Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Indiana Jones and the Great Circle

Indiana Jones and the Great Circle

Vi är osäkra på varför andra världskriget skulle dra ut på tiden så många år när de bara borde ha skickat Indiana Jones till Berlin, beväpnad med en spade...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag har alltid varit lite förvirrad över situationen kring Indiana Jones and the Great Circle. Fiaskot med Indiana Jones and the Dial of Destiny visade att det inte längre finns lika mycket hype kring den åldrade arkeologen som det en gång gjorde, och även om svenska Machine Games är en pålitlig utvecklare känns behovet av ett Indiana Jones-spel inte så gigantiskt som många kanske trodde. Det var trots allt ur en brist på påkostade Indy-spel som Tomb Raider och Uncharted växte fram, och de blev självskrivna spel på sina egna villkor. Men nu är det snart här, och ärligt talat, när jag klev in i lokalen för en förhandsvisning i ett historiskt landmärke i London som hade omvandlats till Marshall College, var det svårt att inte ryckas med av det äventyr Machine Games presenterade för oss.

Efter en buggig start, som dock helt berodde på datorn jag spelade på snarare än att det hade något med spelet att göra, åkte jag iväg på ännu en världsomspännande berg-och-dalbana till äventyr med Indiana Jones i huvudrollen. Eller åtminstone en ganska anständig imitation av honom av Troy Baker. Efter att ha fått stryk av Tony Todd begav vi oss från Marshall College till Vatikanen, där vi fick ett kortare, mer linjärt uppdrag innan vi begav oss till Giza. Totalt tillbringade jag ungefär två timmar med äventyret.

Indiana Jones and the Great Circle
Vi fick nyligen chansen att prova på Indiana Jones and the Great Circle.

Den mesta tiden gick åt till att utforska omgivningarnas hemligheter. Som Axel Torvenius, creative director, berättade för oss under en presentation innan hands-on-segmentet, är det här spelet först och främst ett äventyr, och action är på något sätt sekundärt. Indy är inte en Rambo-liknande karaktär; han kan inte attackera horder av fiender. Istället använder han sitt förstånd och sin piska för att undvika fiender eller neutralisera dem. Stealth påminner en del om Hitman-upplägget i och med att du kan hitta förklädnader, sabotera maskiner och i allmänhet göra livet svårare för nazisterna innan du slår dem i huvudet med en spade, medan det också påminner en del om Dishonored i och med banornas vertikala design och de många möjligheter du får under en bana att slutföra ditt mål. Det är en rolig mix som förstärks av det fåniga, ibland serietidningsaktiga våldet. Du har för övrigt kanske undrat om det finns några inlevelsefulla sim-element här, och svaret är... ja, lite grann!

Detta är en annons:

Eftersom de flesta striderna i Indiana Jones and the Great Circle begränsas till att använda de fina nävar som skaparen har utrustat dig med och de föremål du hittar på marken (allt från en skiftnyckel till en gitarr kan användas för att spöa fiender), lär du bli glad över att få höra att närstriderna är enkla men effektiva. Du har möjlighet att ducka och blockera, men det går ofta snabbast att sänka fiender genom att bara slå dem i huvudet om och om igen och njuta av den dunkande ljudeffekten från varje slag. Visst, striderna mar matinékänsla och är nästan knäppa, men att leverera ett välplacerat slag i huvudet på en nazist som förvandlar dem till en flaxande trasdocka är helt i linje med andan i det här universumet. Om utvecklarna gått för långt mot realistiskt våld hade det riskerat att förstöra det roliga man förväntar sig av Indiana Jones, den lättsamhet som skiljer honom från andra.

Indiana Jones and the Great Circle
Piskan är mångsidig och mer av ett redskap snarare än vapen. Det blir alltså inte Castlevania-action, för de som befarat det.

Indys knytnävar är roliga att använda, ingen tvekan om det, men piskan och revolvern tjänar också sitt syfte. Din piska är ett distraktionsverktyg som kan användas för att stoppa en fiende som har sitt gevär riktat rakt mot ditt huvud, medan revolvern är ett säkert sätt att sätta ett permanent och högljutt slut på konflikter. Som du kanske förväntar dig är vapen inte tänkt att vara höjdpunkten här, men du kan fortfarande plocka upp gevär och tommy guns och peppra hejvilt om det är vad du vill.

Du kan som sagt använda piskan i strid, men du kan även använda den för att förflytta dig. Du kan klättra upp, klättra ner och svinga piskan för att ta dig runt och nå nya utsiktspunkter. Vissa av pisksnärtarna är lite besvärliga och det kan därför vara lite svårt att hitta rätt vinkel eller få Indy att inse att han behöver klättra, men för det mesta fungerar det som avsett. Det finns egentligen inte så mycket mer att säga om piskandet eller rörelserna i allmänhet. Tack vare att de större områdena är så öppna finns det mer att utforska och fler chanser att använda piskan, men det skapar en mindre filmisk känsla överlag. Giza-banan kändes lite uppblåst ibland, för även om du kan färdas snabbt mellan olika platser med hjälp av skyltar, är de långt ifrån varandra, vilket innebär att du måste spendera mycket tid till fots för att komma från en intressant punkt till en annan. Dessa "points of interest" fungerar dock bra och det är givande att lösa både de enklare och de svårare pusslen.

Detta är en annons:
Indiana Jones and the Great CircleIndiana Jones and the Great Circle
Indiana Jones and the Great Circle släpps den 9 december till PC och Xbox Series S/X, och ingår med Game Pass från dag ett. Någon gång under 2025 kommer det även till Playstation 5.

Varje gång du hittar något i Indiana Jones and the Great Circle - oavsett om det är en hög med pengar som gömts av en nazistofficer, ett brev från en intressant person eller en artefakt - tjänar du äventyrspoäng. Dessa används för att köpa uppgraderingar, som kommer från böcker, vilka du också måste hitta på kartan. Det finns många uppgraderingar till Indy, allt från extra hälsa till att ge ökad närstridsskada samt obeväpnade takedowns. Jag har dock blandade tankar om äventyrspoängsystemet. Naturligtvis bör utforskning uppmuntras i ett Indiana Jones-spel, men det kan ibland kännas som att det saktar ner vad som skulle kunna vara ett filmiskt tempo när du vill leta efter uppgraderingar. Det kommer förmodligen att vara en personlig preferens som jag inte kan besluta mig helt för vad jag tycker ännu eftersom jag spelat för lite. Förstapersonsperspektivet var också något jag initialt var lite osäker på, men efter att ha lekt runt med det under någon timme är jag helt övertygad. Det är, enligt min mening, inte det bästa sättet att uppleva äventyr med Indy, men det är det bästa perspektivet för det Machine Games vill åstadkomma med Indiana Jones and the Great Circle, vilket gör att striderna och smygandet känns mer äkta.

Sammantaget är jag fortfarande inte helt säker på vem Indiana Jones and the Great Circle är utformad för. Jag gillade det och det var kul att spela och utforska, men jag tror att jag behöver få en bättre uppfattning om hela upplevelsen innan jag helhjärtat kan rekommendera det. Om det bara finns ett fåtal öppna områden som Giza och fler smala, linjära banor som Vatikanen kan det bli långt över min förväntan, men annars finns risken att det blir för omfattande.

Relaterade texter

Indiana Jones and the Great Circle

Indiana Jones and the Great Circle

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Alex Hopley, GR EU

Vi är osäkra på varför andra världskriget skulle dra ut på tiden så många år när de bara borde ha skickat Indiana Jones till Berlin, beväpnad med en spade...



Loading next content