Hot Blood

Hot Blood

Conny har slaktat zombies i en Dead Rising-liknande klon från Wish. Här är hans recension...

Medan Roxy står i provrummet och testar en BH så blir det köpcentrum hon befinner sig på fullproppat med Zombies. Hon lämnar båset och med sparkar och slag är det såklart dags att försöka eliminera samtliga av de odöda dreglande filurerna. Att välja just ett köpcentrum som plats för ytterligare en zombieepidemi för ju tankarna givetvis direkt till Franks West första äventyr där i starten av Xbox 360-eran men Hot Blood är ännu mer av ett renodlat simpelt arkadspel än Dead Rising. Här finns 30 områden, eller nivåer om man så vill, som måste rensas på zombier och det visas på en mätare hur mycket du har lyckats rensa bort innan du klarat området. Till sitt förfogande har man främst sparkar och slag men man kan också plocka upp diverse föremål som man kan svinga och kasta. Roxy kan även finna flaskor som återställer liv, och bland spelets vapen syns klassiker som basebollträ, motorsågar och skjutvapen.

Det mest uppenbara med Hot Blood är givetvis dess grafiska design. Vi bjuds på en visuell "low-poly"-stil med mycket kanter och grova linjer. Jag tycker grafiken är ganska charmig i grunden och de färggranna diverse butikerna på köpcentrumet känns ändå rätt detaljerade i all sin enkelhet. Däremot är det väldigt trist att det ska vara så förbannat mörkt överallt. Man kan argumentera för att det ska skapa någon slags stämning och visst; zombies i mörker är ju lite läskigt men det hade behövts mer välplacerade ljuskällor och betydligt mer tydlighet överlag. Det hjälper heller inte att det känns rätt trögt att både styra och slåss även om animationer och rörelser flyter okej. Det blir som någon slags avskalat Bayonetta-stuk som luktar lågbudget.

Hot Blood
Miljöerna gör sig ganska väl i den retro-charmiga grafiken.

Just lågbudget är något som definierar hela Hot Blood. Det är ett repetitivt actionspel som visserligen presenterar lite nya fiender med tiden och Roxy går upp i nivå när hon slaktar runt. Men förutom några enstaka möten med svårare zombier är det en slakt som snabbt blir upprepande under den korta speltiden. Fokus är på en simpel arkadkänsla utan direkt något större djup vilket inte behöver vara något negativt. Tyvärr blir dock många av miljöerna för trånga och svåra att få till ett flyt i - och just det där med flyt och smidighet är ju såklart enormt viktigt i ett lir av denna typ.

En av Roxys attacker är en låg svepande spark som fäller zombier men gör inte särskilt mycket skada men det blir ändå den man för använda för att ta sig ur situationer när man sitter fast eller är omringad. Jag förstår att Hot Blood är vad det är, det är ingen blixtrande välkontrollerat storspel men det hade behövts mer smidighet och tempo för att det skulle kännas betydligt mer underhållande. Jag körde detta på Switch och bilduppdateringen kändes stundtals lite slö och det hjälper inte heller att det ska ske en slags slow-motion effekt när man besegrar varenda fiende. Detta drar bara ned det redan slöa tempot ännu mer. Roxy har en mängd pubertala dräkter man kan låsa upp och byta mellan och hon kommer med tjatiga larviga one-liners som man snabbt tröttnar på. Så förutom en viss färggrann charm gällande det visuella finns det inte mycket övrigt att berömma här, tyvärr.

Hot Blood
Trettio områden måste rensas upp från Zombies. Det fixar man på några få timmar.

Det blir heller inte särskilt roligt att utforska platsen där det hela utspelar sig när det är mörkt och där varje miljö mest känns som den förra. Jag kan uppskatta att en sportbutik är pyntad med vikter och tennisracket, eller att det ändå känns tydligt vilken plats man är på överlag. I all sin enkelhet finns det ändå någon slags retro-charm men som sagt, jag hade gärna sett mer ljus och lite effekter annat än kantigt blod som fyller luften.

All slakt avbryts med lite tecknade stillbilder som berättar historien om Roxys färd genom detta actionspektakel. Men när man efter sisådär två timmar klarat av det hela så känns det mest som en riktigt axelryckning på de allra flesta vis.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+