Det enastående Indiana Jones and the Great Circle är ett filmiskt äventyrsspel med vilket MachineGames har gjort sig av med etiketten "frenetisk shooter studio".
Det här är inte Wolfenstein (även om det finns nazister) på något sätt, vilket innebär att det, bortsett från de FPS-liknande scenerna, finns gott om utforskning, undersökning och pussellösning. Doktor Jones, som hans vänner kallar Indy, är till syvende och sist professor i arkeologi, och även om han måste ta sin piska, revolver eller knytnävar ut på en promenad för att ta itu med fascisterna, måste han också använda sig av sin dagbok, sitt förstoringsglas, sin kunskap och sin intuition.
Upptäckten av "Riddles of the Ancients"-uppdraget är det första av de något invecklade samlarobjektssamlingsuppdragen, och utspelar sig i spelets första riktiga, öppna område: det vackra och fascinerande Vatikanstaten.
Det första du bör veta är att även om du vill slutföra ett visst sidouppdrag på första försöket, är det ibland inte möjligt. MachineGames har gjort spelet mindre linjärt, med stora halvöppna miljöer, och låter dig därför besöka dem igen för att slutföra alla mål. Alternativet Resor i journalmenyn låser upp exakt genom att följa huvudlinjen i Vatikanstaten, och låter dig redan återvända till Marshall University i Connecticut, USA, så snart du låser upp det.
Av just denna anledning, när du öppnar uppdraget "Riddles of the Ancients", kommer du att upptäcka att oavsett hur mycket du försöker hitta de antika reliker du har markerat på kartan (detta görs genom att välja Upptäckter från tidskriftsmenyn), kan du inte hitta dem. Misströsta inte när du ser att din "Hitta antika reliker i Vatikanen: X/10"-räknare inte stämmer, och tro inte att spelet är trasigt. Det spelar ingen roll hur många gånger du går runt i Sixtinska kapellet, utgrävningen, Belverdere-gården, det apostoliska palatset, Nikolaus V:s torn... Du får till och med känslan av att... de är under dina fötter!
Så vårt andra råd är att följa äventyret lite längre, så får du tillgång till underjorden, kloakerna och katakomberna, vilket är omöjligt utan att få tillstånd eller specifika nycklar av vissa karaktärer. Med andra ord måste du gå vidare med äventyrets huvuduppdrag, nämligen Den stulna kattmamman.
Indy: "Jag måste studera de här föremålen bättre."
Med detta i åtanke, tänk att de flesta av dessa antika reliker finns mellan underjorden (som nås från rummet i Nikolaus V:s torn) och nekropolen, innan du träffar journalisten Gina "Ginetta" Lombardi förklädd till nunna, varifrån du ser Emmerich Voss' luftskepp och hans möte med Fader Ventura.
I själva verket liknar dessa reliker det redskap av njutning som du tänker på och ja, som Jamiroquai skulle säga, "Jag går djupare under jorden" för att hitta dem. Och med var och en kommer du att se bekräftelsen på "-SECRET FOUND- " Nu kör vi.
Den första är också den enklaste av alla reliker, eftersom det är nästan omöjligt att lämna den bakom sig när Antonio Morello följer med dig till den hemliga källaren i bibliotekets verkstad och öppnar passagen med det hängsmycke som jätten misstänkt nog lämnade kvar på universitetet. Den ligger på bordet innan du lämnar rummet.
Den här är ganska senare. Lös the Sacred Wounds-pusslet i katakomberna (du vet, den där du matchar de bibliska passagerna med freskerna, spiller Kristi blod och sedan aktiverar de romerska siffrorna som avslöjas runt krucifixet) och sedan få fascisten och bulldozern att kollapsa i den kolossala krigarens grav. Du måste sedan falla ner i en grop och kroka av dig själv med piskan. Men om du märker det, istället för att trycka på B, kan du svänga lite för att komma åt en avsats innan du faller ner. I slutet av vrån finns reliken.
Det här är kanske det roligaste eftersom det har sitt eget dedikerade pussel. I den nordöstra delen av den nedre nekropoliskartan du går söderut och börjar höra fascister inspektera vad som hände, och efter att ha blött ner dina kläder, kommer du att bli lite blötare. Du kommer förmodligen att ha en ficklampa i handen och du kommer förmodligen att se en ganska uppenbar spricka i en vägg. Om du försöker korsa den med en fackla i handen kommer du att översköljas halvvägs av en oavbruten vattenstråle, som kommer att släcka din fackla (vi pratar om den del av kartan som ser ut som en kopp bredvid en Space Invader).
"Ett märkligt handsnidad stenföremål med förhistoriskt ursprung."
Men om du går hela vägen runt det övre högra hörnet av kartan hittar du ett högt hål i väggen. Du kan kasta en tänd fackla genom den, gå tillbaka i dina steg och slutligen bränna den bakre väggen för att komma åt reliken - vilket Zeldic-pussel!
