Immortals of Aveum

Immortals of Aveum

Conny har skjutit sig genom Ascendant Studios ambitiösa debutspel och haft överraskande skoj...

Det är väldigt roligt med överraskningar. Bra sådana då, såklart. För trots att Immortals of Aveum ser ganska daterat ut rent tekniskt, så har jag ändå funnit en rejäl dos av underhållning i detta röjiga actionspel. I rollen som den anonyma och trista huvudpersonen vid namn Jak kastas vi in i en tid av krig, i en värld där magi är en central del. Efter en personlig tragisk förlust ansluter sig Jak till den arme av soldater som kämpar med att försöka återfå kontroll över den sargade planeten som allting tar plats på. Det är i som helhet en ganska oengagerad berättelse men spelet i sig är väldigt ambitiöst och omväxlande. Här finns många fläckar men bakom alla dessa ett kompetent och framförallt väldigt underhållande äventyr.

Det första man lägger märke till är hur man blandar fantasy och magi med något mer högteknologiskt i alltifrån design till användandet av magi som action. Jak kan alltså kasta magi, få nya förmågor genom formler och designen är på många håll häftig och känns unik trots att actionspelet där under huven påminner om mycket annat man spelat tidigare. Det är helt enkelt ganska skönt med ett actionspel i första person som inte innehåller traditionella vapen. I grund och botten är detta dock, på de flesta vis, en klassisk arena-shooter där färden genom spelets många varierande miljöer bryts av med att slåss mot fiender. Det är då i Jaks förmåga att använda magi som detta särskiljer sig lite mot exempelvis nyversionerna av Doom-serien, som det ändå uppenbarligen dragit mycket inspiration från, men magin är i grund ändå bara varianter på olika typer av eldstridsvapen. Röd eld-magi fungerar exempelvis lite som ett hagelgevär, grön magi är mer som ett automatvapen och den blå är det primära som kan liknas vid en sorts laser. Alla magierna är dock unika i hur de ofta måste användas för att enklast nöta ner fiendens liv, och de används också i flera andra sammanhang. Det finns också mängder med andra förmågor som låses upp under spelets gång, alltifrån att kunna flytta föremål, till att sväva och till flertalet specialattacker och mycket mer att upptäcka. Upplevelsen hålls hela tiden spännande för varje ny miljö som också innebär nya vis att ta sig fram och bjuder på nya sorters pussel.

Immortals of Aveum
Möt Jak. Trist som få, men i ett kul spel.

Spelets olika attacker och egenskaper bjuder in till ett väldigt bra flyt gällande all action. Jag tror att detta är mycket av vad som gör att denna upplevelse ändå fungerar betydligt bättre än jag trodde och vad det kanske egentligen borde. För även om detta tyngs ner av ett flertal minus, där jag i vanlig ordning brukar låta så pass många nackdelar mynna ut i ett betydligt lägre betyg, så finns det ändå mycket underhållning bakom en rätt slätstruken yta. Det är mycket jag vill kritisera, men jag har också väldigt roligt när jag spelar vilket ändå känns som det absolut viktigaste.

Kritiken måste dock givetvis föras fram och vi kan börja med det visuella. För även om miljöerna bjuder på sin säregna stil och designen på sina håll är helt okej, så är det tekniska ett flertal nivåer under vad man kan förvänta sig av ett spel år 2023. Här finns dock några positiva aspekter: Bilduppdateringen är bra i spelets actionpartier, men är tyvärr också ganska ojämn överlag i alltför krävande miljöer. Bossarna är mäktiga och många av dessa utmaningar är höjdpunkter, men både animationer på fiender och ljuseffekter är inte särskilt imponerande. Bara en sådan sak som att vattenfall på håll saknar textur och bara är en vit yta känns simpelt och det är ett flertal sådana ganska grova fula saker gällande spelets grafik. Jag är verkligen ingen person där det visuella brukar spela särskilt stor roll, men förväntningar är ju såklart oundvikligt. Jag tycker som sagt att spelet lyckas ganska bra med design och miljöerna känns också skojiga att färdas genom, men det tekniska och helhetsintrycket gör ofta att det känns lite billigt och det drar givetvis ner intrycket.

Immortals of AveumImmortals of Aveum
Galleriet av karaktärer är stort, men de flesta rätt tråkiga. Undantag finnes dock.

