Import Tuner Challenge

Import Tuner Challenge

Japanska Genki släpper nu den nyaste delen i sin populära spelserie Tokyo Highway Battle här i Europa, fast under ett annat namn...

Trots att jag är ett stort fan av de flesta former av racing, är jag inte helt galen i streetracing och allt som finns kring hela kulturen. Där många tycker att det häftigaste som finns är bilar som har "pimpats" upp till förbannelse med vulgära vingar, kjolar och neon i underredet - tycker jag att det mest är lite småfånigt och kollar hellre ett DTM, Formel 1 eller Champcar. Som spelföreteelse har dock streetracing varit framgångsrikt i butikshyllorna, där Need For Speed Underground-spelen har satt ribban för hela genren. Kopiorna har varit många, de flesta har dessutom varit hopplöst dåliga i stil med det usla RPM Tuning. När man först hörde namnet Import Tuner Challenge får man känslan av att det är ännu ett spel som vill hänga på trenden som fortfarande är väldigt het.

Bakom den västerländska titeln finner man dock ett spel som egentligen heter Tokyo Highway Challenge, och som i hemlandet Japan har lanserats i otaliga upplagor. I väst har det aldrig riktigt slagit igenom ordentligt, mycket på grund av väldigt sporadiska lanseringar. Upplägget är att man köper en bil, har man råd kan man skaffa sig lite nya delar och sedan är det bara att ge sig ut på motorvägen i den japanska huvudstaden och blinka med lyktorna för att få delta i race mot lokala racingkungar. När man börjar spela märker man att det lutar ganska starkt uppför. Istället för att hålla spelaren i handen och tillåta ett par enkla vinster, tvingas man kämpa hårt för att nå de första framgångarna.

Skulle man bränna alla sina krediter på en flådig bil kan man glömma att nå några stora framgångar i början av karriären. Nyckeln är att köpa en hyfsad kärra och sedan lägga ner resten av pengarna på att vässa den för att kunna mäta sig med motståndet. Hur som helst kräver det en hel del tid innan man befinner sig i en tillräckligt bekväm sits för att kunna ta sig an det mesta som rullar på motorvägen. Import Tuner Challenge är inte ett spel man kan köpa och hoppas på att få samma lättillgängliga dos av streetracing som från till exempel Need For Speed-serien. Istället måste man veta att det är just det här man är ute efter, fans av spel som Initial Stage D, Tokyo Highway Battle och Kaido Racer kommer säkert inte ha några större problem att ta Import Tuner Challenge till sitt hjärta. Inte på något vis är Import Tuner Challenge ett dåligt spel, utan snarare att det tilltalar en annan skara av fans, även om det behandlar samma ämne som Underground-spelen.

Spelaren måste kämpa sig genom olika gäng med ett antal förare i varje gäng. Allt eftersom man betar av de olika underhuggarna ute på vägarna, kommer man snart att utmanas av ledarna själva. När ett gäng har fått kapitulera helt är det bara att ge sig på nästa. Allt eftersom man betar av de olika rivalerna blir man till slut utmanad av riktigt storlirare som ger ordentligt med utmaning, men även rejält kassaklirr när man väl vinner. Med vinster och framgånger kommer snart fler bilar att köpa, och än mer uppgraderingar till bilarna.

Grafiskt sett håller det inte på långa vägar Xbox 360-klass, då det oftast ser ut som ett snyggt Playstation 2-spel med lite nya effekter påklistrat ovanpå. Även om det ser helt ok ut, tycker jag att man ska kunna begära betydligt mer av ett spel på Microsofts nya maskin. Meny-presentationen håller känns dessutom både gammal och ful men fyller, precis som grafiken inne i spelet, sin funktion. Dock utan att briljera. För den som vill byta delar på sin bil, både invändigt och utvändigt, har en hel del att hämta. Tillbehör och inställningar finns det i massvis, och beroende på hur man ställer in sitt vrålåk till perfektion kommer att märka en markant skillnad. Vill man klä ut sin bil i bästa Barbie-stil finns det gott om backspeglar, dekaler, vinylplast, kjolar, spoilrar och fälgar som för att göra sin bil mer personlig. Bandesignen är dock ganska bristfällig, mycket tack vare att man inte gör något annat än åker på just motorvägen i Tokyo, och den som vill se något annat än upplysta skyskrapor, betongtunnlar och nattens mörker eller gryningens grådask, har inget att hämta.

I sina bästa stunder är Import Tuner Challenge ett stenhårt racing-spel utan kompromisser och som bjuder på en ordentlig utmaning. Jag har flera timmar spenderat ihopkrupen, spänd som en fiolsträng med ögonen fast fixerade vid horisonten på skärmen, för att försöka upptäcka söndagstrafik. Detta samtidigt som jag har skavt av ljusrosa färg från en motståndare med i en Mazda RZ. Sedan har det också förekommit stunder då jag varit ytterst nära att slå sönder min handkontroll med en gjutjärnsstekpanna, bara för att steka den, gräddstuva och äta upp den av renodlad ilska.

Import Tuner Challenge är ett spel som inriktar sig på en smalare publik än sina mer kända västerländska kollegor. Bakom den urusla titeln här i väst finner man dock ett solitt racingspel, med många alternativ, dock är det inte mycket att hurra för utanför själva karriär-läget. Ett klart godkänt racingspel, som dock kommer att hamna i skuggan av det kommande Need For Speed Carbon.

Import Tuner Challenge
Import Tuner Challenge
Import Tuner Challenge