Även om de började göra spel redan i början av 1990-talet, var utvecklarna av Housemarque tämligen okända innan de började fokusera på arkadinspirerade shoot'em up-spel i och med lanseringen av Super Stardust HD år 2007. Därefter tog en guldålder vid för studion med spel som Dead Nation och Resogun, men exakt tio år senare meddelade studioägarna att sådana spel inte var tillräckligt lönsamma. Returnal blev därför finländarnas första AAA-spel på tjugo år när det lanserades till Playstation 5 den 30 april.
När vi nyligen intervjuade Housemarques, sade Marketing Director att det här med större spel är något de kommer fortsätta med
"Yes, we've been working on two projects previously, and now with Returnal we have of course only one project. It's hard to say if we will continue with one or two projects in the future, but the idea of us now being able to establish ourselves with Returnal will be defining the future type of titles we want to make. The idea is that we now want to show we're not just a "Resogun-studio." We can do all kinds of things, and from our studio's perspective that means that we want to go for these bigger types of experiences. Now, we still love arcade. We still love smaller games as well. Who knows? Maybe 26 years in the future we'll do more of that as well. But that really depends on how successful we are able to build ourselves with the types of experiences that Returnal now is representing."
Vad tycker du? Är större spel rätt väg att gå för Housemarque, eller bör de ge mindre arkadliknande spel en ny chans?