar ju för att detta är något som kommer att växa och med det, förhoppningsvis, bli ännu bättre. Jag kan exempelvis tänka mig att de server-problem som då och då gjort att jag inte kunnat spela är en sådan sak som kommer förbättras enormt. Som det är nu är det ett underhållande actionspektakel som definitivt gör sig bäst när man spelar tillsammans med andra. Lite repetitivt till trots har jag haft riktigt roligt med det och jag ser fram emot att dyka ner på nya planeter för att rädda mänskligheten och för att citera nyss bortgångna Toby Keith: "I'm out here on the front lines. Sleep in peace tonight." Så, ni kan helt enkelt sova lugnt, eller ännu bättre - anslut er till kriget. Det är rätt roligt faktiskt.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Ursnygga miljöer och ljuseffekter, bra flyt, riktigt roligt med andra
-
Repetitivt, saknar variation på fiender, kräver att man konstant är online
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Helldivers IIScore

Helldivers II

RECENSION. Skrivet av Conny Andersson

Trots att han aldrig gjorde lumpen ligger nu jordens öde i händerna på Conny, som har slaktat insekter i rasande fart under de senaste dagarna...



Loading next content