Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Here They Lie

Here They Lie

Vi testade flera Playstation VR-titlar på ett event nyligen men det var indieutvecklarna Tangentlemen som visade oss var VR går för. Here They Lie är en att hålla ögonen på...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En av de största utmaningarna med att skapa gedigna VR-upplevelser är rörelse. Olika spel kommer runt detta problem på olika sätt men de flesta av Playstation VR-spelen vi sett hittills berövar spelaren på egen rörelse helt och hållet. Until Dawn: Rush of Blood, några av minispelen i Playstation VR Worlds och även Job Simulator ger dig möjlighet att röra ditt huvud och dina armar men att röra dig fritt är i dessa är omöjligt. När några av av världens skickligaste designers anser detta vara ett designproblem måste man ta det på allvar.

Och det är där indieutvecklaren Tangentlemen och deras Playstation VR-lanseringstitel Here They Lie kommer in. Vi besökte nyligen Sony för att testa några av spelen som kommer kunna köpas när Playstation VR lanseras i oktober. Och medan Here They Lie är atmosfäriskt, nervkittlande och genuint läskigt erbjuder det utöver det en gångbar lösning till rörelse så uppenbar att det är förbluffande att fler spel inte drar nytta av den.

HQ

Det hela är väldigt simpelt. Du har kontrollen i hand, precis som du vanligtvis har, och rör ditt huvud för att navigera. I mitten av ditt synfält finns ett hårkors och det är åt det hållet som din karaktär pekar sin ficklampa. När du trycker din vänstra styrspak framåt rör sig karaktären obehindrat mot samma riktning. Om du behöver justera så kan du ge högerspaken ett litet tryck. Denna relativt simpla approach skapar väldigt filmisk rörelse och känns aldrig malplacerat eller förvirrande, tvärtom kändes det faktiskt naturligt. Det är inte realistiskt per sé, då du i verkligheten givetvis kan se åt ett håll och gå i ett annat, men som en lösning på ett stort designproblem som plågat VR-spel i stor utsträckning håller Here They Lie dig inne i upplevelse.

Detta är en annons:

Denna nivå av inlevelsefaktor Gör bara den postapokalyptiska, drömlika världen ännu mer skräckinjagande och intressant. Det påminner om en övergiven tunnelbana i London, men allt är förfallet och kallt, en kvarleva av en civilisation som har förlorats. Istället är det fyllt av fasor; vissa övernaturliga, vissa mer rättframma och det är en denna mix som håller spelaren spänd.

Man rör sig långsamt, musiken är mörk och hotfull och allt du hör i de rundade tunnlarna är avlägsna skrik och fotsteg. Då och då kommer du få bevittna övernaturliga händelser som får spelaren att ifrågasätta om det som försegår inte är en syn eller en dröm. En trapp som leder ner kommer plötsligt förlängas och när du tittar ner ser du att golvet är gjort av blod och motiv i tavlor kan ändra form. Det är aldrig läskigt på ett omedelbart, "hoppa-till-i-soffan"-sätt, men det är atmosfäriskt som inget annat VR-spel vi testat hittills och du känner dig utsatt konstant.

Here They Lie
Till skillnad från många andra VR-spel är kontrollen i Here They Lie inte i ständig konflikt med dig.

Bortsett från övernaturliga hot finns det definitivt väldigt verkliga fiender att ta itu med. Dessa ser ut att vara mänskliga men med djurhuvuden. I sektionen vi spelade hemsökte en man med grishuvud hallarna. Ibland stod han på andra sidan av rummet och observerade, helt stillastående, medan han i andra lägen slängde sig mot oss för att angripa med ett blyrör.

Detta är en annons:

Detta kan leda till ett dödsscenario men det blev inget traditionellt game over för oss. Istället spawnade vi in i totalt mörker och fick vänta nervöst tills en sorts portal konstruerades inför oss som vi kunde träda igenom. Vi dök inte upp på samma ställe som vi dött på och om detta är en del av spelets design eller ett smart sätt att hålla spelaren i ett visst område för denna specifika demo är oklart. Men en sak är säker; blandningen mellan den verklighetsfrämmande situationen och grismannens ständiga närvaro var skräckinjagande, men höll oss även intresserade av att vilja förstå mer om denna drömlika värld.

Föreställ er Twin Peaks Black Lodge, fast grå och mer brutal. Det är en nästan hallucinogen upplevelse.

Here They Lie
Here They Lie är riktigt ruggigt och VR-hjälmen gör det givetvis ännu mer effektivt i sina skrämselmoment.

Det viktigaste som Here They Lie bevisade var dock att ett VR-spel som detta, som är både tungt på sinnena och tufft för psyket, kan hålla dig intresserad i mer än tjugo minuter. Det andra "läskiga" spelet på eventet, Until Dawn: Rush of Blood, är en glorifierad teknikdemo med väldigt lite att erbjuda. Men Here They Lie kan potentiellt bli ett "riktigt" spel och vi skulle med (skräckblandad) förtjusning fortsätta vår resa genom den förfallna tunnelbanan för att lära oss mer om denna fasansfulla, trasiga värld.

Paradoxalt nog var det inte någon av Sonys interna studios som visade hur kvalitativ VR-underhållning kan bli under eventet, utan det var den lilla studion Tangentlemen som visade oss att "riktig" gaming kan finnas inom ett VR-headset.

Det har nu blivit det spel jag ser mest fram emot till Playstation VR när den kommer i oktober.

Relaterade texter



Loading next content