
Om man ska göra ett spel till Xbox 360 borde förstapersonsskjutare vara det första som ratas. Till konsolen finns ju nämligen både Call of Duty 2 och Call of Duty 3 i de allra bästa versionerna. Runt hörnet väntar efterlängtade Brothers in Arms: Hell's Highway samt EA:s Medal of Honor: Airborne som lär lanseras med en reklamkampanj som går utanpå det mesta. Dessutom finns andra solida och mer bortglömda spel som The Outfit och Blazing Angels: Squadrons of WWII kommande Battlestations: Midway.
Därför måste det väl vara självmord att ge sig på att göra ett till spel i denna milt sagt överfyllda del av utbudet till Xbox 360. Något utvecklarna nFusion inte kunde bry sig mindre om, tydligen, när de väljer att utannonsera Hour of Victory exklusivt till Xbox 360. En förstapersonsskjutare. Till Xbox 360. Om andra världskriget. Originellt, inte sant?
Man kan misstänka att nFusion måste ha något riktigt fiffigt i kikaren som vågar sig på en så överbefolkad genre, och vid en närmare titt på vad Hour of Victory har att erbjuda så visar det sig att så faktiskt är fallet. Dels har Epics så omtalade Unreal 3-motor använts för att spelet ska kunna se ordentligt mycket snyggare ut än konkurrensen och nFusion menar att de dessutom är riktiga mästare på att pressa ut prestanda ur den.
Men grafik gör ju inget spel, även om snygga bilder såklart bidrar till att skapa intresse. Och det är på denna punkt vi hittar det mest spännande med Hour of Victory. Du spelar nämligen varje uppdrag som antingen amerikanska major Ambrose Taggert (expert på infiltration), sergeant Calvin Blackbull (prickskytt) eller brittiska William Ross (klassisk stridspitt). Genom att välja en figur tar du dig igenom ditt tilldelade uppdrag på helt olika sätt, vilket gör att varje bana i själva verket är tre olika banor beroende på hur du tycker det är roligast att spela.
Om du spelar med exempelvis William Ross är spelet ett ganska traditionellt actionspel modell Call of Duty, där det gäller att ha nerverna utanpå kroppen och ett riktigt snabbt avtryckarfinger. Det är naturligtvis inget negativt, för actionspel kan vi inte få för mycket av på redaktionen. Om du däremot spelar precis samma bana med Ambrose Taggert kommer du däremot få en helt annan upplevelse där du får smyga dig fram bakom fiendens linjer, gillra fällor, skära av tyska strupar bakifrån samt dyrka upp lås.
Två helt skilda spelupplevelser alltså, vilket gör att man kan frottera sig med det man tycker är roligast samtidigt som det dessutom skapar en massa återspelningsvärde. Dessutom finns ju även Calvin Blackbull om du hör till dem som gillar att skjuta, men föredrar att vara mer taktisk. Det gör honom till ett mellanting mellan de båda andra och till ett paradis för folk som älskar att trycka i ett hörn med ett prickskyttegevär.
Faktumet är att man även kommer att kunna byta karaktärer även mitt under pågående uppdrag. Det finns flera punkter där de tre soldaterna möter upp och där får du med ett enkelt tryck på LB/RB-knapparna sedan välja vilken figur du vill ha. Det gör att man även kan byta när man helt enkelt tycker att en passage med favoritfiguren är för svår.
Ett annat moment som är nytt i andra världskrigssammanhang är spelets ljudmätare, vilken påminner lite om den vi finner i Splinter Cell-spelen. För du mycket oväsen och avfyrar tunga vapen reagerar fienden på det och ställer upp sig. Det är alltså svårt att överraska soldater bakom ett hörn om du innan gjort en massa ljud, de vet helt enkelt att du kommer. Det är ett faktum som kanske framför allt gynnar Ambrose Taggert och Calvin Blackbull, vilka har tystare vapen och över huvud taget inte låter lika mycket.
Dessutom finns en energimätare som gör att man inte kan bete sig likadant som i andra spel baserade på andra världskriget. Med energi menar jag inte liv, utan att man helt enkelt inte kan springa hur långt man vill och hoppa hur mycket som helst. Så länge du tar det lugnt ökar mätaren, men när den slår i botten av för mycket ansträngning blir du ett lätt mål för fienden. Angående nämnda livmätare så fungerar den på samma sätt som i Gears of War eller för all del Halo 2. Det vill säga att du måste ta skydd sedan du blivit skjuten för att låta livmätaren återställas.
Utöver dessa moment innehåller Hour of Victory massor av det vi sett i andra spel, såsom att köra pansarvagn, ducka, åla sig fram, skjuta stativmonterad kulspruta och plocka upp allehanda vapen. Utvecklarna nFusion förbereder dessutom Xbox Live-stöd med alla spelets unika finesser, vilket förhoppningsvis ska bli något alldeles extra. Därmed känns det sammantaget som att plötsligt utannonserade Hour of Victory faktiskt kan bli något att räkna med. Trots att det är en förstapersonsskjutare. Till Xbox 360. Om andra världskriget.