Iron Fish

Iron Fish

Det otäckaste med den psykologiska thrillern Iron Fish är tyvärr alla buggar och den frustrerande spelkontrollen, vilken gjorde vår tid under ytan till en oväntat frustrerande upplevelse...

Iron Fish från utvecklarna Beefjack och Dean Edwards, beskrivs som något i spelsammanhang så ovanligt som en psykologisk thriller. Men så lovande som konceptet faktiskt är, måste vi tyvärr slå fast att det finns problem. Stora sådana.

Här får vi ikläda oss rollen som Cerys som lever av att utforska under havsytan tillsammans med kompanjonen Marshall. De ska kolla upp en larmsignal som inte besvarats, och som väntat leder det till mörka hemligheter med försvunna ubåtar och saker kring huvudpersonens egen pappa. Storyn misslyckas tyvärr med att vara gripande och dialogen mellan Cerys och Marshall känns aldrig trovärdig. Därför dras jag aldrig riktigt in i berättelsen nog för att engagera mig, trots flera twister.

Iron Fish
Gör dig redo på en psykologisk thriller under ytan. Det mest otäcka är dock inte storyn utan buggarna.

När det väl hettar till i storyn och får det att bli spännande fungerar det hjälpligt, och det ska ändå erkännas att det finns några riktigt bra skrämseleffekter här. Pluspoäng också för att de inte överanvänds utan förblir oväntade. Gradvis glider berättelsen mot att bli allt mer mörk och ond, och det känns följaktligen också mer och mer otäckt att utforska nya områden.

Det finns alltså fördelar med Iron Fish och dit hör även själva havet där allt utspelar sig. All sand, växtlighet och stenformationer under ytan bidrar till att sätta stämningen. Det gäller i synnerhet när du tar dig djupare ner och mörkret sakta tar över. Alla skeppsvrak hjälper också till med att sätta en ton av öde verklighet och gör att jag gärna vill gå peta på allt och titta mig omkring.

Iron FishIron FishIron Fish
Bitvis ser Iron Fish bra ut, men det hjälper inte på ngåot sätt.

Att göra det är dock lättare sagt än gjort. Cerys rör sig extremt långsamt och när jag rör mig utanför båten är det som att långsamt promenera vart jag än ska. Det är horribelt ur spelmässig synvinkel och förvärras av att syret snabbt tar slut när jag simmar. När jag använder den ubåt eller aquajet som står till förfogande går det snabbare, men med tanke på hur stort havet är tar det ändå en evig tid att ta sig någonstans.

Som för att göra allt värre är spelkontrollen också under all kritik, och värst är att försöka plocka upp små föremål när jag flyter omkring bredvid dessa. Det är också väldigt svårt att upptäcka saker bland sjögräs och den lösning som finns hjälper inte. Cerys håller nämligen föremålsradarn RTX så nära ansiktet att jag helt enkelt inte ser vad jag tittar på och när rör mig framåt tas den ibland inte fram alls. Radarn kan heller inte nyttjas på min aquajet, så jag måste söligt simma omkring för att kunna nyttja den.

Iron Fish
Se till att inte dras in i någon strid, då är du en dödens lammunge..

Det handlar inte bara om upptäckande, utan det finns även fiender i Iron Fish, och de är osedvanligt irriterande på grund av att det inte går att försvara sig mot dem. Spelet gör det tidigt klart att säkraste sättet att slippa strid är att hålla sig från stora öppna ytor, men jag kunde hålla mig hur nära väggar och liknande som helst - och blev ändå attackerad, både i och utanför ubåten. Få saker är mer irriterande är när en haj griper tag i ubåten och roterar den som en vilde.

Det hade inte skadat med en tydligare riktning i spelet. Vid flera tillfällen kliade jag mig i huvudet utan att veta vad jag egentligen skulle göra härnäst. Ett exempel på det var när jag av oklar anledning skulle scanna en vägg. Bara det att jag inte visste var denna vägg fanns. Havet är både djupt och stort och det tog mig en irriterande timme att hitta detta. De korta meddelanden som ges räcker verkligen inte.

Iron FishIron FishIron Fish
Var beredd på att det finns buggar överallt. Vill du lära dig tygla din ilska är Iron Fish en utmärkt övning i frustration.

Med allt detta sagt har jag ännu inte tagit upp det största problemet med Iron Fish, nämligen hur otroligt buggigt det är. Under de timmar jag spelade inför denna recension drabbades jag av allt möjligt. Det kunde vara klippor som betedde sig märkligt (och studsade iväg i fjärran), objekt som gick in i varandra, föremål som bara dök upp ur tomma intet och en gång tog jag mig även en simtur under själva spelvärlden. Ett annat problem var att spelet plötsligt fick för mig att inte släppa in mig i ubåten något mer vilket gjorde det omöjligt att reparera saker och fylla på syre för att komma vidare.

Det är så mycket som inte fungerar och det flyter dåligt. Jag fick trycka flera gånger på pausknappen för att spelet skulle reagera, att gå ur ubåten tar omotiverat lång tid, bilduppdateringen dyker ofta och gärna - och fiskanimationerna fungerar dåligt. Annars är det grafiska okej, även om enormt öppet hav inte ger så många tillfällen att bevisa detta. Men både ubåt och vrak är häftigt gjorda. Ljuseffekterna är också bra och lyspinnarna kastar ett obehagligt sken i dunkla grottor.

Iron Fish
Potentialen finns här, men tas aldrig tillvara på.

Sammantaget är Iron Fish en djup besvikelse på grund av hur dåligt det fungerar med alla buggar och spelkontroll samt det oengagerande berättandet. Potentialen för en bra thriller finns onekligen här, men utvecklarna har uppenbarligen inte kunnat ta vara på detta och i slutändan är detta absolut inte värt dina pengar.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+