Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

hårdvarurecensioner

JBL Tour Pro 2

JBL:s nya flaggskeppssnäcka levereras i ett laddningsfodral med touchskärm och Petter har burit dem under en hel månad...

Mina öron sätter P, här. Punkt. De säger stopp. Nu räcker det. Mina ljusgrå gamla gubböron kliar likt en skinnstump som man med stor iver doppat i en brännässle-buska cirka 900 gånger för att sen rullat den i gullfiber under en hel eftermiddag. Det rinner lite gul sörja ur mitt vänstra öra och det svider också, i det högra. Att recensera 30+ olika par trådlösa in-ear-lurar under ett och samma år kräver sin uppoffring. Ett hårt jobb, men nån måste ju offra sig. Jag tar en paus, från och med idag och ett år framöver, nu. Annars lär jag sluta upp som stendöv och det vore förvisso avkopplande att slippa lyssna till Jonas evinnerliga tjat om elbilar och sojaprotein, men jag vill å andra sidan kunna fortsätta njuta av musik, och ljuvliga hörlurar.

Och apropå ljuvliga lurar avrundar amerikanska JBL ett strålande 2022 med deras mest påkostade in-ear-lur någonsin. JBL Tour Pro 2 är resultatet av allt de lärt sig under de senaste fem åren gällande detta specifika produktsegment och tillsammans med lagom dos spännande innovation har de mekat ihop en lur som bara går att beskriva på ett enda sätt; Briljant. JBL Tour Pro 2 är briljanta.

JBL Tour Pro 2
Tocuskärmen på fodralet är rapp, grafiken tydlig och snygg och det fungerar strålande att byta låt, ändra volymen eller EQ-läge.

Den stora nyheten här är att själva förvaringsetuiet är "smart" och detta tack vare en 1,45-tums LED-pekskärm som underlättar för dig att kunna hantera din musik, anpassa dina öronsnäckor till önskad ljudprofil eller EQ, ta emot samtal, SMS och meddelanden på social medier i realtid utan att behöva ta ut din telefon eller öppna JBL Headphones-appen. När detta först utannonserades skrockade jag en smula och sade högt här på kontoret att detta var fränt, men också helt meningslöst. På förhand. Nu... I efterhand... Vet jag att det inte stämmer. Jag hade fel. Igen. För skärmen på etuiet är inte meningslös utan snarare meningsfull. Eftersom etuiet är långt mindre än min rejäla Iphone 14 Pro Max har jag tack vare detta ändrat strategi på framförallt gymmet, vilket gjort mitt liv en smula smidigare. Jag bär nu inte en 6,7 tum stor, 250 gram tung telefon i shortsfickan för att kunna byta låt samt ta emot meddelanden när jag tränar. Istället bär jag ett två tum litet och 100 gram lätt fodral i fickan där jag kan byta låt, skifta till "Bass Boost" när Myles vräker igång "Sin After Sin" från senaste Alter Bridge-skivan samt sänka volymen. Nu går ju även just volymsänkning/höjning utmärkt att utföra på utsidan av hörlurssnäckorna i sig, men ändå. Det är alltid smidigare att göra det på en touch-display där man exakt ser vad som sker, utan gissningar.

JBL Tour Pro 2
Stjälken är kort och passformen mer komprimerad trots element på tio millimeter. Lysande design.

Utöver det låter och fungerar JBL Tour Pro 2 precis så bra som JBL:s bästa modeller gjort under 2022. Dessa snäckor är aningen mer "neutrala" sett till karaktär än testvinnarna JBL Live Pro 2 (läs här!) vilket betyder lite mindre fokus på den där tunga, tydliga, snärtigt rejäla basnärvaron samt något mindre "tjockt" mellanregister. Jag gillar mer karaktären i de klart billigare Live Pro 2 men Tour Pro 2 är såklart mer passande den som tycker att JBL vanligtvis kanske öser på med lite för mycket bas (vilket är en alldeles legitim åsikt då mycket av deras lurar är väldigt basfokuserade). Jag är bara inte en av dem. Med det sagt är ljudet väldigt, väldigt bra i Tour Pro 2. Kontrollen är strålande precis som separationen och JBL lyckas ännu en gång skapa den där svårbeskrivliga, medryckande känslan i sitt ljud som gör4 att musik blir lite roligare här än i många konkurrerande modeller. JBL är spelglada, lekfulla, roliga på ett sätt som jag aldrig kommer att sluta älska. Deras ljud engagerar mig och gör att min favoritmusik låter bättre, helt enkelt.

Resten då? Det finns verkligen inte mycket att gnälla på här, tvärtom. Samtalskvaliteten är superb precis som designen. Stjälken är lite kortare här och lurarna mindre på djupet och bredden vilket gör att de sitter som gjutna i öronen. Batteritiden ligger på tio timmar per laddning med aktiv brusreducering aktiverad och du har 30 timmar till i fodralet, trots inkluderad pekskärm, vilket såklart är alldeles enastående bra. Brusreduceringen är lysande och transparensläget är fantastiskt, också. Det enda jag kan komma på som inte riktigt når maxpott för egen del är att jag saknar lite och den där magiska basen från Live Pro 2, men jag förstår också hur JBL tänkt här.

9 / 10
+
Strålande design, superfinurlig pekskärm på fodralet, grym funktionalitet, strålande ljud, lysande brusreducering, fantastisk batteritid