Även om Dice lyckades rädda delar av Battlefield 2042 genom en rad uppdateringar var lanseringen en katastrof och EA fick lägga stora resurser på att förbättra kvaliteten på upplevelsen. Allt tyder på att studion lärt av sina misstag och att det kommande Battlefield 6 blir annorlunda.
I en artikel hos Insider Gaming skriver nämligen den väldigt trovärdige Tom Henderson att hans källor indikerar att spelutvecklaren Dice genomför betydligt fler speltester för att säkerställa kvaliteten:
"Sources say that playtests with external players are happening much more frequently than in past installments, and the amount of data and feedback collected is the most the franchise has seen in its history. From small feedback sessions to large-scale player tests, Battlefield is now taking the much-needed "player first" approach. It's an approach that we'll see continued to be played out coming to the start of the year, too, as it's understood that EA and its studios have been eying up the return of the Battlefield Community Test Environment, but to what scale that's incorporated at this time is unclear."
Henderson upprepar också att det kommande Battlefield lanseras om ungefär ett år och att Dice återvänder till 64-spelarstrider samt fokus på förstörelse.