Idag har digital spelförsäljning tagit över och fysiska spel är inte längre någon självklarhet - och detta lär förändras ännu mer framöver i takt med att konsolerna allt oftare saknar skivläsare.
Det här är naturligtvis både miljövänligt och behändigt, dessutom slipper du risken att din skiva går sönder eller försvinner. Skivor innebär både frakt och emballage samt många mellanhänder, men trots det är det oftast betydligt billigare än att handla digitalt. Och du kan sälja ditt spel om du vill för att få en slant tillbaka.
Sistnämda är naturligtvis helt omöjligt med digitala spel, men det finns faktiskt en ännu större brist. De flesta avtal (i princip undantaget GOG.com bland de större alternativen) är skrivna så att du inte äger dina spel. Utgivaren har rätten att när som helst ta ditt fullprisspel ifrån dig, något vi tyvärr redan sett prov på då Ubisoft tagit tillbaka The Crew-licenser från de som köpt spelet medan Sony ville dra tillbaka videoinnehåll folk köpt (men detta ändrades tillfälligt då avtalet med Discovery förlängdes något år). Dessutom finns otaliga exempel på spel som tappat delar av sitt innehåll såsom onlinefunktioner, musik och liknande.
Nu har kaliforniska domstolar därför beslutat att företagen inte längre får säga att de säljer spel, utan det måste framgå tydligt att man bara betalar för en licens, som företaget kan dra tillbaka när de har lust.
Journalisten Stephen Totilo skriver på Game File att försäljnarna "needs to provide purchasers with the conditions of the license and a warning, if applicable, that a loss of rights to aspects of the content—such as the expiration of music licenses—could cause the game or other digital work to be pulled".
Om det kommer förändra folks köpmönster är oklart, men det lär åtminstone öka medvetenheten för problemet. Vad tycker du om detta och är det något som borde tas efter även här i Europa?