Kill It With Fire VR

Kill It With Fire VR

Trots kollegans Måns bestämda och ivriga ord om att levande spindel smakar bäst med tryffel och bearnisesås så har Conny istället eldat dem till döds i detta VR-spel...

Detta spindeldräpar-spel, som kom för tre år sedan, fick en VR-version tidigare under året och nu har turen även kommit så man kan spela det på Playstation 5. Egentligen är det väldigt logiskt att överföra detta till den virtuella verkligheten eftersom det är i första person-perspektiv, men efter att ha jagat hundratals spindlar i flertalet rum och hus ställer jag mig frågan ifall det var så nödvändigt, egentligen. Visst, något som är väldigt skoj i just VR är ju att interagera med objekt. Jag minns tjusningen första gången jag provade Job Simulator och stod där bakom disken och kastade runt saker, öppnade dörrar och tryckte på knappar. Det kan kännas lite orättvist att delvis döma ut detta för att tiden nu gått, men det är en del av problemet här. I takt med att tiden går så utvecklas ju allting, men Kill it With Fire VR känns lite för simpelt, och som att det anländer alldeles för sent.

Men låt oss börja i rätt lurvig ände. Jag startar i ett hus och det första lilla svarta krypet dyker snabbt upp, ränner för glatta livet medan jag tar en fotoram och rusar efter. Upprepade slag krävs, sedan ligger den död och ja, det är väl egentligen så spelet fortgår. Du letar och finner en eller flera spindlar genom att stöka till i omgivningen, och så tar du död på den. Spelet vill gärna att jag ska göra det på olika vis och den allra första uppgiften är att kasta en bok på krypet. Sagt, och gjort. Sedan kan jag sätta eld på både krypen och omgivningen och när jag låser upp en låda får jag en revolver så jag kan skjuta dem till döds också. Så här fortsätter det, bana för bana.

Kill It With Fire VR
Det gäller att döda ett visst antal spindlar för att nå utgången och nästa bana. Burn and repeat.

Ett stort problem här är att allting låter betydligt roligare än det är. Visst finns här tillfällen av eufori, som när jag är på bensinstationen och spränger dess bensinpumpar i luften. Eldkastaren är också ganska skoj, och som titeln refererar till så är det också den man gärna använder mest för att enklast dräpa kryp. Sätt eld på en bokhylla eller ett skåp och förhoppningsvis dödar du några medan det brinner.

Den största styrkan, sett till formatet, är att det går att plocka upp och använda de flesta objekt man ser. Man kan således välta böcker, hushållsapparater, fotoramar och vinflaskor bland mycket annat och även om miljöerna bjuder på samma mål att döda spindlar så finns det annat att göra också. Du plockar upp uppgifter som är bundna till banan du är på, men dessa är valfria. För att komma vidare i spelet krävs egentligen bara att döda det antal spindlar som behövs för att låsa upp dörren ut, men om man vill utöka speltiden en aning finns här alltså lite annat man kan pyssla med. Dessutom så behöver man göra just dessa saker för att uppgradera sin utrustning. För det är inte bara en eldkastare man kan döda krypen med, nejdå, här finns revolvrar, stekpannor, bensindunkar och annat du kan plocka fram och man kan alltid ta ett objekt i omgivningen och dunka ihjäl spindlarna. Allting känns väldigt simpelt, men ganska roligt i korta omgångar.

Kill It With Fire VR
Det är roligt att bränna men eldeffekten borde varit bättre och mer förödande.

Det är lite omständligt att öppna lådor och luckor i spelet, med dålig tracking och jag har dessutom stött på en del buggar. Den värsta har varit att om jag stått för nära en vägg så har spelet blivit helt svart och det går inte att återvända till spelytan. Jag har fått återvända till menyn och sedan starta banan på nytt, men som tur är så har framstegen sparats förutom antalet dödade spindlar, vilket känns surt. Jag tycker också att den ganska primitiva grafiken i VR blir lite för simpel. Effekter som eld och annat ser rätt uselt ut, och jag hade gärna sett att man hade putsat upp spelet en del för denna version. Jag känner liksom inte att versionen gör särskilt mycket för att addera något extra. Det var småkul när jag spelade det förut och det är precis samma i VR med ett hejdlöst viftande eller att man sätter eld på allt man ser för att spindlarna ska dö. Jag hade, som exempel, gärna sett att man kunde bränna ner saker till grunden istället för att de bara brinner lite. Det hade gjort mycket istället för att det bara är bestämda saker som exploderar. Det går dock att förstöra en hel del objekt, men inte allt. Vilket känns lite inkonsekvent. På samma vis är det lite tråkigt att vissa föremål tycks vara "låsta" så att man inte kan lyfta upp och kasta runt dem.

Kill It With Fire VR
Man är mestadels inomhus men en del "naturupplevelser" bjuds vi allt på.

Så, även om man kan tänka att detta bör göra sig bra i VR och ta tillvara på formatets alla möjligheter så känns det inte särskilt roligt. Det är lite för simpelt och egentligen är det då bara perspektivet i sig, och möjlighet att plocka upp allsköns objekt, som skulle kunna tänkas vara ett plus. Men trots något sorts nöje i kortare omgångar så är Kill it with Fire VR inte alls vare sig den underhållande eller naturliga överföringen till VR som det borde och kunnat vara.

5 / 10
+
Många objekt att integrera med, skojigt i kortare omgångar, en del skojiga miljöer