Lika daterat som det tekniska på sina håll är, lika slätstruken och oinspirerad känns den övergripande berättelsen. En ond filur försöker få kontroll och makt, krig härjar och karaktärer känns ganska platta och trista, med några få undantag som kunde fått betydligt mer utrymme. Röstskådespelare krystar fram rätt tråkiga repliker, och även om animationer och läppsynk på ansikten fungerar helt okej är det svårt att vara engagerad. Den tvära linjen mellan fantasy-design och hur karaktärer mer upplevs som karikatyrer skär sig och dialogen hade behövt några fler vändor på manusstadiet. Men som tur är så är Immortals of Aveum en upplevelse där just spelandet får stå i det främsta rummet trots att det är ganska generöst med mellansekvenser. Nivåerna är långa, bryts av med lite enklare pussel och så är det då massor av action som lyckas vara rolig genom hela äventyret. Det blir mycket skutt och hopp under hetsiga strider, men just för att man hela tiden är så engagerad i actionpartierna så blir det roligt. Underhållningen förstärks också mycket av den fenomenala omväxlingen. I början färdas man genom miljöer som kunde varit tagna från Skyrim, med gröna skogar och trähus. Miljöerna byts ut under äventyrets gång och skiftar rejält, men det som imponerar mest är också att det adderas andra saker som pussel och andra överraskningar. Just denna variation är absolut ett av spelets starkaste kort och är väl värd att ge gott om beröm för.

Immortals of AveumImmortals of AveumImmortals of Aveum
Spelets första miljöer fick undertecknad att tänka på Skyrim.

Mycket av det vi kan förvänta oss i denna typ av spel finns med. Möjligheten att finna ny utrustning och sedan uppgradera sin den, ett stort färdighetsträd och mycket annat som faktiskt hela tiden håller upplevelsen fräsch. Kampanjen är också överraskande lång och även om en del partier känns lite sämre än andra så är det ett actionspel som definitivt varar bra mycket längre än vad mycket annat i denna genre brukar att göra. Jag skulle kanske önska att man valt ett lite annat fokus och filat och snyggat till delar istället för att trycka in så mycket, men jag är också imponerad över ambitionen som finns här. Det är ofta bombastisk och väldigt filmiskt i sina stunder, så även om det inte riktigt känns som ett spel för denna generationen gällande det grafiska så återkommer jag hela tiden till hur roligt jag har.

Jag vill lyfta fram just detta lite extra. För i egenskap av att recensera ett spel så handlar ofta väldigt mycket om att hitta de brister som finns och då motivera ens betyg med det bra och det dåliga innehållet. Här tycker jag helt enkelt att underhållningen är så bra att det lyckas skina starkt, trots de uppenbara brister som finns. Hade spelet inte varit så roligt som det faktiskt är, då hade detta varit ett i raden av helt ointressanta actionspel. Nu har jag otroligt skoj när jag spelar det vilket gör att dessa brister ändå går att acceptera. Man får helt enkelt försöka se förbi ytan och finna själva kärnan och för min del var denna biten så överraskande stark.

Immortals of Aveum
Spelets portaler är smidiga vis att ta sig runt i det stora riket.

För det ska erkännas: jag hade egentligen inte särskilt stora förväntningar alls och det är väl också det som motiverar mig att kalla detta för en stor överraskning. För när jag har kontrollen över Jak och färdas genom de många olika miljöerna, besegrar fiender i ett högt tempo, löser pussel, hamnar i storslagna strider och mycket annat så finns det inte mycket att klaga på gällande hur skoj detta känns. Man kanske hade velat luta sig emot att detta ändå är ett debutspel och belönar det med ett högre betyg, men många av utvecklarna är ändå veteraner så att döma det på premisserna av allt det önskar att vara känns givetvis helt rätt.

Så, trots att det är synd att utvecklarna på Ascendant Studios inte lyckades med att putsa de mest ojämna av ytor så är Immortals of Aveum ett actionspel jag haft väldigt skoj med. Så det är spelets underhållning som får lite extra fokus just denna gång. För det är den absolut värd.

7 / 10
+
Bra flyt i spelets actionpartier, omväxlande upplevelse, bra och utmanande bossar, storslagna spelsekvenser