Strax därefter kommer du till ett större rum som är fullt av svarta skjortor. I mitten finns en enorm ljuskrona där du kan hänga dig med piskan för att svinga dig mellan sönderfallande balkonger. På ena sidan ser du några ganska fräcka piedestaler bredvid lika anspråkslösa byster. Genom att placera den på golvet ovanpå den försvunna öppnar du dörren till relikrummet. Detta är en av de lättare lämningarna att hitta.
Med samma byst kan du öppna en väg ut. När du inte kan gå längre måste du klättra upp med piskan. Om du gör detta för ett par nivåer kommer du att se Nike, segergudinnan (ja, om du inte visste det, sportmärket var uppkallat efter denna grekiska gudinna). Ta en bild av den vackra statyn och ducka in i benhuset på höger sida för att hitta din antika relik.
Den här är lätt att hitta, men det kan ta dig ett par försök. Dess läge är ganska uppenbart eftersom du kommer att stöta på ett annat pussel med byster och piedestaler, men den här gången verkar du inte kunna gå vidare till relikrummet. Det finns en försvagad tegelvägg, men du bär förmodligen bara en ficklampa... Och vi säger till er, nej, ni kan inte slå ner det. Vad du behöver göra är att gå runt den upplysta väggen, och i det mörkare rummet hittar du ett par av de där trubbiga spirorna som kommer att göra mer än tillräckligt för att slå ner väggen. Du vet vad du ska göra.
För den här måste du ha aktiverat Fältarbetet The Secret of the Giants, relaterat till Nefilim. Återigen, som vi rekommenderade i början, är det en bra idé att avancera lite i huvuduppdraget för att kunna slutföra sidouppdragen, och det här är ytterligare ett exempel.
"På Crescenzo' s karta satt tio inskriptioner. Jag är säker på att Antonio skulle vara intresserad av att se ett fotografi av dem alla".
De fyra första låser upp uppdraget, med de tio kan du återvända till Antonios kvarter och placera de tio fotografierna på anslagstavlan på kontoret. Du kommer då att hitta den antika reliken på hans skrivbord som belöning.
Låt oss gå tillbaka under jorden, men den här gången på jakt efter det hemliga klostret som gömmer den Bekännelsefontänen. Lös först dess fantastiska pussel med drakar, snurrmekanismer, dop och rotationerna av rörarken (Moses promenad på Nilens vatten), utan tvekan en av de bästa i spelet. Sedan, när du går ner för spiraltrappan ner i djupet, gör dig redo, för om facklan och vattenpusslet hade verkat Zelda-liknande, kommer du att ha två ransoner med silver- och guldvägarna.
Den första reliken är innan du går in i det stora utsmyckade portrummet där du kommer att smida nycklarna, i en plattformsutmaning som kallas Trials of Augur. Korsa den första sektionen av pendelfällor och i den andra sektionen, innan du korsar de svängande bladen, släpp ner i vattenvallgraven. Din uråldriga relik väntar på dig där.
Den nionde reliken är strax efter, mitt i Golden Challenge Path. Det är bäst att ta fram kartan och markera Riddles of the Ancients Discovery för att se att det borde finnas ett sätt att smyga in i det angränsande rummet när man går längs den gyllene stigen innan man når pelarrummet. Det är genom en liten lucka vid väggens bas. Det är bara att huka sig ner och ställa tillbaka en byst på sin piedestal.
Slutligen, om du tar fram den underjordiska kartan över fontänen kommer du att se att det finns en gammal relik kvar innan du lämnar Vatikanens hemliga tjänsts gömställe. När du kommer fram till den fantastiska skattkammaren där den stulna kattmumien från huvudäventyret ligger, försök inte öppna dörren till vänster (höger på kartan), för Gina kommer inte att bry sig om dig.
Vad du bör göra är att aktivera nästa scen, slåss mot jätten Locus och smyga en glimt av den briljanta sekvensen mellan Mussolini, Voss och Fader Ventura. Först därefter kommer du att kunna komma åt det sista rummet, med reliken på en hylla.
Förresten, som ett coolt påskägg, bredvid reliken, på stöveln, finns ett dokument med titeln " Rapport om utgrävning av zigguraten", daterat september 1922. Det är en mästerlig blinkning till ingen mindre än René Emile Belloq, men många år innan han blev skurken i Jakten på den försvunna skatten , när han delade en expedition i Irak med den unge Indiana Jones (kallad Henry Jones Jr. ).
Du bör också veta att, precis som A Remedy for All, upprepas Riddles of the Ancients Discovery-uppdraget i senare kapitel. I Giza måste du till exempel också hitta de antika relikerna, i det här fallet upp till 15 stycken.