
(10) Damien Chazelle
Det finns så mycket lyriska saker att säga om Whiplash, framförallt, som inte bara satte den unge Chazelle på kartan men även gav den ytterst mångsidiga J.K. Simmons hans första (olidligt välförtjänta) Oscar. För det var naturligtvis inte bara manuset, baserat på självupplevd ångest som musikstuderande i New York, som gjorde att J.K kunde glänsa på det viset som han gör - här. Det var såklart Damiens stilsäkra regi som gjorde denna dramathriller till vad den är - ett mästerverk. Att han efter det satte ihop det vi på Gamereactor anser vara tidernas bästa musikal, gjorde knappast att vi älskade Chazelles filmskapande mindre, direkt. Båda filmerna är djupt personliga för den musiktokige Damien och kretsar båda kring balansen mellan ambition och besatthet - och han är given på denna lista.
(09) Danny Boyle
127 timmar är en stilstudie i filmskapande. På det vis som Boyle håller spänningen vid liv och steg-för-steg låter mig som tittare genomleva den mardrömslika situation som XXX försatt sig i, tyder på en självsäkerhet och ett tekniskt kunnande som regissör som väldigt få kan tävla med. Adderar vi sen 28 dagar senare, Sunshine (olidligt välregisserad) samt Trance och du har listans givna nia. Nu hoppas vi dessutom på att 28 år senare är lika välgjord som trilogins tidigare delar.
(08) Martin Scorsese
Maffiabröder, Tjuren från Bronx, Shutter Island, Wolf of Wall Street, The Aviator, Taxi Driver och Cape Fear är Martys främsta filmer om du frågar mig och det som utmärker sig som den gemensamma nämnaren med dem alla är hans sätt att studera och blotta karaktärerna som han använder för att driva sitt berättande framåt. Det finns ett ursinne och en råhet i hans dramaturgi som fungerar som bäst när hans huvudrollsinnehavare är bekväma med att forcera tempot i Scorseses dialog vilket gör att de flesta av hans filmer känns rappa utan att vara stressade i klippningen.
(07) Ethan Coen
No Country For Old Men är på alla tänkbara sätt en regimässig trumf som snudd-på saknar motstycke. På det vis som Coens navigerar McCarthys blodiga historia och dekonstruerar myten om vilda västern som något moraliskt komplext och aldrig svart/vitt. Utöver det måste såklart filmer såsom The Big Lebowski, Oh Brother, Barton Fink, Miller's Crossing, Fargo, Inside Llewyn Davis samt True Grit nämnas. Ethan är precis som sin parhäst och brorsa Joel fullständigt fenomenala filmskapare vars sotsvarta humor färgar allt de gör.
(06) James Cameron
Cameron har regisserat världens två mest inkomstbringande filmer i Avatar samt Titanic och såklart även gjort Terminator 2, The Abyss samt True Lies vilket utan tvekan gör honom till en av de största - genom tiderna. Cameron har en osannolik förmåga att måla med breda penseldrag, spänna bågen maximalt sett till omfång och spektakel utan att någonsin tappa fokuset på karaktärerna. En sann mästare.
(05) Steven Spielberg
Efter att ha gjort E.T. Hajen, Jurassic Park, Schindler's List, Indiana Jones och Rädda menige Ryan behöver man såklart ingen presentation och det behövs såklart inte förklaras heller varför Spielberg är en av tidernas främsta. Han bara är det. Han har på senare år inte varit fullt lika bra vilket gör att han hamnar i mitten av topplistan men Hollywood skulle naturligtvis se väldigt annorlunda ut idag om inte Steven hade definierat "american cinema" under 80/90-talet.
(04) Denis Villeneuve
Om jag ska försöka gissa mig till hur många andra filmskapare inom Hollywood som skulle kunna göra Blade Runner rättvisa med en otroligt efterlängtad uppföljare och kort därefter filmatisera Dune - bokföljetongen som under ett halvt århundrade beskrivits som "omöjlig att filmatisera", och hyllas för båda - gissar jag på noll. Ingen. Zero. Denis är ett unikum, med andra ord, och ett otroligt skicklig historieberättare.
(03) Christopher Nolan
Det finns enligt mig verkligen inte särskilt många regissörer vars filmer alltid känns som ett "event" när de väl släpps. Nolan har hoppat mellan genrer och bevisat i omgångar att han är lika skicklig på att orkestrera storslagen action som täta, småskaliga dialogdraman och han har gjort så mycket bra film, vid det här laget. Memento, Dark Knight, Inception, Interstellar och allt där i mellan gör honom till en mästare på det han gör.
(02) Quentin Tarantino
Pulp Fiction är utan tvekan 90-talets viktigaste amerikanska film. Utan någon som helst tvekan. Tarantinos egensinnigt unika, knorrigt pratiga, djupt underhållande synsätt och otroliga arbete med att regissera några av filmvärldens mest sevärda skådespelare - gör att den fortfarande är precis lika bra såhär 31 år senare. Inglorious Basterds, Django Unchained och Once Upon a Time in Hollywood adderar vi såklart när vi som slutkläm alla ropar i kör, att Tarantino är en superb regissör som gör filmer som sätter standarder och efterapas in i absurdum.
(01) David Fincher
Så skickligt regisserad som Se7en är... Skulle i sig mest troligt räcka för att jag skulle placera Fincher i topp av denna lista. På det snillrika vis som han målar upp en noir-dränkt New York som filmens tredjekaraktär, på det vis som hans sensmoral (när blir en synd ondska?) präglar varje sekund och på det vis som han bygger nerv inte bara mellan poliser och mördare men i de kontrasterande synerna på världen mellan nykomlingen och veteranen, gör detta till ett regimässigt mästerverk. Lägg sen till The Social Network (en iskallt fascinerande thriller om ett ämne som i grunden inte är mer spännande än en Bingorad) Zodiac, Gone Girl, Benjamin Button, The Game samt Fight Club och det blir uppenbart hur otroligt skicklig gamle Dave är på sitt arbete. En sann mästare.