Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Hitman: Blood Money

Hitman: Blood Money

IO Interactives skallige lönnmördare vägrar pension. I Blood Money har han gått och blivvit girig också...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Hitman är ett koncept som fungerar perfekt i teorin, men enligt allas er Peter Bernhardsson inte lika väl i praktiken. Både del ett, två och tre led av barnsjukdomar, ofokuserad spelbarhet och obalanserad nivådesign. Klarade man tre uppdrag med någorlunda rang, köpte man hela spelets vapenarsenal och några miljoner kulor därtill, sedan var det bara att skjuta sig igenom resten av spelet. Nu ser jag å andra sidan inte nöjet i det, men möjligheten fanns. IO Interactive:s producent, Neil Donnel, har själv erkänt det och det är en av sakerna han vill åtgärda med Hitman: Blood Money.

- Desto mer högljudd man är, desto svårare blir spelet längre fram. Lämnar man spår efter sig, spränger folkmassor och lämnar ögonvittnen, känner såklart media igen en, precis som på riktigt. Civilpersoner läser tidningar, ser på tv och lyssnar på radio. Därmed kommer även de att känna igen dig, likaså säkerhetsvakter och liknande. Smyger man där emot, är noga med att inte lämna några ögonvittnen samt rensar upp efter sig har de ingen aning om vem du är. En tyst lönnmördare är en långlivad lönnmördare.

På den demonstration som visats är man helt utan vapen, förutom sitt älskvärda sniper-gevär. Vill man använda mer praktiska vapen, får man helt enkelt skaffa det själv. Här har man även ändrat lite från föregångarna. Likt Dead to Rights går det nu avbeväpna en säkerhetsvakt, och därefter bruka hans pistol bäst man vill. Genom att klara uppdragen på tystast möjliga vis, blir man belönad med Blood Money. Precis som tidigare köper man vapen, men i en annan utsträckning. Det finns nu cirka fem huvudvapen, som alla har cirka 10-20 uppgraderingar. Uppgraderingarna berör både utseendet på vapnen samt hur de fungerar. Pimp my gun, skulle man kunna säga.

Agent 47 arbetar fortfarande för organisationen ICA (inte matvarubutiken) och är nu ute för att stoppa ett krig mellan två rivaliserande lönnmördarbyråer. Det är i alla fall grundreceptet vi fått, men räkna med käftsmällar i form av oväntade vändningar och chockerande avslöjanden, så som det brukar vara när yrkesmördare är i farten. Att samma kompositör som tidigare, Jesper Kyd, skrivit musiken till sagan gör inte saken sämre. Få spelserier är så välljudande, så kompromisslöst tonsatt som just Hitman-serien. För Hitman: Blood Money har man verkligen slagit på stora trumman, bokstavligt talat, och samarbetat med Budapests symfoniorkester och kör. Och att döma av de få musikstycken som offentliggjorts låter det redan underbart.

Detta är en annons:

Att man lagt ner mycket tid på en artificiell intelligens som ska fungera tillsammans med en hel spelvärld märks tydligt. Arbetande, vakter och vanliga civila lägger märke till detaljer som inte var där förut om man lämnar något efter sig. De följer blodspår och blir misstänksamma för betydligt mindre än förut. Allt detta skapar en mer realistisk atmosfär, men framför allt, ett mer spännande spel. Samtidigt vill Neil Donnel framhäva att det inte blir svårare bara för att motståndet blivit smartare.

- Jag tycker snarare att det är tvärtom. Om man har en säkerhetsvakt framför sig som man vill få bort där ifrån är det väl allra lämpligast om denna reagerar på till exempel ljud och annat? Jag skulle i alla fall bli irriterad om man slängde en sten mot ett glas, och vakten bara står still. Vi vill öppna upp för spelaren, låta honom välja sitt eget sätt att spela. Det är vad hela Hitman-serien handlat om från första början, även om det inte varit lika tydligt som nu.

Men ändringar enbart på det spelmässiga planet går inte hem hos konsumenterna. För att försäkra sig om att inte bli ännu ett utdaterat actionspel på marknaden har man utvecklat fram en alldeles egen grafikmotor. "Glacier Engine" är namnet på deras alster som tydligen ska vara oerhört skalbar och arbeta optimalt mot varje format. Även om Xbox-versionen inte alls kommer se lika bra ut som PC-versionen, kommer det inte vara drastiska ändringar vi pratar om. Alla versioner av spelet kommer till exempel innehava mjuka skuggor som alla kastas i realtid från olika ljuskällor. Utöver det blandar man friskt med Normal Mapping, Shader Model 3.x och andra läckerheter. Shader Model 3 tillåter ljuset att skapa brytpunkter på ett mycket mer realistiskt sätt än tidigare. Något som tyvärr inte syns på skärmdumparna, men som gör sig oerhört bra i rörelse. Faktum är att hela spelet gör sig bra i rörelse, utmärkt till och med. Animationerna tillsammans med det avancerade ljuset och texturarbetet för tankarna långt bort från det idag stela Hitman: Contracts.

Att vi på redaktionen har en sak för danskar är uppenbart om man läst Gamereactor en längre tid, särskilt Petter som älskar deras välsmakande ostluncher. Överdanska IO Interactive har försökt några gånger nu med Hitman. Och visst, vi har spelat och vi har gillat. Men det har aldrig varit den där perfekta fullträffen. Jag har alltid velat bli en lönnmördare, även om jag aldrig riktigt gillat tanken på att mörda någon (förutom Mäki då). Smygandet, färdigheterna och vapnen - det är vad lönnmörderi handlar om, och kanske har IO-Interactive hittat hem i och med Hitman: Blood Money.

Detta är en annons:
Hitman: Blood Money
Hitman: Blood Money
Hitman: Blood Money
Hitman: Blood Money
Hitman: Blood Money
Hitman: Blood Money
Hitman: Blood Money
Hitman: Blood Money
Hitman: Blood Money
Hitman: Blood Money
Hitman: Blood Money
Hitman: Blood Money
Hitman: Blood Money
Hitman: Blood Money

Relaterade texter

Hitman: Blood Money

Hitman: Blood Money

FÖRHANDSTITT. Skrivet av David Fukamachi Regnfors

Den danske lönnmördaren är snart tillbaka för ett fjärde uppdrag och vi andra tvingade David Fukamachi Regnfors att raka huvudet. Under den senaste veckan har David lyckats mörda 131 stycken...

Hitman: Blood Money

Hitman: Blood Money

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Peter Bernhardsson

IO Interactives skallige lönnmördare vägrar pension. I Blood Money har han gått och blivvit girig också...



Loading next content