Henry Hatsworth in The Puzzling Adventure

Love har letat skatter tillsammans med en engelsk stofil. Tillsammans har de kommit fram till att ett plus ett faktiskt blir tre

Henry Hatsworth är brittisk äventyrare och gentleman. Om ni läst samma dåliga ungdomsböcker som jag har så känner ni typen väl. I dessa böcker porträtterades engelsmän som belevade, måna om sitt yttre och nästan löjligt artiga. Huvudpersonerna brukade sitta och dricka te på klubbar tillsammans med andra gentlemän från den brittiska överklassen.

Men när äventyrslustan föll på så tvekade de inte att åka ned till den mörka kontinenten trots att de riskerade att bli tillfångatagna av ett gäng infödingar med ben genom näsorna. Inte helt politiskt korrekt, såhär i backspegeln. Hur som helst. Henry är en tecknad variant av dessa gamla ungdomshjältar. Komplett med grånad mustasch, monokel och hatt. Med sabeln i ena handen och en tekopp i andra är han redo att ta världen med storm.

Henry springer runt på den övre av skärmarna. Hans rörelseschema är av ett klassiskt plattformssnitt och det går snabbt att bli vän med kontrollen. Han hoppar, slår med sin värja och skjuter sig fram genom den typ av plattformsbanor vi vant oss vid sedan tidernas begynnelse. I hans väg kommer små monster stöpta enligt standardmall. Ingenting sticker ut, men ingenting är speciellt dåligt heller. Jag spelar helt enkelt ett mycket mediokert plattformsäventyr. Men samtidigt är det något som rör sig på den undre skärmen.

Så jag flyttar fokus till skärm nummer två. Där utspelar sig ett pusselspel i färgglad skrud. Olikfärgade block ska paras ihop tre och tre. Tre av samma färg på rad gör att de försvinner från spelplanen. Det känns som om jag spelat varianter på samma koncept tusen gånger tidigare. Pusselspelet på den undre skärmen är precis lika medelmåttigt som plattformsäventyret på den övre.

Men ibland är helheten betydligt större än summan av delarna. Och två medelmåttiga spel blir riktigt kul tillsammans. Spelen på de båda skärmarna samverkar nämligen på ett intressant sätt. När Henry dödar en fiende på den övre skärmen flyger den avlidne elakingen ned till den undre skärmen och förvandlas till en symbol på ett block. Efter ett tag växer antalet fiendesymboler på den undre skärmen. Om man inte hinner para ihop de block som har fiendesymboler på sig i tid kommer de att tryckas upp till övre skärmen och ställa till problem för Henry.

Dessutom finns det möjlighet att para ihop specialblock så att Henry får hjälp med de faror han ställs inför. Det innebär att man som spelare hela tiden tvingas byta mellan den övre och undre skärmen. Trots att du springer runt som Henry och sablar ned fiender så gäller det att då och då slänga ett öga på den undre skärmen. Kanske det finns fiendeblock som måste elimineras eller specialblock som kan användas för att hjälpa äventyraren ur en knipa. När allting ser ut att gå rejält åt pipan finns det en sista utväg. Henry tar en kopp te och förvandlas till gigantisk robot med död i siktet. Robotinslaget är både oväntat och bisarrt.

Den välklädde engelsmannen reser mellan olika kontinenter för att ta hem skatter och delar av en ovärderlig gyllene kostym. Pengarna som samlas ihop används för att köpa nya förmågor att använda på banorna. Samtidigt springer Henrys rival runt och försöker göra livet surt för vår hjälte. Då och då blir det riktigt svårt. Ibland kräver plattformsmomenten all min uppmärksamhet och vissa passager tar en hel del försök innan jag lyckas ta mig vidare. Men till slut kommer Henry hem med nya fräscha skatter att skryta om på klubben.

Trots ambitionslös grafik och bandesign utan överraskningar är Henry Hatsworth en trevlig spelupplevelse. Att para ihop färggranna klossar och att studsa mellan olika plattformar är saker jag gjort till förbannelse. Men att tvingas skifta mellan dessa två spellägen medför något nytt och intressant. Sammanfattningsvis är Henry Hatsworth en intressant genremix och ett bra köp om man vill prova på något nytt. Men det går det inte att blunda för att mycket av glädjen ligger i nyhetens behag. Det går inte heller att bortse från att man hellre skiftat mellan två lysande spel än två mediokra.

7 / 10
+
Spännande genremix, bra utmaning, rolig musik, beroendeframkallande upplägg