Det har varit en hel del diskussion på sistone kring Sonys och Guerrilla Games planer på att lansera vad många tycker är lite för mycket Horizon, på gränsen till mjölkning. Oavsett din inställning i den frågan har utvecklaren Polaris Quest nu utannonserat ett projekt som verkar ha mer än lovligt mycket gemensamt med Horizon-serien, komplett med Palworld-inspiration.
Projektet heter Light of Motiram och beskrivs som ett survival crafting-äventyr i en öppen värld värld bebodd av maskindjur. Steam-sidan förklarar lite mer om spelets upplägg och nämner följande:
"Earth and human civilization as we once knew it are gone. Across untamed wilderness, giant mechanical beasts roam freely, while humanity struggles to rebuild from the dawn of a new primitive era.
Journey from lush tropical rainforests to barren desert landscapes and snow-capped mountain peaks— as you discover unique Mechanimals and mysterious ruins in different regions, gradually uncovering the secrets of Motiram."
När det gäller upplägget i Light of Motiram, utöver att utforska världen, nämns att spelet har ett inbyggt fysikbaserat byggsystem som gör det möjligt för oss att bygga egna baser. Polaris Quest utlovar att "every beam and brick is subject to real-world physical forces, ensuring that your structures are both visually stunning and able to withstand environmental challenges".
Utöver detta finns striderna som inkluderar möten med enorma bossar med ett koncept som för tankarna till actionrollspel av Souls-modell. Som hjälp i dessa fighter har vi en egen Mechanimal (som vi kan modifiera) som slåss vid vår sida och levererar elementattacker och annat. Till detta kommer stöd för co-op med upp till tio spelare samt även crossplay.
Du kan beskåda mycket av detta i spelets utannonseringstrailer nedan, där du kan bilda dig en egen uppfattning om Light of Motiram och huruvida det ser bra ut eller om det efterapar andra befintliga projekt för mycket för din smak...